De bouw van mijn Mancave...

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat zou nog wel wat zijn om de kap door te trekken, maar die gok neem ik maar niet, op basis van de bestaande maat was het geen probleem om de lucht in te gaan, een gegeven paard....

VRAAG: omdat de opbouw maar een totale hoogte heeft van 217cm wil ik toch zo min mogelijk hoogte verlies hebben
217 word binnen 211 cm, ik wil dat laten aflopen naar 190cm, dat is over een lengte van 162, oftewel een hoogte verschil van (slechts) 21cm = gelijk aan 7 graden
Nu word voor dakshingles 12 graden geadviseerd, maar dan verlies ik teveel hoogte

Nu zijn er verzachtend omstandigheden
De panelen die ik er op schroef worden gebruikt om bouwunites/kantoor unites
Deze zouden zelfdragend moeten zijn, ik schroef ze op frames, daar denk ik dat het wel goed zit
Alle frame delen worden aan weerskanten op de aansluiting van beide delen verstevigd met delen die ik op maat maak op de CNC

De kieren tussen de panelen spuit ik vol met kit
Dan wil ik over de panelen een onderlaag leggen tbv de dakshingles, eventueel opgewaaide regen zou dan extra afgeschermd worden van de buiten panelen
En dan uiteindelijk de dakshingles (bitumen)

Nu de vraag waarop ik nergens antwoord kan vinden
Normaal leg je die shingles los en het schijnt dat ze door zonlicht (als het goed warm is) vanzelf een soort van aan elkaar smelten
Echter wil ik niet wachten tot de zon gaat schijnen
Kan je dit spul ook aan elkaar branden, ik kan niet te heet stoken door de onderlaag, of ik moet het ene uiteinden warmstoken en dan zijwaarts verder werken en de shingles plaatsen en met een roller aandrukken

Kan dit en helpt dit tegen opgewaaide regen

Ik wil geen golfplaten achtig iets op het dak, want dat kost weer extra ruimte
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Je kan ze branden, aan de noordzijde wordt dit vaker gedaan om stormschade te voorkomen.
Waterdichtheid met deze kleine dakhelling moet je halen uit de onderlaag, niet uit de shingels.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Tanx
Die onderlaag was me duidelijk, eigenlijk is dit al dubbel bij mij want die panelen zijn ook waterbestendig
Maar ik dacht als ze goed op elkaar zitten gebrand scheelt dit zeker

Wat is de juiste methode van het branden ? leg je ze op elkaar en brand je ze dan vast of haal je de brander er onder door voordat je het geheel neerlegd ?
Ik wil voorkomen dat de panelen ook (te) warm worden.... 100 graden zal nog geen probleem zijn denk ik

Omdat EPDM niet echt mooi is, dan zou ik het dak en de zijkanten er mee moeten bedekken, dan hoef ik alleen nog maar een bordje SM zolder op te hangen....
Aangezien het toch in een woonwijk staat lijkt het me fraaier om het met dakshingles te doen
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Nog een vraag, er moet ook een trap komen, hoe stijl moet een trap zijn om prettig te lopen
de trap moet ongeveer 300cm de lucht in, is 200cm dan voldoende ? (de eerste en laatste trede daar zit dan 200cm tussen) of kan dat met minder ?
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Branden doe je als alles erop zit, flap omhoog en de brander eronder en aandrukken.

Daar hebben we de trapformule voor: 2 x O + 1 x A = 570 - 630.
Trappen in oude huizen zijn vaak wel steiler, zolang de optrede maar onder de 200 mm blijft, loopt dit meestal goed.
Athanor heeft een topic over een molenaarstrap, die kan je kwijt op minder oppervlak.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
dat is zo een trap met van die zeg maar halve treden toch, daar zat ik ook aan te denken
Wat is O en wat is A :)
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.695
99
Utrecht
Jeroen, op een of andere manier heb ik dit draadje nooit echt gevolgd...
Dus nu ook maar even in mijn lunch doorgehuppeld, maar "man, man, man" wat een gruwelijk mooie werkplaats!
Dat tezamen met "the beast" project, geeft maar weer aan dat je geen half werk doet!
Het motiveert me in ieder geval om mijn benauwde grot ook maar eens om te toveren naar werkplaats formaat bezemkast :)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik post maar geen foto's hoe het er nu uitziet, volgebouwd en niet echt toonbaar
Maar....als de verdieping er op staat, komt dat vast goed

Ik ben een beetje aan het puzzelen met de indeling
maar als ik bekijk wat ik nu heb uitgezet word ik daar heel gelukkig van

4x4 blokjes is 1m2
Mancave.JPG

Het tekenen was vooral te doen om te beslissen waar de trap zou moeten komen
In eerste instantie dacht ik zover mogelijk in de hoek, maar het komt beter uit om deze direct naast de ingang te maken

De vlak van dikte kan ik dan onder de trap parkeren als ik die niet nodig heb

Bij de kapex komt nog een stofzuiger te staan
Evenals onder de werkbank met de frees/LS Positioner
De 3e stofzuiger blijft beneden bij de CNC

Boven staat er dan nog een groter afzuiger, daar maak ik een leiding systeem voor naar div.plekken
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Hoe komt de kap erop, oftewel stoot je je hoofd niet als je bovenkomt?

de zijwanden worden vanaf de opbouw 180 cm opgetrokken en staan 10cm naar binnen (recht is een muur, iets schuin kan het ook dak zijn, aldus de gemeente)
daarop komt het dak dat dan ook weer onder een kleine hoek ligt

Oftewel het is bijna een rechte opbouw
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Alles gelezen en leuk leesvoer.
ik heb je op de beurs de hand nog geschud maar je rende daarna weg voordat ik me goed kon voorstellen...volgende keer beter.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Leuke tekening maar ik krijg de indruk dat je nu de hele dag de trap op en neer aan het rennen bent om bij alle machines te komen.

Ook mis ik opslag voor hout en materiaal.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.