De bouw van mijn Mancave...

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
De lijmklemmen van festool bv...

images


Idd goede opmerking van houtenklaas. Ik denk dat je blad daarvoor iets te dik zal zijn
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
De haakse bocht van de festool lijmklem kan de bocht niet om in een gat van 19mm dat in een blad van 38mm dik is geboord.
Een oplossing bij een iets te dik blad/te klein gat is om aan de onderkant het gat met een 45 graden frees een beetje te soevereinen. Met een blad van 38 mm gaat dat niet lukken, dan zal je het gat in de onderste helft van het blad serieus groter moeten maken om je klem de bocht om te krijgen.
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ah ok, ik vermoede al zoiets

Allereerst zijn de gaten 19mm en geen 20, weet niet of dat nog uitmaakt of die tangen dan passen
verders heb ik dergelijke tangen ook niet

Ik heb eigenlijk zo een situatie nog niet bij de hand gehad dat ik het nodig had, maar ik zou er voor kunnen kiezen 1 op de 4 gaten groter te maken, dan lukt het wel

Ook heb ik ergens een keer andere klemmen gezien
Daar zit een soort veertje aan, je steekt hem door het gat, veertje komt naar buiten en de boel zit vast

Een andere optie zou zijn om de gaten in de 2e (onderste) laag groter te boren, dan kan de draai wel gemaakt worden

De vorige werkbank was ook 38mm en eigenlijk nooit hinder van ondervonden

Wel een goed punt ! misschien eens nadenken over iets dat het toch mogelijk is dingen op de werkbank vast te zetten
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Enigzins afgeremd door een nare (buik)griep die hier in het gezin blijft heersen vandaag toch weer een stap in de goede richting gemaakt

De kolomboor even op een tijdelijk tafeltje gepositioneerd
Met een paar stukken resthout een aanslag gecreëerd om zo snel de balken op de juiste positie te krijgen want het zijn er toch wel een hoop
P1080746.jpg

Het boren is begonnen...
P1080741.jpg

Niet alleen de gaten door en door voor de draadeinden maar ook de grotere gaten waar de draadeinden/moeren in vallen zodat je nergens aan blijft hangen als je langs de werkbank bezig bent
P1080747.jpg

P1080748.jpg

Het wil ook ook wel eens mis gaan als je niet helemaal lekker bent
Links is fout, rechts goed
P1080749.jpg

Het monteren kan beginnen, een feestje op zich want zo is er weer een mijlpaal bereikt
P1080750.jpg

Omdat de draadeinden te lang zijn moet er een stuk af
Eerst carrosserie ring er op en dan dat moertje, draaien, draaien....draaien
Dat moet sneller kunnen
Draadeind in de schroeftol en gaan met die banaan ;)
P1080751.jpg

En zó ziet het er nu uit...
P1080752.jpg
 

Bijlagen

  • P1080739.jpg
    P1080739.jpg
    84,7 KB · Weergaven: 1.439

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik moest even goed denken wat je met 'pint' bedoeld want ik drink niet
Maar ik gok er op dat je pLint bedoeld :)

Ach ja, dat blijk staat er nu toch (2,5 liter) dus dan maar de andere dingen ook een kleurtje, ik vind het wel leuk staan :)
 

rjfschmitz

Actieve deelnemer
3 okt 2012
49
0
Inderdaad, iets te snel getypt! Heb van mijn schoonouders afgelopen week een pot 2,5 liter Sikkens wit gekregen. Net een week nadat ik zelf een pot van 2,5 liter had besteld. Heb ik nu ineens 5 liter!
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Oh dan kan je mooi even vooruit
Je bent lekker op weg met je meubels dus je vindt vast nog wel wat projecten waar je de verf op kwijt kunt en óns kunt voorzien van heel veel foto's ;)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat weet ik nog niet
Voor transport vindt ik systainers wel handig maar om er zo mee te werken niet, d'r in, d'r uit, d'r in, d'r uit...
Ik heb dingen liever voor het grijpen, dus het kan zomaar zijn dat een groot aantal systainers in het vooronder verdwijnen
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Wees gerust, ik zal het jullie niet aan doen om een eind te moeten rijden
Zoals ik zei, voor transport is het wel handig ;)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Gisteren was prima weer om voor wat voorgang te zorgen
Aangezien het ene deel (korte deel van de L) klaar was moest de volgende stapel balken verder voorbereid worden

Eerst maar eens de gaten voor de domino's er in
De boel uitmeten, een aanslag er langs en frezen maar
P1080870.jpg

Niet veel later zijn alle balkjes klaar
P1080872.jpg

Domino's er in...
P1080871.jpg

Nu kunnen de frames in elkaar gezet worden, eerst los in elkaar, dan een draadeind er doorheen, carrosseriering er overheen, moer er op en aandraaien maar
P1080873.jpg

Zo onstaan stevige frames die zeer stijf zijn
P1080875.jpg

De uitstekende draadeinden moeten wel nog even afgeslepen worden
P1080876.jpg

2 kubusen zijn klaar, daar komen ook weer liggers tussen om uiteindelijk het tot 1 geheel te maken
P1080877.jpg

Zo ziet het er dan ongeveer uit
Alleen een %#$!%^#!@#&! momentje.. het balkje aan de bovenkant, geheel rechts, de voorzijde daarvan was een fout balkje (verkeerd gefreesd) die moest aan de achterkant komen zodat je de fout niet ziet
Dat laatste stuk moet dus weer uit elkaar en omgedraaid worden :(
P1080879.jpg

Daarna was de zin een beetje weg en ik moest het verjaardags kado van mijn vrouw nog ophalen en dat was veel leuker, dus ben ik dat maar gaan doen :D
 

Bijlagen

  • P1080878.jpg
    P1080878.jpg
    69,6 KB · Weergaven: 1.318

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Zo dat wordt een aardige werkbank. Had je ook een tafelzaag? Zit ook me indeling te maken en betwijvel of het er allemaal wel in gaat passen.
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Mooi om je voortgang te zien! Licht jaloers toch wel als ik bedenk dat ik gisteren 3 pennetjes aan de liggers van mijn nieuwe werkbank heb gezaagd, en jij al drie hele karkassen in elkaar hebt gemaakt :-D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.