De bouw van mijn Mancave...

mdamsma

Actieve deelnemer
15 mei 2011
277
19
Rhijnix
toevallig vandaag bij praxis karwei en de formido geweest
alleen praxis had de plaat staan maar dan 244/122 voor 20€
had ook op fog het draadje gevonden.
waar heb jij deze plaat gevonden?

Gr Menno

Trouwens Toxiq zeer inspirerende reportage! !
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat is wat....
Kom ik hier met een sjieke/dure gelaserde oplossing, vertel jij me even dat het ook voor 3 euro kan haha....
Hoe nauwkeurig zijn die geperforeerde hardboards ?

122x244 zou ik niet heel erg vinden, elke keer een stuk verschuiven geeft toch altijd een minimale kans op een kleine afwijking
De werkbank wordt in L vorm 275x600cm cm (ongeveer) een stuk van 122 moet dus vaak verschoven worden, 244 slechts driemaal
dan is er ook een mooie overlap waar de boel mooi op elkaar uitgelijnd kan worden

Vandaag ga ik even op zoek naar zo een plaat, de boortjes komen toch pas morgen binnen en deze heb ik nodig om de gaten te boren waar de ringen en moeren in vallen van de draadeinden om de werkbank in elkaar te zetten

Het sjieke boortje heeft trouwens een 8mm schacht en pas in de freesmachine (was ik vergeten te melden)
 
Laatst bewerkt:

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Even nauwkeurig als je gelaserd sjabloon. Ze zijn namelijk ook 'geCNCed' :p

Trouwens, als er 1 iets is aan mijn werkbank wat ik niet meer zou doen, dan is het die vol boren met gaten, waarvan ik er 80% toch niet van gebruik.

Enkel de zone rond mijn spanvijzen gebruik ik veel, en de voorste, middelste en achterste rij (over de volledige breedte van de werkbankmet een diepte van 60cm)
De overige gaten zijn meer stofvangers, en er vallen continue vijsjes, moertjes, vlootjes etc door....

Misschien eens over nadenken vooralleer de bank volledig te boren ;)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ah bedankt, dat lijkt me nauwkeurig genoeg
De reden dat ik het vraag, ik kwam op FOG een filmpje tegen (kan het helaas niet meer vinden) over het gebruik van een MFT en dan het uitlijnen en dergelijke, paar benchdogs er in, plaat er tegen aan, op andere plek haaks liniaal er overheen en voila, een perfecte haakse verbinding
Dat soort dingen zijn wel erg handig, daarom wil ik de boel goed uitgelijnd hebben

--------------

In de vorige bank had ik ook die gaten geboord en deze gebruikte ik wel op willekeurige plaatsen, ik vond het wel handig
Voor wat betreft het stof in de gaten heb je zeker gelijk, dat was een drama, alles valt er doorheen
Daarom heb ik besloten een soort van laden/bakken onder de werkbank te maken
Deze hoeven niet heel diep, een cm of 3 a 4 is voldoende
Het stof zal daar in vallen en eens in de tijd maak ik deze leeg, dit zal vast een hoop verschil maken

Alleen de stukken rondom de CMS modules zal ik geen gaten boren want daar is een bak niet echt mogelijk
Nu heb ik 3 van die modules en moet nog bekijken waar ik die ga plaatsen, daar ben ik nog niet uit
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Alleen de stukken rondom de CMS modules zal ik geen gaten boren want daar is een bak niet echt mogelijk
Nu heb ik 3 van die modules en moet nog bekijken waar ik die ga plaatsen, daar ben ik nog niet uit

Net daarom zou ik wachten met de gaten tot het laatste, zelfs nadat je de werkbank hebt gebruikt. misschien is het wel voldoende op slechts op 1 stuk van de L-vorm gaten te voorzien, en in het andere enkel een voorste en achterste rij?

