Zwart Noten met “feather grain"

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik weet niet hoe Ik “Feather grain” in het Nederlands vertaal, daarom heb Ik de Engelse naam hier gebruikt, kan nog steeds wel iets leren :)

Deze platte schotel had ik al jaren zitten, gedraaid en laten drogen het was wel wat krom getrokken, wat te verwachten is, Ik heb het enkele maanden geleden weer vlak gedraaid, het had oorspronkelijk een reces maar verloor dat met het vlak draaien, en heb er toen een ronde block aan vast gelijmd, ondertussen was het weer wat getrokken en heb Ik het weer opnieuw gedraaid aan de bovenkant, en die geschuurd en een Tung olie finish er op gedaan.

Toen opnieuw opgespannen en de blok verwijdert en ook de onderkant weer opnieuw vlak gedraaid, het zit nu hier met een laag olie er op om het te laten harden, met een vergissing, na het insmeren heb Ik vergeten het af te drogen, zo Ik zal het wel weer opnieuw moeten doen, misschien kan Ik het met fijn schuur papier bijwerken, we zullen zien :)

Deze block heb Ik er aan gelijmd zodat Ik de bovenkant kon vlak draaien en de buitenste kant ook.
Black Walnut with wood.jpg

Black Walnut.jpg Black Walnut 1.jpg Black Walnut top.jpg Black Walnut profile.jpg

Nadat de bovenkant en de rand finished was heb Ik de onderkant gedaan

Face-off.jpg Returning bottom & removing block.jpg removed block & returned bottom.jpg
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Mooie schaal en een prachtige tekening. Volgens mij noemen ze het in het Nederlands bloem.
Met name mahonie en noten bloemfineer kom je nogal eens tegen op antieke meubels. Komt voor waar de stam zich in tweeën splits toch?
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Mooie schaal Leo met een prachtige houtstructuur erin.
Wij noemen de tekening meestal een vlamtekening, maar er zit daar nog een andere combinatie in van wortelhoutstructuur.
Wat deze naam zou zijn, is me ook een raadsel.
Wie weet horen we het nog van een ander.
 

Boo

Actieve deelnemer
Prachtige schaal!

Ik vind dit persoonlijk één van de zo niet dé mooiste tekening die je in hout kunt vinden, te vinden in mooi gevormde taksplitsingen, crotches.
Feather crotch figure, vaak ook flame genoemd. In fineer wordt het hier bloemfineer of pyramé genoemd, meestal in mahonie.

Ik heb gisteren een iep stam gezaagd met taksplitsingen en daar is het ook heel mooi te zien.
groeten Bo
 

Stefke 55

Actieve deelnemer
29 okt 2014
142
0
België
Dag Leo, inderdaad mooie bloemtekening in deze schaal, wil je ook nog de diameter verklappen zo hebben we met meer zicht op de grote van de schaal? Heb je veel moeten schuren daar dit hout nogal ruw/warrig is zeker ? toffe plateau !
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Erg mooi bord met en prachtige tekening Leo!

Dank je Handy :)

Mooi gedaan en mooi hout.

Thanks Wim 1thumb.gif

Mooie schaal Leo met een prachtige houtstructuur erin.
Wij noemen de tekening meestal een vlamtekening, maar er zit daar nog een andere combinatie in van wortelhoutstructuur.
Wat deze naam zou zijn, is me ook een raadsel.
Wie weet horen we het nog van een ander.

Thanks Jacob, zo te horen is er meer dan een naam voor, en dat is dikwijls het geval, omdat er zo veel variatie in kan zijn, Ik vind feather een goede benaming omdat dit zoveel op een veer gelijkt, maar vlam en bloem kan Ik best ook wel zien als een passende naam, thanks 1thumb.gif

Prachtige schaal!

Ik vind dit persoonlijk één van de zo niet dé mooiste tekening die je in hout kunt vinden, te vinden in mooi gevormde taksplitsingen, crotches.
Feather crotch figure, vaak ook flame genoemd. In fineer wordt het hier bloemfineer of pyramé genoemd, meestal in mahonie.

Ik heb gisteren een iep stam gezaagd met taksplitsingen en daar is het ook heel mooi te zien.
groeten Bo

Dank je Boo 1thumb.gif, ja Iep en Es en niet te vergeten populier kunnen echt prachtige tekening hebben in grotere Crotches (Wij noemden dat een mik denk Ik ?? :D)

Dag Leo, inderdaad mooie bloemtekening in deze schaal, wil je ook nog de diameter verklappen zo hebben we met meer zicht op de grote van de schaal? Heb je veel moeten schuren daar dit hout nogal ruw/warrig is zeker ? toffe plateau !

Thanks Stefan :eek:, oops didn’t do that, het is bijna 30 cm in doorsnede, nou Ik heb er niet veel last van gehad met deze :), maar soms heb je wel last met sommige soorten hout, Ik had er een vorige week en het bleef aan het plukken, geen warrig hout, Ik kan het me niet herinneren wat hout het was, I used a scraper in the end to get it smooth :rolleyes:

Prachtige tekening in het hout
Marcel
Thanks Marcel, yes I’m pleased with the looks of it :D 1thumb.gif
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.