gierend geluid Metabo TK 1685

Martijn.

Actieve deelnemer
15 okt 2014
69
0
Sinds kort een oude Metabo TK 1685 in mijn bezit, zaag ter plaatse getest en toen niets gek gehoort. Thuis mee aan de slag gegaan en liep erg stil aan het begin. later begon de motor wat meer geluid te maken bij het uitdraaien(de motorstop voor zover aanwezig doet niets) dit geluid is nu langzaam erger geworden en bij draaien hoor je nu ook eigenlijk een hele berg gierende geluiden of resonanties. Het vreemde is dat het vooral bij het lopen is vlak na het opstarten, dus eerste minuut of 2. Laat ik hem nou een tijdje aanstaan hoor je het bijna niet meer. Zet ik hem dan weer uit hoor je het een beetje aanlopen o.i.d. bij belasting wordt het niet erger heeft er eigenlijk geen invloed op en er is geen volbare speling op het zaagblad.

Heeft iemand een idee in welke richting ik het probleem moet zoeken? heb nog niets uit elkaar gehaald maar wil ik nog wel gaan doen als het probleem zich aanhoudt
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Het motorrem systeem bij die inductiemotoren van metabo maakt na jaren vaak bij het opstarten en uitlopen een slijpend geluid
en omdat je aangeeft dat het motorremsysteem niet goed werkt zou dit wel eens kunnen blijven slepen. Probleem is dat het systeem
in de motor zelf zit. Ik heb zelf die motoren nog nooit uitelkaar gehaald omdat het bij mij in garantieperiode gebeurde en ze gewoon de hele motor vervangen hadden.
 

Martijn.

Actieve deelnemer
15 okt 2014
69
0
motorremsysteem doet eigenlijk helemaal niets maar is ook 30 jaar oude zaag en vorige eigenaar had dat ook prima aangegeven. Is over het algemeen een mottorrem iets wat je los kunt bouten of weglaten als je de motor loshaald of gewoon laten zitten en in de gaten houden of ik niet alsnog speling krijg op de as wat naar de lagers zou wijzen?
 

martijn v

Actieve deelnemer
25 dec 2014
89
0
Wat voor systeem er op deze motoren zit weet ik niet, als er al een op zit.
Maar over het algemeen zijn motorremmen een intergraal onderdeel van de motor, dus niet zomaar te verwijderen.
De losse motorremmen zijn meestal te herkennen aan een verdikking aan de voor of achterkant van de motor(schijf), waar dan ook een stoomvoorziening naar toe moet lopen.
Welke het ook is meestal zal het slijten van het meestal opgelijmde remmateriaal, een metaal op metaal resultaat geven.
Wat ik zelf niet zou verwachten is dat dit tijdens opstarten zolang hoorbaar is, want als remdelen eenmaal los zijn moet het geluid meteen weg zijn.
Aan de andere kant als het mechanisme door stof stroef beweegt...

Eigenlijk moeilijk te zeggen zonder te zien/horen.
 

Martijn.

Actieve deelnemer
15 okt 2014
69
0
vind het ook lastig te zien of horen zonder gelijk alles open te halen. hebben jullie wat aan een filmpje voor het geluid? lijkt ook minder te zijn als de machine gewoon langer draait, Ook bij op en aflopen.

mocht het nou de motorlagers zijn hoe duur is zoiets in het algemeen?
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Werken de motorremmen niet door een gelijkspanning op de motor spoel te zetten zodat deze afremt tot nul en daarna spanningsloos is?met een externe rem vaak houdrem genoemd blijft de motor geremd staan in spanningsloze toestand dus kan je de as niet meer draaien.denk aan rakels e.d.
 

martijn v

Actieve deelnemer
25 dec 2014
89
0
Veel motorremmen werken door dat de remschijf die op de rotor zit rust tegen de plaat waar de remvoering op zit door een veerdruk, zodra de motor word bekrachtigd word de rotor tegen de veerdruk in iets in de motor getrokken en is de rem los.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.