De bouw van mijn Mancave...

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Geheel mee eens, zelf doen is altijd beter
achteraf had ik ook zoiets van, had ik zelf de strips maar meegenomen, dan was ik voor 6 euro klaar ;)
Nou ja, dure leerschool... het is niet anders
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Lang genoeg in spanning gezeten, hier is weer een vervolg...
Het is typisch zo een dag die ik graag ongedaan zou maken
Maarja, gedane zaken nemen geen keer, dus uithuilen en weer doorgaan

Dit zijn de strips waar ik gisteren over schreef, een ongemakkelijk gevoel van 'genaaid met mijn broek aan' was dit waar ik mee thuis kwam
P1090293.jpg

Zoals je ziet, zelfs niet eens ontbraamt
Mijner inzien moet een bedrijf dergelijk klusjes niet aannemen als er geen tijd voor is of ze het niet netjes kunnen afronden, maar helaas, het is niet anders
P1090294.jpg

Hier moest ik gewoon een foto van maken, een goedkope japanse lidl zaag en wat heb ik een plezier van dat ding, lijkt wel onverhinderd scherp te blijven ook
Al vaak gebruikt en iedere keer denk ik, ik koop een keer een echte, ach waarom, deze doet het ook goed
P1090297.jpg

Hoekjes er uitgezaagd
P1090299.jpg

Klaar voor het aanbrengen van de strips
P1090300.jpg

De strips voorzien van verzonken gaten zodat de module daar geen last van heeft bij het inklemmen
P1090301.jpg

Met de kapex op diepte ingesteld maak ik een hulpstukje voor het op juiste hoogte aanbrengen van de strips
P1090302.jpg

P1090303.jpg

Handig, niet dan ?!
P1090304.jpg

Geen rocket-science, maar het werkt wel
P1090305.jpg

Module één hang op zijn plek (freesmodule met een OF-2200)
P1090306.jpg

Klaar om het volgende gat uit te frezen
P1090309.jpg

En dan....
P1090311.jpg

Dan gaat het vreselijk mis
Hoe heeft dit kunnen gebeuren zonder dat ik er erg in had :mad:
Ik stond er vreselijk verkeerd voor maar dat leek me handig om de frees strak tegen het plankje aan te houden
Blijkbaar doordat ik een grotere diepte in 1x wilde wegnemen voelde ik niet dat de freeswegliep en ik die niet strak tegen de mal aan had
Hier moet ik eens heel goed overnadenken hoe ik dit kan verhelpen :(
optie één is vullen, optie 2 is een stuk er in maken (eerst een recht stuk er uit halen)
Ik denk dat optie 2 het minst zichtbaar zal zijn
P1090312.jpg
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Ai! Dat is balen. Optie 2 is waarschijnlijk de beste optie. Jammer dat het hoe dan ook extra werk gaat zijn.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Dat is vervelend, maar ik snap eigenlijk ook niet waarom je niet aan de binnenkant van een malletje freest. Dat is nog makkerlijker te maken ook. Maar daar heb je nu niks aan :)
Ik denk dat het t makkelijkst is om er een rechthoek (niet te klein, dat is lastiger stellen) uit te frezen met de diepte van 1 plaat (18mm gebruikt?) + ongeveer 1 mm. vervolgens daar een nauwkeurig passende plaat voor zagen die iets uitsteekt in je cms uitsparing.
Dan de boel goed schoonmaken en ontvetten en volprutten met een zwellende lijm, bijvoorbeeld PU kit. Geen dunne lijm gebruiken want dat is lastig stellen.
Vervolgens lijm je rechthoek er op die manier in en leg je daar een stijve vlakke plaat met 10 miljoen kg massa of zoveel mogelijk klemmen bovenop zodat de lijm je passtukje tegen die plaat aan drukt.
Daarna is je oppervlakte exact gelijk en kun je het cms gat opnieuw frezen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ja dat was wel een gevalletje waarbij ik een goed gesprek met onze lieve heer heb gevoerd
Helaas is de misser dieper dan 1 plaat, ik zal er dus een stuk uithalen over beide platen
Gelukkig heeft het geen dragende functie voor de CMS module, dus het is alleen optisch
Komt goed, ben het al bijna vergeten :D

Binnenkant mal, tja goeie....voordeel hier van is dat ik de mal waar ik omheen frees nu gewoon vast kan schroeven op de tafel
Leek me wel erg handig
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Ja dat was wel een gevalletje waarbij ik een goed gesprek met onze lieve heer heb gevoerd
Helaas is de misser dieper dan 1 plaat, ik zal er dus een stuk uithalen over beide platen
Gelukkig heeft het geen dragende functie voor de CMS module, dus het is alleen optisch
Komt goed, ben het al bijna vergeten :D

Binnenkant mal, tja goeie....voordeel hier van is dat ik de mal waar ik omheen frees nu gewoon vast kan schroeven op de tafel
Leek me wel erg handig

Hoeveel dieper?
Met bijvoorbeeld denbraven montagefix PU kun je prima een paar mm overbruggen, het spul wordt kneiterhard.
Zorg wel dat je het oppervlak een klein beetje voorbevochtigd, dan reageert het beter.
Let in ieder geval op dat je dat pindakaasachtige spul hebt (qua dikte, niet de kleur :D). Dat heet thixotroop ofzo.

binnenkant mal lastig? Je hebt net een fancy gatenkaas gemaakt, daar kun je toch ook prima een mal mee fixeren?
En anders gewoon met lijmklemmen op de rand van de tafel?

