Kleine rode spinnetjes in eikenhout

Herdertje

Nieuw lid
23 jan 2015
1
0
Beste forumleden,

Als allereerst wil ik me graag even voorstellen: ik ben Vincent, 25 jaar oud en ik ben sinds enkele maanden bezig om van alles en nog wat te maken en te proberen met hout.

Deze week heb ik een mooi blad van eikenhout gekocht(onbehandeld). Ik wil het graag gaan gebruiken als tafelblad. Bij het schuren van het blad ben ik totaal 8 kleine felrode spinnetjes tegen gekomen van ongeveer 1mm groot die uit een scheur komen kruipen. Ik heb al veel gezocht op het internet en het enige wat ik lees is dat het hoogstwaarschijnlijk mijten zijn(de fluweelmijt met 8 poten). Ik heb er ook een foto van maar weet niet zo snel hoe ik hem kan uploaden. Weet iemand wat ik hier tegen kan doen?

Ik dacht zelf aan een soort gifspray te spuiten in alle openingen in het hout en vervolgens alles te vullen met een hars. Heeft iemand hier ervaring mee of een heeft iemand andere tips? Ik hoor het heel graag!

Groeten Vincent
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Ik heb hier eiken balken liggen die bij de buren de oversteek van de ramen vormden sinds 1984 en ik ben onlangs bij het schaven van zo een balk ook zo een beestje tegengekomen.
De kleur zou ik niet echt fel rood noemen, eerder donger rood/bruin.
ik heb het stuk gewoon afgewerkt en na de initiële ontmoeten geen beestjes meer gezien...
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Hoi, ik zou me er niet te druk over maken.
Waarschijnlijk zijn het bloedmijten, die doen je eikenhout niet veel kwaad.
Ze zijn schadelijk voor o.a. kippen.
Er bestaan wel gifspuiten/-sprays voor de bestrijding van insecten e.d. in dierenverblijven, maar als het je alleen om het hout gaat, dan hoef je dat spul niet te gebruiken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.