De bouw van mijn Mancave...

mans

Post veel
12 feb 2012
1.060
105
Heren wederom bedankt voor alle wijsheden....
Dan toch nog wel 1 puntje, wel een balkje er tussen doen om het zakken van steenwol op te vangen, of is dit nodig ?
zat me al af te vragen waarom je dat doet, is niet nodig.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Hout is een goede isolator. Je moet niet inzitten met een 'koude brug' wanneer het gaat om een blokje hout voor het verstevigen van de structuur.
De schroef an sich is de koudebrug :).

Ja, ook ik vind dat van de pot gerukt, maar toen ik bouwde moest ik alvast de spouwankers in rekening brengen. 1000 ankers met een oppervlakte van pakweg een vierkante millimeter in doorsnede, je ziet de ijsberen zo doodvallen...

Ik ben zelf een "schrikschijter" dus ik zou een extra schroef nog durven overwegen, maar dan alleen als je nog veel gewicht tegen de muren gaat hangen. Als daar wat 'moment' mee gemoeid is (i.e. dingen ophangen die ver van de muur komen), dan ga je die muur wel wat 'uitbuigen' naar binnen toe. Nu, ~als~ ik de schroef extra zou plaatsen, zou ik ze intuitief dan weer wel in - het midden van - de vertikale staanders voorzien. Door plaatsing op de horizontale dwarslatten laat je nl weer ruimte voor buiging.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
De extra bevestiging aan de muur laat ik achterwege, ben er nu wel van overtuigd dat het niet nodig is...

We gaan weer een stukje voorwaarts.
Eerst maar eens wat balken op de grond en plafond schroeven en dan staanders er tussen.
P1080534.jpg

Als de balken eenmaal staan dan is het tijd om het anti worteldoek er achter te gaan bevestigen.
P1080536.jpg

Eerst losjes achter de staanders
P1080537.jpg

Het begin stuk zit vast, nu even een lus maken zodat ik er achter bij kan
P1080538.jpg

Nietjes aan de achterkant er in
P1080539.jpg

Doek dubbelvouwen, nietjes er in, door naar het volgende vak en voor je het weet zit de eerste laag er in
P1080540.jpg

2e laag...
P1080541.jpg

En voor je er erg in hebt kan de steenwol er in
P1080545.jpg

Boven nog een strook antiwortel doek en dan kan de boel dicht met steenwol en kan de dampremmende folie geplaatst worden
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Damp open aan de koude zijde, dampremmend aan de warme zijde, dat is toch de manier dit ik hier heb geleerd
oa. om de steenwol op zijn plek te houden, maar ik vroeg me vanmiddag ook wel even af of het écht nodig is, maarja....ik heb die rol nu in huis dus nu gebruik ik hem maar.
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Nooit geweten, dat antiworteldoek gebruikt kan worden als dampfolie.
heb toch het idee, dat worteldoek meer doorlaat dan damp, m.a.w. slaat het vocht niet hierdoor?
Ik heb altijd (dure) folie gebruikt, was niet nodig geweest?

Kor
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Nooit geweten, dat antiworteldoek gebruikt kan worden als dampfolie.
heb toch het idee, dat worteldoek meer doorlaat dan damp, m.a.w. slaat het vocht niet hierdoor?
Ik heb altijd (dure) folie gebruikt, was niet nodig geweest?

Kor

Je bedoelt de Damp open/water dichte folie kost ongeveer 1,45 per m2
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Worteldoek zal je in huizen niet aantreffen, maar voor zo'n garage kan het wel. Het is niet waterdicht, maar als je er een tuinslang tegenaan zet zal 99 procent van het water er niet doorheen komen.
En hoe vaak zal er hier een tuinslang op gezet worden :p Aan de foto's te zien is de muur kurkdroog.

En ik neem aan dat er aan de binnenkant ook dichte folie komt toch?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Het is Damp open, het zit toch achter de isolatie aan de koude zijde of begin ik nu langzamerhand kierewiet te worden
aan de andere zijde, over de steenwol komt dampremmende folie
Zo heb ik het op het plafond ook gedaan, alleen daar heb ik geen worteldoek gebruikt

P1080496.JPG

1,45 per m2 is zeer duur betaald
Ik heb dikke landbouw folie, ik ga er van uit dat dit meer dan genoeg dampremmend is
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Aan de buitenzijde gebruik je waterkerende, damp-open folie. Met worteldoek is de waterkerendheid twijfelachtig, dus is het eigenlijk alleen nuttig om de isolatie op zijn plek te houden. Als de buitenmuur gewoon droog is zal het niet snel problemen geven, maar het is niet volgens de regeltjes.....
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh
Ok, dat heb ik dus niet helemaal gebruikt :)
De muren zijn aardig droog, ondanks de vele regen van afgelopen dagen/weken

Weer wat geleerd :)
 

timmertje

Nieuw lid
12 mei 2014
14
0
Worteldoek is juist waterdoorlatend daar is het voor gemaakt!!!
Op deze manier compleet nutteloos (weggegooid geld)
Als je je isolatie goed klem plaats gebeurt er niks mee (maat + 1cm)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ja daar ben ik nu van overtuigd, ik heb er geen erg in gehad omdat ik meer op het damp open principe heb gelet, oftewel het moest kunnen ademen, tja...dat doet het wel :)
Weggegooid ind. maar de rol kost gelukkig slechts 35€ de schade is beperkt dus
Wat betreft de maat bedoel je wss. -1 cm, anders wordt het zo een losse boel :)

De steenwol zit mooi klem de muren zien/voelen goed droog, misschien niet (helemaal) volgens de regels, maat gevoelsmatig zit het goed.
 

velpenox

Actieve deelnemer
20 okt 2011
57
1
Goeie tip van de anti-wortel folie!, schitterend alternatief voor mijn opbouw:D! Hopelijk is deze iets of wat winddicht anders koelt deze alsnog de isolatie af?
 

simonklein

Actieve deelnemer
24 jul 2014
175
1
Goeie tip van de anti-wortel folie!, schitterend alternatief voor mijn opbouw:D! Hopelijk is deze iets of wat winddicht anders koelt deze alsnog de isolatie af?

Lees de reacties hierboven nog maar eens goed.... Het is zo lek als een mandje :(

De waterdoorlaatbaarheid van geotextiel voorkomt uitspoeling van fijne grond, en zorgt voor een afvoer van overtollig water.
:eek:
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Zo lek als een mandje wil ik het nu ook weer niet noemen
Gisteren nog even een stuk nat gespoten met de tuinslang (een los stuk wel te verstaan) hier en daar een druppeltje wat er doorheen kwam maar in de staande positie loopt er meer water af dan dat er doorheen komt
Dus dat 'zo lek als een mandje' lijkt wel mee te vallen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.