De bouw van mijn Mancave...

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Ja, ziet er netjes uit.
Het is altijd een mooi gezicht hoe snel het ineens gaat zodra je de gipsplaten er op schroeft.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ja die kanteldeur gaat er zeker uit.
Het is niet alleen onhandig maar ook een grote lekkage voor wat betreft kou en geluid
Wanneer die deur er uit gaat weet ik nog niet
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat zie je toch wel aan de foto's af...
Die is zeker 25x10 (ft :)

Kan geen draadjes meer zien ondertussen, maar het zit er bijna in
Het wat even puzzelen om zo min mogelijk onderbrekingen in de bedrading te hebben.
Dat heeft geresulteerd in een hoofdbedrading die naar 3 centraal gelegen dozen lopen
Vanuit daar is telkens dubbele bedrading getrokken, één set naar de eerst volgende inbouwdoos en één set naar de daarop volgende inbouwdoos.

Op deze manier zijn er maximaal 3 onderbrekingen tot het verste punt, in de meeste (zelfs de belangrijkste punten) slechts 2
Een mooi score vindt ik zelf

P1080677.jpg

De bedrading naar de verlichting is klaar en die sluiten we dan ook maar meteen aan, dat scheelt in ieder geval alvast een heleboel kabels over de grond
P1080678.jpg

P1080679.jpg

De kabels zijn nog veel te lang, die korten we later n, voor nu maar ff een stukkie tape er omheen
P1080680.jpg

Het lastigste deel was van de ene kant naast de deur naar de andere kant (meer bochten in het leiding werk)
Al met al viel dat reuze mee en dan zat de bedrading er zo in
P1080681.jpg

De verlichting is in 4 groepen gesplitst, waarom overal licht branden als dat niet nodig is
P1080682.jpg

Nog een klein stukkie bedrading en kunnen de stopcontacten op de muur gemonteerd worden
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Yabba dabbo doo....

Alle inbouwdozen zijn bedraad, het hele elektrische systeem is dus een feit !

P1080683.jpg

Wellicht zijn er nog mensen die zich een ander draadje van mij kunnen herinneren mbt tot het afstellen van mijn kapex
Dat was dus écht wel nodig

Wat ik heb gedaan is een stuk hout genomen waarvan ik wist dat de zaagsnedes exact op 180 graden tegenover elkaar lagen
Daar in heb ik een zaag snede gemaakt (niet door en door) dan het plaatje omgedraaid en weer een zaagsnede, het verschil tussen die twee is de afwijking

Om dit nogmaals te controleren heb ik nog 2 test gedaan
Een plank met een rechte zijde doorgezaagd, die over 180 graden (met de klok mee) geslagen en weer een stuk afgezaagd
Het zelfde met een andere plank en die 180 voorover gekanteld en het ander stuk weer een randje er af

Die zaagsnedes met elkaar vergeleken en dat zag er zo uit
P1080684.jpg

Vervolgens ben ik gaan afstellen en telkens de 3 tests herhaald
Dit heb ik net zo lang gedaan totdat dit het resultaat was
P1080685.jpg
Nice... !

Zo, de kapex is weer haaks, tijd om balkjes te zagen en een werkbank in elkaar te gaan knutselen
De roltafel waar de kapex op staat rolt te makkelijk weg, er is nog geen werkbank én het is wel handig om een soort van aanslag te hebben
Dus de Kapex op de grond, tot deze op een goeie afstand staat tov de muur (dat is de aanslag geworden)
Rustig werken en opletten met stoten
'voila' binnen 10 minuten 27 staanders die allemaal exact even lang zijn
P1080686.jpg
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
voor 1200 euro voor een kapex zou je idd verwachten dat deze volledig correct afgesteld uit de doos komt.

Maar dat is nu eenmaal bij alle merken, ook de duurste: Je moet ze met de hand en het oog correct afstellen.
Zelfde geld voor de allergoedkoopste
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Kapex heb ik ook hetzelfde probleem mee, na verplaatsen moet je alles echt even checken....
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Oh maar ik heb deze al een tijd, is vaak verplaatst maar nog nooit afgesteld (sinds in mijn bezit)
Was wel even nodig dus
één voordeel, als de boel straks klaar is krijgt de kapex een vaste(re) opstelling
 

Jurjen

Actieve deelnemer
19 aug 2012
90
0
Mijn werkruimte is ongeveer net zo groot, ik zit erg na te denken hoe ik voldoende ruimte en ook opslag kan creëren in de garage. Heb jij hiervoor al een plan gemaakt Toxiq?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ja en nee
ik ga een lang L vormige werkbank maken, daaronder kan ik veel kwijt
Daarnaast zit er nog een carport van 7.5x4 naast de garage, dus daar kan ik ook nog wel wat kwijt
Het is ook een proces wat tijdens het bouwen vorm moet krijgen, wat komt waar...
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
haha, mee eens...wij hebben ook zo een onding
maar als we kijken hoeveel we hem gebruiken (lees nodig hebben)
en daar tegenover zetten wat het ding per jaar aan stroom kost + dingen die té oud zijn en dus weggooien zijn we er over uit dat hij wel weg kan en we beter in sommige gevallen wat meer voor boodschappen uitgeven, dat is uiteindelijk goedkoper

Die van ons gaat dus weg
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Dat gaat bij ons niet werken, bakker waar we ons brood halen is 20km verderop ;)
In de tuinschuur moet je soms door de regen, maar dat vind ik niet erg. Laat het slijmen beginnen :D
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Tja ik zou niet weten maar je dat moet aanpakken

maar zo een diepvrieskist bij je werkplek waar zeer giftige houtstoffen rond dwarrelen is natuurlijk absoluut onveilig voor de gezondheid :)
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
En met al dat stof raakt de radiator achter op de vriezer ook verstopt wat het energie verbruik zeer negatief beinvloed.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Brandgevaar en slecht rendement, check!

Ontopic ;)
Had jij er ook asbest inzitten Toxiq?
Zit er bij mij namelijk wel in de muren.
Zijn gelukkig vaste platen, dus die mag ik zelf weghalen.
Zoals ik het begreep van een buurman is mijn garage een houten skelet met alu palnelen aan de buitenkant en asbest aan de binnenkant voor isolatie. Daartussen zit niks.
Zoals ik het dan zie is het asbest weghalen en isolatirmatten erin.
Dan simpel de binnenkant bekleden met 18mm multiplex en klaar.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Nee geen asbest
De garage is enkelsteens, meer niet
ik heb dus frames geplaatst die los staan van de buitenmuur
Dit is terug te zien in de foto reportage
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.