Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 11
  1. #1

    eiken reageert met ijzer..

    Ik ben de laatste weken druk bezig geweest met het maken van een tafelblad van oude, droge eiken wagonplanken.
    Het resultaat is geweldig en ik ben er ook zeer tevreden mee.
    Ik heb het hout wat bijgekleurd met ammoniak en hierdoor heb ik een wat grauwer, ouder resultaat gekregen.
    Nu ik het blad in deze kleur heb wil ik het ook in deze kleur laten.
    Om de onbehandelde look te behouden wil ik gaan lakken met Rigostep Skylt.
    Dit is een hele matten finisch en het hout verkleurt niet.
    Wel word door rigostep aangeraden om voor te behandelen met Rigostep Seal plus Add, als er kans bestaat op ijzerbesmetting.
    Het zou roesten voorkomen en zodoende zwarte plekken voorkomen (blackspots).
    Het is alleen jammer dat Seal het hout een warmere kleur zal geven. Dit wil ik liever niet!
    Daarnaast is de combinatie erg duur..

    Het hout heeft door de jaren heel wat te verduren gehad. Bij het maken van het blad heb ik ook ijzeren profielen onder het blad geschroefd met ijzeren bouten.
    Denken jullie dat ik last zal krijgen van zwarte plekken in het hout door reactie met ijzer als ik geen seal zal gebruiken? Of hebben jullie ervaringen met zwarte plekken door ijzer in eikenhout?

    Graag hoor ik jullie mening hierover.

  2. #2
    In eiken zit looizuur en dat reageert sterk met ijzer. Het hout verkleurt dan sterk van blauw naar zwart.

  3. #3
    Klopt. Ik heb een keer een kopergekloken overnaadse sloep gebouwd en daar heb ik de hamerkop eerst met dubbelzijdig tape ingepakt voordat ik het koper ging hameren, anders krijg je vlekken.

  4. #4
    Let wel, ik geloof niet dat de vlekken van je bouten door het blad heen naar boven zullen trekken, tenzij er ook vocht in het spel is. Ik durf best een stalen spijker (droog) op een eiken plank (droog) neer te leggen. Als ik daarintegen met nat eikenhout aan het draaien ben, kan ik de volgende dag zien waar mijn iets zweterige vingers het eiken aangeraakt hebben - en zo'n vlek is niet alleen oppervlakkig, gezien de open structuur van eiken.

    Ik zou bij jouw tafel dus vooral bang zijn voor een ijzeren pan, of een nat mes.

    Persoonlijk ben ik wel benieuwd waarom die Seal plus add het hout beter af zou sluiten dan een paar lagen van de Skylt lak die je noemt - ik kan me zo voorstellen dat een paar laklagen ook genoeg is.

    Heb je niet een reststukje waar je wat met ijzer op kan proberen?

  5. #5
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jurriaan Bekijk Berichten
    Let wel, ik geloof niet dat de vlekken van je bouten door het blad heen naar boven zullen trekken, tenzij er ook vocht in het spel is.
    +1, en zelfs dan. IJzer aan de onderkant van een tafelblad zal geen vlekken aan de bovenkant van een tafelblad geven.

  6. #6
    Ik denk eerlijk gezegd het zelfde. Ik heb voor de zekerheid de profielen weer lis gehaald en geverfd. Voordat ze er weer op gaan zal ik eerst nog de onderkant van het blad in de skylt zetten. De bouten zijn bovendien verzinkt. Het lijkt me sterk dat je dan nog plekken gaat zien aan de bovenkant. Alleen lijkt het me wel zaak om met de stofzuiger ovee het hout te gaan om alle rotzooi uit de scheurtjes te zuigen voordat ik ga lakken.

