De bouw van mijn Mancave...

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Kijk anders eens naar de ‘traditionele massiefbouw’, i.e. een gemetst binnen- en buitenspouwblad, met isolatie tussen uiteraard. Daar zit NIETS tussen het buitenspouwblad en de (glas/rots)wol, vaak zelfs geen luchtspouw meer. Nochtans is het buitenspouwblad bij de meeste stenen tot 25% waterdoorlatend. Dit is de bedoeling: je isolatie moet zo vrij mogelijk naar buiten toe kunnen ‘ademen’ om vocht (condens en ander) kwijt te kunnen.

(Aan de binnenzijde probeer je het vocht er uiteraard weg van te houden met een dampdichte of -remmende barrière. In de praktijk is dat het plakwerk op de binnenmuur, of bij een HSB, een folie)

Nu, wat betreft dat worteldoek: dit is wel degelijk dusdanig ‘lek’ dat je er geen problemen mee op de hals gehaald hebt. Het is dus uiteindelijk een niet zo dure oplossing geworden om de isolatie op zijn plaats te houden, weg van de muur. Je kan dus rustig verder doen zoals je bezig was, maar het had tegelijktijd ook niet gemoeten. Gewoon opspannen had kunnen volstaan (maar om eerlijk te zijn: dat heb ik bij wol nooit betrouwd, zelfs niet met de zogenaamde ‘harde’ wolplaten).
 

velpenox

Actieve deelnemer
20 okt 2011
57
1

Lees de reacties hierboven nog maar eens goed.... Het is zo lek als een mandje :(

De waterdoorlaatbaarheid van geotextiel voorkomt uitspoeling van fijne grond, en zorgt voor een afvoer van overtollig water.
:eek:

Daarmee dat het voor mijn project een goede oplossing is, mijn werkplaats komt in een bestaande werkhal te staan voor een bepaalde tijd. De worteldoek houd de wind en wat muisjes (tot zover ze zin hebben om erdoor te knabbelen:)) tegen en kost niet zoveel. Eens de werkplaats naar buiten gaat komt hier natuurlijk iets anders voor.
Vraag me eigenlijk af als het mogelijk is om een opbouw als volgt te hebben met "dubbele spouw" :), just a wild idea!:D
binnen naar buiten:
-Luchtdichte OSB3 afgetaped
-HSB geraamte met isolatie
-Worteldoek met latjes op om normaal gezien gevel tegen te plaatsen
-Kleine spouw tussen deze latjes
-Celit3D
-Kleine spouw met latjes,
-Gevel
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Weer een stukkie verder...

Eerst even een staander gemaakt voor de rails van de kanteldeur, een stukkie hout en een schroef doen wonderen :)
P1080546.jpg

Daarna een stapel stootvoegen open gemaakt, dat ding redelijk makkelijk
Helaas wel iets te haastig gewerkt waardoor er aan de buitenkant op 2 plekken stukken uit de baksteen zijn gebroken, beetje jammer....
Dus dat moet maar afgewerkt worden met een roostertje
P1080549.jpg

Nu de stootvoegen open zijn kan het laatste worteldoek geplaatst worden en de boel dichtgemaakt met steenwol
P1080550.jpg

En dan folie, dankbaar werk... nu zie je resultaat
P1080552.jpg
De latten voor de leidingspouw zijn op juiste hoogte zodat de leiding daar precies boven past (van links naar rechts) vervolgens komt daar boven de rest van de lat tot aan het plafond
P1080554.jpg

Gaten boren, inbouwdozen er in, dat past goed...
P1080556.jpg

De inbouwdozen passen er perfect achter...
P1080557.jpg
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Van alle vloerdelen die ik overwogen heb wordt het uiteindelijk een eiken vloer
Ik weet, deze is wel harder, misschien wat minder gereedschap vriendelijk als er wat valt, maar aan dan moet het maar niet vallen...

