De bouw van mijn Mancave...

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Draad trekken kan net zo goed op het laatst in 1 keer. Gewoon richten op 1 ding tegelijk, werkt wel zo prettig. En gaat waarschijnlijk ook nog wel sneller ook. Eerlijk gezegd snap ik het hele idee van 19mm buis voor de gehele installatie sowieso niet. Dat is alleen maar van toepassing op het krachtstroom gedeelte. Je werkt met VD draad en vaste buis dus dan red je het prima met 16mm voor het algemene gedeelte.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
19mm heb ik gedaan omdat er dan eer ruimte in het leiding werk is (bijv. voor aanpassingen later)
Als ik kijk naar de prijs van de buizen en inbouwdozen dan is de meerprijs van 19mm tov 16mm te verwaarlozen, dus dan denk ik....waarom niet
 

MichelvdD

Actieve deelnemer
17 dec 2012
119
0
Let er op dat je de straal van de bochten van het pvc niet te klein maakt, dan krijg je je draad/ kabel er straks niet fatsoenlijk doorheen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
heb kant en klare bochten die ik verlijm
2 bochten zijn wel strak, maar gezien het 19mm is en er maar 3 draden doorheen hoeven komt dat wel goed
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Meestal zijn die prefab bochten juist te krap, in ieder geval bij 5/8ste buis. Met 3/4e buis zal het wel gaan denk ik. Zelf buigen is goedkoper en heeft als voordeel dat je zelf de radius kan bepalen met het buigen. Je schiet al lekker op zo te zien, ga zo door!
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Deze bochten zijn juist erg ruim
Hier te zien (bovenaan, van inbouwdoos naar inbouwdoos)
P1080559.jpg

Het gaat lekker.
De lange muur is aan de kant die gedaan moet worden tot aan de deur klaar, dus nu nog ca 5 meter
Echter in dat stuk moet de elektra samen komen en schakelaars worden gemonteerd, dat kan zal dus wat meer tijd kosten, ik gok nog 2 dagen (max)
Dan kan de vloer gelegd worden
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
'T is niet heel veel maar toch weer een klein stukje vooruitgang

Eerst maar wat stootvoegen uitgeboord zodat de boel lekker kan ventileren

P1080590.jpg

P1080591.jpg

Vervolgens is het frame voor het laatste stuk muur geplaatst, toch wel een lekker vooruitzicht dat het bijna rondom dicht is

P1080592.jpg

Hier het stukje elektriciteit dat er ligt....
Dát gaan we dus anders doen :)

P1080593.jpg

Vandaag liep de temperatuur in hoog tempo op naar bijna 10 graden in de garage, het was me ff niet duidelijk waarom want het was retekoud buiten
Toen ik even tegen de kanteldeur stond aangeleund werd het me duidelijk, die was lekker warm, het zonnetje warmde deze goed op.
Lekker natuurlijk maar andersom kan de deur ook veel kou afgeven
Het liefste zou ik deze deur zien verdwijnen en er geisoleerde deuren in maken

Voor nu eerst maar eens een alternatief zoeken om daar de kou buiten te houden
 

Traveler

Actieve deelnemer
2 jul 2014
115
0
Wacht maar tot het zomer wordt, ik denk niet dat het dan prettig blijft - tenzij je bijvoorbeeld een laken o.i.d. gebruikt om de zon buiten te houden.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat is ook de reden waarom die deur er uit gaat
Niet alleen de zomer wordt het heel warm maar in de winter (als de zon niet schijnt) is het 1 grote koelplaat die veel kou afgeeft aan de ruimte binnen
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Vandaag weer een stukje in de goede richting

Stukje leidingwerk boven de deurpost langs gelegd

P1080594.jpg

Daarna het treurige bosje bedrading wat er zat gestript tot het hoogst noodzakelijke

P1080596.jpg

Vervolgens de draadjes in een stukje buis gestoken en het steenwol op zijn plaats

P1080600.jpg

Voorbereiding voor de schakelaars en uiteraard een stopcontact
Er komen 6 schakelaars (3x twee) waarvan er vier voor de verlichting wordt toegepast (waarom licht laten branden daar waar je het niet nodig hebt) en 2 schakelaar worden gebruikt voor dingen die aan het plafond hangen (bijv het fijnstoffliter)

P1080601.jpg

Geen best plaatje maar het geeft in ieder geval een indruk tot hoe ver we vandaag gekomen zijn...
Wellicht morgen is de boel dicht, dat zou wel lekker zijn...

P1080604.jpg
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Vreemd, ze deden het wel, en nu niet meer :confused: foutje in het forum ?
Ik heb ze verwijderd en nogmaals toegevoegd, ze zijn nu weer zichtbaar
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Er is hier wel eens iets geschreven over overactieve acculaders die in de hens kunnen gaan, ik meen door Timothy (Benchworks). In dat verband kan het handig zijn met 1 of een paar schakelaars al je stopcontacten stroomloos te kunnen maken. Als je dat per muur doet dan ben je met twee schakelaars klaar. Mijn vrouw gaf vroeger naailes op zolder, en daar had ik dat ook zo gemaakt, alleen niet per wand. Ik had de stopcontacten om en om op de twee schakelaars gezet. Jij gaf aan misschien ooit nog eens meerdere groepen naar je garage te brengen. Als je de WCD's dan om en om op een andere groep aansluit dan werkt bij een doorgeslagen zekering de andere helft van je stopcontacten en evt. verlichting nog, zit je niet in een keer in het donker.
 

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
De dozen kunnen ook aan elkaar vast he ;). En dan onder een 4 voudige raam, is even wat strakker afgewerkt.

en gewone wissel- of serieschakelaar is inderdaad maar ontworpen op max 10A. Maar dat maakt verder niet uit want als je een wcd wilt schakelen moet je sowieso een dubbelpolige schakelaar gebruiken. De nul moet dan ook afgeschakeld worden om een volledige onderbreking van de stroomkring te kunnen garanderen.
Tsja... al je apparatuur compleet afgesloten van het stroomnet 's nachts is het veiligst, maar doe je in huis ook niet. En van een acculader trek je de stekker er toch uit als je de accu vol hebt zitten.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik weet dat de dozen geschakeld kunnen worden maar ik weet nog niet precies wat ik er in ga plaatsen en zo ben ik wat flexibeler (meer ruimte)
stekker uit de oplader deed ik standaard toch al, zelfde gewenning als schakelaar uitzetten, als je de ene vergeet zal je de andere ook wel vergeten lijkt me...
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Eerst ff sjekken....en jawel hij gaat er door ;)

P1080606.jpg

a small step for mankind a big step for mancave...
De boel zit DICHT

P1080609.jpg

En dan maar gelijk een kleurtje er op, dan kan dat vanacht drogen, morgen de boel verplaatsen en dan daar schilderen en wellicht aan de vloer beginnen

P1080610.jpg
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ja zo langzamerhand begint het vorm te krijgen...kan niet snel genoeg gaan, zoveel ideeën/plannen/wensen om dingen te creëren
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.