    Seal is een voorbehandeling die de porien vult. De seal add kun je eraan toevoegen en zou roesten van ijzer tegen gaan. Bij elkaar kost het toch weer 50 euro. Vind ik duur en ik wil niet de kleur van het hout aanpassen door het te gebruiken. Ik ga dus alleen met de skylt aan de slag.

    ik heb het ook nog gevraagd aan een meubelmaker die veel met wagonhout en skylt werkt en die gebruikt ook geen voorbehandeling.

  7. #7
    Hoi Giel,
    Ben nieuw op dit forum en heb al veel nagelezen over de behandeling van hout, maar was benieuwd naar jouw eindresultaat!
    Heb nu ook 2 bladen (eettafel en sidetable) van wagonplanken in elkaar zitten en ben druk aan het zoeken naar de juiste afwerking.

    Heb op dit moment al een aantal proefstukjes behandeld met de wasolie 'weisgrund' met daar overheen 'naturel' en een ander stuk 'naturel mat' van meubelproducten.nl. Ook 2 stukken heb ik alleen in de wasolie 'naturel' en 'naturel' mat gezet.
    Toch zie je dat het hout een stukje donkerder wordt, en bij de weisgrund worden de nerven gekleurd door een witte laag. Dat is zeker niet het gewenste resultaat.
    Tot nu toe heeft een behandeling met 2-3 lagen 'naturel mat' het beste resultaat geleverd.

    Wat zijn jouw ervaringen met Skylt? Heb je de Ultramat of Titanium versie gebruikt?

  8. #8

    Cool

    Hoi,

    Ik ben al een tijdje niet actief geweest maar de tafel is inmiddels af. Hij is helemaal geworden zoals ik gehoopt had.
    Het onderstel was best een uitdaging omdat ik alles met pen en gat verbindingen demontabel wilde houden ivm verhuizen.
    Toen het onderstel af was en heb blad er voor het eerst op gelegd werd hoefde ik alleen mijn hand erop te leggen en alles klikte zo op zijn plaats. Hij is lekker stevig en robuust, percies zoal ik wilde.

    Over het blad: het blad is gemaakt van oud eiken wagonhout. Het in elkaar zetten was eigenlijk niet zo heel moeilijk. Wel begon het hout te werken. Ik heb er uiteindelijk hele zware profielen onder geschroefd van getrokken staal. Daar gebeurd niks meer mee!
    De buitenste twee planken heb ik er later op gezet. Tot mijn schrik bleek later pas dat het hout wat donkerder was dan de planken in het midden. Ik heb toen erg zitten twijfelen over hoe ik het zou bijkleuren. Ik wilde namelijk de onbehandelde look behouden. Bij een normale lak of een olie gaan toch de nerven meer kleuren omdat die nou eenmaal meer absorberen.

    Ik las toen een stuk over het roken van eiken. Dit geeft een natuurlijke, egale look van onbehandeld, vergrijsd eiken. Na wat speuren op het net bleek dat je gewoon kunt roken met ammoniak. Gewoon wat verdunnen met water en met een sponsje aanbrengen. Na opdrogen is het hout wat grijzer. In het begin schrok ik wat van hoe grijs het geworden was maar na een paar dagen werd het effect wat minder extreem. Dit kun je herhalen tot je het gewenste resultaat hebt.
    Voor de afwerking heb ik eerst skylt original (utramat) gebruikt en daarna skylt titanium. Persoonlijk vind ik de titanium beter.
    Hij is net zo mat alleen nog harder. Het lijkt wel melk als je het aan het verwerken bent. Het droogt redelijk snel en geeft erg mooi resultaat. 3 lagen is voldoende. Zorg alleen wel dat je het snel en egaal aanbrengt met een goede roller.

    Succes met kiezen van je lak! Ben benieuwd naar het resultaat
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

  9. #9
    mooi geworden!

  10. #10
    Bedankt voor je reactie, Giel!
    Je tafel ziet er heel goed uit!

    Maar volgens jou kan ik dus het beste kan ik dus met Skylt Titanium aan de gang? Als ik tenminste de minste verkleuring en een goede bescherming wil hebben.

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top