Ik kan deze overnemen, 35m2 en ik heb er maar 21m2 nodig, blijft er mooi een stapel knutselhout over
Morgen ophalen, gaat lekker zo...
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
VRAAGJE: ik wil het OSB schilderen, zo alles rondom een vlokken patroon lijkt me nou ook niet echt rustgevend en ik zou het graag lichter willen hebben (wit)
om het met gewone verf te schilderen is een stuk duurder dan latex/muurverf
Kan ik dit gebruiken, of gaat dat problemen geven ?
 

simonklein

Actieve deelnemer
24 jul 2014
175
1
Je kunt gewoon latex gebruiken, het zuigt wel erg OSB.

De vlokken blijf je zien, de ene spaan dekt beter als de andere spaan..

Mocht je dit strakker willen kan ik je aanraden om gladde stootvaste vliesbehang te gebruiken, en dat dan witten.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Het blijven zien van de vlokken is niet erg, als ze wit zijn wordt het vast wel rustiger
Zuigen zal met latex wellicht wel meevallen, misschien verstandig om eerst een laag verdund aan te brengen ?
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Latex verdunnen is niet nodig. De eerste laag dekt bijna al de hele plaat. 2e plaat is alleen nodig voor een egale kleur.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Afhankelijk van een aantal factoren moet ik zo nu en dan vaststellen dat het niet zo snel gaat als ik zou willen, maar ach... er is vooruitgang

Hier waren we gebleven, een aantal inbouwdozen al gemonteerd, gisteren de buis tules gehaald maar helaas passen die niet.
Attema (merk van de inbouw dozen) heeft nieuwe dozen op de markt gebracht maar de tules die daarop horen lijken vooralsnog niet leverbaar te zijn
Helaas heb ik daarom moeten overschakelen naar inbouw dozen van HAF, ik had niet zo een vertrouwen in de trekkoortjes om ze vast te zetten maar na een klein testje lijken deze toch redelijk hufterproof

P1080558.jpg

De boel wordt voor gemonteerd op de panelen, dan hoeft alleen de leiding in de doos in het paneel er naast gestoken te worden
Zo is alles netjes volgens voorschrift gemonteerd, elke 40cm een klem
P1080559.jpg

Lekker gezicht zo, begint al wat te lijken
P1080561.jpg

Nu een groot deel van één wand klaar is kunnen de spullen die aan de andere kant staan verplaatst worden en staan nu voor de wand die klaar is
De oude werkbank die in de garage was wordt gedemonteerd
Er blijven nog 2 flinke balken over waarvan ik niet weet wat ik er mee moet...
P1080562.jpg

P1080563.jpg
 
Laatst bewerkt:

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Ziet er strak uit hoor!

ff vraagje.. Wat heb je OP je dak liggen als ik vragen mag ? Het geheel ziet er redelijk modern uit en ik vraag me af of je dak niet al van buiten is geïsoleerd. Als dat zo is heb je een dak dat van buitenaf al is geisoleerd nogmaal van binnen uit gedaan. Afgezien dat je daar eea aan knaken had kunnen besparen, zit ik me even af te vragen of dat goed gaat. Helemaal zeker ben ik niet maar volgens mij sluit je vocht (dat er echt komt) nu op. Het komt namelijk niet meer door de bitumenlaag heen die op een plat dak zit.


Dat gaat dus in je balken zitten... Je weet genoeg van hout om te weten wat vocht en hout met elkaar doen.

Dat is overigens ook de reden waarom er tussen het dampremmende folie en de afwerklaag geen spouw zit.. Leef vocht gaat door je houtlaag heen en stuit dan op je dampremmende laag en komt daar moeilijk doorheen.

Ik snap dat je de muren wilt schilderen om van die vlokken van het OSB af te zijn, ik zou dan om de vocht reden geen latex gebruiken...

die folies heb je daarom ook in tig verschillende varianten....

Isoleren is best een lastig iets.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik weet zo goed als zeker dat er geen isolatie tussen zit, maar als dat er wel is, dan is dat mooi meegenomen, scheelt weer
De ruimte boven de isolatie, oftewel tussen het steenwol en het dak, daar heb ik ook ventilatie kanalen gemaakt
Elke vak heeft aan weerszijde een opening naar buiten
Vochtige lucht kan dus weg

Geen latex vanwege vocht, kun je dat toelichten ?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
En weer een stukje verder....