Succes!
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ja achteraf had dat misschien wel beter geweest
hou het maar op een gebrek aan kennis, ben wat betreft nog redelijk groen in houtland
sommige oplossingen zie ik dus gewoon niet zo 123

Nou ja, het is nou eenmaal zo
De diepte is al gauw 30mm

Ik ga denk ik eerst een mooi rechthoekig stuk uitzagen en dan een los stuk maken wat goed past
waarmee ik het verlijm weet ik nog niet (misschien epoxy) en dan tevens schroeven vanaf de zijkant.
 

jberends

Actieve deelnemer
7 aug 2011
133
4
MDF toch? netter uitfrezen en een blok ander MDF erin. Houtlijm is prima. Is sterker dan het materiaal zelf.

Overigens doet mij dit weer denken aan mijn eigen workbench die ik heb gemaakt eind vorig jaar. Daar zit ook nog een designated area voor een CMS plaat in voor mijn TS55'je op de kop.
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Niks mis mee, misschien denk ik te moeilijk :D

Heb je daar ook foto's van Jberends ? hoe heb jij je cms module er in gehangen, ook met hoeklijnen of anders ?
 
Laatst bewerkt:

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Balen van dat verkeerd frezen Toxiq het zou me ook niet gaan, maar ergens wist je het want het is de tweede keer, sorry. Als je dan toch de moeite doet om het uit te frezen ik neem dan de buitenkant zo kan je nooit te ver frezen. In ieder geval, je bent goed bezig lekker doorgaan!

Groet,

John
 

jberends

Actieve deelnemer
7 aug 2011
133
4
@Toxiq. Net iets te snel met klikken. Want ik moet die CMS module nog aanschaffen en inhangen.

Heb wel van een andere festoolownergroupie een link naar zijn setup gezien. Ik weet dat aan de ene kant een soort extra 'lip' zit die zorgt ervoor dat je aan de ene kant dieper moet freezen dan aan de andere kant.

zie hier: http://festoolownersgroup.com/festool-tool-reviews/cms-of-unit/msg132212/#msg132212
en hier: http://festoolownersgroup.com/festool-tools-accessories/cms-modules/msg176481/#msg176481

voor hoe hen dit hebben opgelost.

PICS!

index.php
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ja daar zit inderdaad een goot, maar daar hoef je geen ingewikkelde constructie voor te maken
De dikte van het blad aan de bovenkant van de goot is hetzelfde als die van de andere zijde (uit mijn hoofd 4,85mm) ik heb het dit keer niet gemeten omdat ik een pas stukje heb gemaakt

Aan de ene kant moet je profiel 12mm zijn, aan de kant waar die uitsparing zit 10mm, anders wordt je module omhoog gedrukt door de ronding in die uitsparing
De zijde waar de schroeven zitten om te vergrendelen zou ongeveer 5mm dik moeten zijn (4 werkt denk ik ook wel)

Ik heb verschillende setups geprobeerd, ik had ook een hele constructie gefreesd de eerste keer, maar dat was het toch niet
De methode met de hoekprofielen ben ik wel tevreden over
 

WR1944

Oud hout
Achteraf is het makkelijk praten maar als je met een mal freest waarbij de frees weg kan wandelen in het materiaal moet dat altijd de afvalkant zijn.
Misschien dat bovenstaand voorbeeld de argeloze lezertjes goed de ogen opent.
De opening in mijn freestafel heb ik volgens dit principe gemaakt. Als extra zekerheid heb ik eerst een proefstuk in een stuk afval gemaakt. Vertrouwen is goed maar controleren is beter.
http://www.woodworking.nl/showthread.php?4376-Zelfbouw-freestafel-met-Triton-MOF001C
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
de kant die bij het afval gesmeten mag worden :p

in uw geval dus de middenste plaat....

Net als bij de rail van festool bij het zagen, moet je de rail (of mal in uw geval) op het te behouden stuk plaatsen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ah zo
Dat was inderdaad in voorgaande reacties ook naar voren gekomen
beide is mogelijk alleen de methode die ik gebruikt heb is dus niet foolproof :(
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
Zodra je makkelijk uit kunt schieten naar een te behouden deel is het geen handig systeem, beetje standaard regel bij het maken van mallen.
Ik zou zeggen trek er leering uit en maak de mal de volgende keer andersom (of koop een festool freessjabloon... :cool:)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.