De bouw van mijn Mancave...

peterl

Actieve deelnemer
21 sep 2013
126
0
Jongens wat een mooi project leuk om te volgen kijk er iedere keer weer naar uit dat mooie groen butegeweun volg de vorderingen met plezier. Doe gelijk goede ideeën op voor m.n eigen schuurtje. Superg
 
Laatst bewerkt:

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Kan je niet het hele skelet 180 graden draaien? Dan zit het foute balkje aan de achterkant.

Je had de draadeinden ook vooraf kunnen afzagen, dan had je de moeren er ook niet met de boor op hoeven draaien. Of zie ik iets over het hoofd waardoor achteraf afslijpen toch handiger is?
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Wat een mooie werkplaats wordt dat toch!!
Als straks alles Festool groen en grijs is kan je het geheel de 'MFTCave-XL' noemen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Je ziet niks over het hoofd, ik wel....de ijzerzaag :)
Veel spullen zitten nog ingepakt van de verhuizing en daar heb ik niet zo goed over nagedacht (wat ik nodig zou hebben, labels, etc)

Dus doe ik het maar zo
Het frame is al losgeschroefd

Als ik hier van bekomen ben ga ik weer verder
onze nieuwe huisgenoot
_MG_6666.jpg

Da's een goeie Sunrayes, zou ik dan de eerste zijn met een heuse MFesTCave :)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Voor het stellen van de werkbank ben ik eigenlijk opzoek naar een simpel laserwater pas, bij voorkeur wel een zelf nivellerende
Nu weet ik dat er ook dit soort waterpassen in budget uitvoering zijn, helaas kom ik op MP helaas niks (jong) gebruikt tegen voor niet al te veel geld (ik heb hem wss maar 1 of 2x nodig)

Is er iemand hier die er 1 kwijt wil OF niet te ver van lelystad vandaan woont en er 1 heeft die hij een paar dagen kan/wil missen ?
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Mooi hoor! Stel me zo voor dat je inmiddels met een grijns van oor tot oor rondloopt als je je grot betreedt.
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Awww leuke nieuwe huisgenoot. Is er al een draadje op dit forum voor "shopdogs"? :D
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Huib, dat heb je goed, ik krijg er zelfs telkens wilde fantasieën bij :D

Aeolos, da's een goede....dan moet ik alleen ff opzoek naar een groene halsband haha

Zo krijgt BenchDOG wel een hele andere betekenis
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Voor het stellen van de werkbank ben ik eigenlijk opzoek naar een simpel laserwater pas, bij voorkeur wel een zelf nivellerende

Ik heb er 1 gevonden voor een redelijk bedrag (paar tientjes)
niet roteren, gewoon een rechte/brede straal en zelf nivellerend tot -6/+6 graden, dat lijkt me goed genoeg voor mijn wensen

Ik wil op basis van deze laser het frame waterpas gaan stellen, totdat het vlak is
Daarna het blad er op en vast zetten
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Dat kan je beter met een gewoon waterpas dan met een zelfnivellerende laserwaterpas.

Een gewoon waterpas is nauwkeuriger, en voor dit werk ook de meest logische oplossing.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Waarom is dat nauwkeuriger ?
Het voordeel van een laserstraal is dat deze over de hele linie recht is

Het is natuurlijk een L vorm van ca 3x6 dat wil ik allemaal zo goed mogelijk stellen
Ik denk zelf als ik dit met een gewoon waterpas doe er tussen begin en eind best nog wel eens een afwijking kan zitten, dat is met een laser veel beter te ziene
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Als er tussen het begin en eind een afwijking zit, dan heb je de waterpas verkeerd gebruikt :eek:

Gewoon een lat bevestigen aan de ene muur, waterpas op de juiste hoogte.
Daarna een lat op de andere m uur, vertrekkende van de hoogte van je eerste lat, en terug waterpas bevestigen.
Daarna een lat van het startpunt van de eerste muur tot het eindput op de tweede muur, waterpas op zetten en controleren.
Als je nauwkeurig werkt (voor een houtbewerker normaal gezien geen probleem) moet dit waterpas staan.

Een laser heeft ook een onnauwkeurigheid van 0.2mm per meter, wat bijna even nauwkeurig is als een waterpas met het blote oog.
+ komt daar nog eens de dikte van de laserlijn bij, die een extra onnauwkeurigheid kan geven + de onnauwkeurigheid met het blote oog (want je moet nog steeds je ogen gebruiken voor het nauwkeurig uitzetten van de werkbank.

Conclusie: met een waterpas kan je slechts 1 keer onnauwkeurig werken, met een laser is dit 3 keer zoveel.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Ik weet niet of je hem al gekocht had Toxiq, maar je hebt toch van die waterpassen op een statief die 360° een loodlijn laseren. Zijn wel wat duurder, maar dat werkt wel goed als ik me pa moet geloven.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Je kan ook een slang-waterpas gebruiken, evt. zelf maken.
Vul een transparant stuk slang met water. Houd de uiteinden naast elkaar en markeer op beide stukken slang het waterniveau, dat op dat moment in beide einden even hoog staat.
Nu bevestig (ducttape) je het ene uiteinde bij je uitgangspunt, met de streep gelijk aan de bovenkant van bijv. je werkblad. Nu moet het losse stuk slang met de streep gelijk zitten met de bovenkant van het werkblad, om het even op welk punt. Als je slang lang genoeg is kan je overal een hoogte gelijk aan die van je uitgangspunt markeren.

Neem wel een slang met behoorlijke diameter, en houd rekening met de holle meniscus van het water.

Een professioneel slang-waterpas heeft aan de uiteinden een 'flesje' zonder bodem, dan kan je op glas met een iets wijdere diameter aftekenen. Geen idee of die dingen zo te koop zijn.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Dat is ook heel nauwkeurig Klaas. En goedkoop vergeleken bij de oplossingen die ze in de winkel hebben liggen.
Ik heb eventueel nog wel een stuk slang over van een pc die ik gemaakt had.
Maar dan moet ik wel ff zoeken.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Ik zou ook zeggen dat dit meer een klusje is voor een goed waterpas ipv een laser, zeker als je een goedkope laser neemt is de accuratesse zeker niet gegarandeerd.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
De goedkopere lasers hebben een enorme afwijking in de nivellering. Vaak is een goedkope waterpas nauwkeuriger! Geloof me, ik heb leergeld betaald in de vorm van wandplanken waar pennen vanaf rollen en dergelijke. Wil je niet. Gebruik een waterpas (woord zegt het al trouwens ;) ) tenzij je in de systeembouw gaat (wandjes zetten en zo).

Succes!!

Groet, Rob.

PS: als je de werkwijze van Rhynix volgt kan het bijna niet verkeerd gaan!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.