De balken zijn verwijderd, wat overigens niet vanzelf ging, de schroeven waren in zeer slechte staat.
Daarna eindelijk de 1e muur helemaal af gemaakt

P1080572.jpg

P1080573.jpg

Wat is wijheid, telkens een kwart slag maken en die muur afwerken, of eerst de tegenover elkaar liggende muren en dan die daartussen ?!
Op 1 of andere manier leek het fraaier om het via de laatste methode te doen zodat de muren optisch netjes tegen over elkaar staan uitgelijnd
Of dit slim is weet ik niet, maar we zijn dus eerst begonnen aan de muur tegenover de muur die al klaar is

P1080574.jpg

P1080575.jpg

En als dan het tempo er lekker in zit dan.....
Dan gaat het mis
Folie vergeten, panlatten vergeten, ff de boel los en in orde maken
P1080576.jpg

Zo...da's beter :eek:
P1080577.jpg

Welnu lieve kijkbuiskindertjes, oogjes dicht en snaveltjes toe, slaap lekker...
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
Heeeee, even niet vergeten dat je de electriciteit OOK DAAD WERKELIJK IN DE MUUR krijgt

ik zie nergens een opening om de cables erin te trekken van de hoofdvoeding???
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Volgens mij heeft hij rekening gehouden met kabels er in trekken. Hij koppelt elke wand paneel aan elkaar door met een stuk pijp. Dus hij krijgt de stroom kabel wel bij de stopcontacten.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
De lange muur die klaar is steekt de leiding aan de onderkant uit, als je goed kijkt zie je hem wel zitten
Die leiding gaat onder de vloer door naar de overkant (begint punt waar de stroom zit)
P1080561.jpg
De andere muur waar nu aan gewerkt word komt bij het begin punt van de stroom uit
Zo zijn die 2 delen gescheiden, al worden ze wel aangesloten op de zelfde groep geeft dat wel de mogelijkheid om eventueel later als de 380 voorzien is toch misschien gescheiden groepen te maken
Of ik de overzijde ook van dubbele/gescheide bedrading voorzie ben ik nog niet uit
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.060
106
mischien een idee om alvast draden te trekken voor dat je de hele wand dicht zet.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Misschien wel een idee om dat vast te doen, overigens twijfel ik niet aan het leidingwerk
380 in dikkere pijp... vertel ?
Ik heb voor de 380 installatiekabel gekocht (lekker makkelijk) die wil ik in een leiding steken en dan op zijn plek monteren, ik heb alles op 19mm en dat wat ik voor de 380 ook in gedachten had, niet goed dus ?

Vandaag weer een paar stappen in de goede richting
Gisteren dacht ik nog eerst de tegenover elkaar liggende wanden te doen en daarna de korte wand er tussen plaatsen, vanochtend dacht ik, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan...
Dus toch maar eerst de korte wand doen en dan de daarop volgende wand zodat alles mooi aansluit
P1080579.jpg

Frame is klaar
P1080581.jpg

Het voormonteren van de leidingen als je de hoek om moet gaat niet, dus voor dit stukje is het leidingwerk op het frame gemonteerd
P1080582.jpg

En zo zijn we weer een stukje verder...
P1080585.jpg

Inmiddels is de stapel met hout flink geslonken en kon de eiken vloer die al dagen in de auto lag er eindelijk uit.
P1080589.jpg

Bij de vloer kreeg ik ook isolatie folie, het idee is om dit eerst op de grond te leggen, daar panlatten overheen, dicht maken met dampremmende folie en dan afwerken met de vloerdelen (die gaan wel eerst nog door de vandikte bank, dus een lekkere frisse/strakke vloer
P1080586.jpg

Over de vloer wel nog een vraag
De eiken delen zijn 20mm dik, de vandikte bank haalt daar nog een haartje van af
Ik heb zoveel panlatten gehaald dat ik er elke 25 cm 1 kan leggen (4 per meter dus)
is dat voldoende of gaat de vloer dan doorveren

De zwaarste machine die er misschien ooit komt te staan zal een Hammer A41 zijn (als het budget er voor is, kan ook een maatje kleiner zijn)
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.