En voor de cms-module voor de bovenfrees zou ik zeker een apart 'tafeltje' maken zodat je die bij ronde vormen, of lange stukken eenvoudig kan verplaatsen om zo de opening van de garagepoort te kunnen gebruiken.
 

tuoh

Oud hout
Ik hoop niet dat het de bedoeling is om een "Famag"boor in een bovenfreesmachine te stoppen? Dat is geen goed idee, dergelijke boren werken het best op een laag toerental. Een draaisnelheid van een 500 à 1000 tr/min al naar gelang de buitendiameter is ideaal. Een (veel) hoger toerental levert meestal enkel een snel stompe en verbrande boor op, terwijl de werkruimte plots vol mist komt te hangen:p

De enige uitzondering op de regel zijn de met HM beklede boren, deze kunnen wel hogere toerentallen en temperaturen aan. Maar dan nog is een handbovenfreesmachine in combinatie met een fostnerboor een twijfelachtige keuze voor de job. Een goede bovenfrees met ondersnijvlak is DE oplossing hier, dat zweven ligt aan de manier van gebruiken. Met een mal en wat gedoseerde spierkracht kan de machine niet gaan zweven.


Mvg,

André
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
volgens mij heb je deze nodig:

http://www.toolnation.nl/festool-beslagboor-hw-schacht-8-mm-hw-s8-d20.html?sqr=Festool 491072&

1419_2.jpg
 

tuoh

Oud hout
Afhankelijk van het merk kunnen bovenstaande HM boren tussen de 3000 en de 6000tr/min aan. Maar met die draaisnelheid ga ik geen gaten boren uit de vrije hand, dat moet met een (semi)stationaire machine gebeuren.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
rhynix,

Boren is doe ik pas als laatste, als alles een plekje heeft gekregen
Op het korte deel van de L komen geen gaten, dat wordt voornamelijk het deel voor de Incra LS Positioner, daar zit dus centraal in CMS module (zijn natuurlijk uitwisselbaar)

Dan op het lange deel in het midden komt een CMS
Het lange deel is in 5 delen van een meter verdeeld, mijn voornemen is de twee delen links en twee delen recht van gaten te voorzien

Een losse tafel is zeker een idee, maar dat is een project dat ik pas zal doen als het écht nodig is (anders staat het maar in de weg)

Ik ben net even wezen kijken voor een geperforeerd board, deze waren er in de maat 200x90 voor 19€
Een goeie tip dus !! want ik was uitgegaan van ca € 85 voor een gelaserde plaat

Één nadeel, de afstand van de gaten is (ongeveer) 255,5 mm per 10 gaten, dit heb ik ffies gauw gemeten bij de praxis (zonder bril)
Ik gok er op dat het met bril wel eens akelig dicht bij de 254mm kan komen (inch)

------------------

Tuoh,
Je slaat de spijker op zijn kop, dat is wel de bedoeling
Het verschil is best nog vrij groot, 10000 is laagste snelheid van de frees en max 3200 zou ideaal zijn voor deze boor

Draaisnelheid: 900 – 3.200 toeren/min (hoe kleiner, hoe sneller; de Ø 35 mm boor draait optimaal bij 1.500 t/min bijvoorbeeld)

Nu ben ik van mening dat met een beetje geduld (niet in 1x doorduwen dus) dat het wel gaat lukken
Tevens goed afzuigen neem veel warmte weg

Rhynix, die andere boor is niet de goede
Ondanks dat de garage straks goed gevuld is met festool heb ik voor de materialen 'in de gaten' gekozen voor Veritas, dat is 3/4 inch
Ik vind de voorzieningen daarin prettiger
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Ik ben net even wezen kijken voor een geperforeerd board, deze waren er in de maat 200x90 voor 19€
Een goeie tip dus !! want ik was uitgegaan van ca € 85 voor een gelaserde plaat

Één nadeel, de afstand van de gaten is (ongeveer) 255,5 mm per 10 gaten, dit heb ik ffies gauw gemeten bij de praxis (zonder bril)
Ik gok er op dat het met bril wel eens akelig dicht bij de 254mm kan komen (inch)

De gaten staan idd niet op 96mm afstand. Maar dat is ook niet nodig (heb er al eens een postje over geplaatst) Er is niets modulairs van festool wat in die gaten past, enkel de voeten van de kapex. Een correcte afstand van 96mm is dus overbodig. Bij mij staatn ze idd ook op ongeveer 2,5cm van elkaar. Wat dus een mooi patroon geeft van gaten op ongeveer 10cm van elkaar.

En idd, als je gaten neemt van 19mm dan mag je mijn post over de festool-boor negeren ;) Ik heb 20mm gaten (met Parf dogs)
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Je kunt de platen ook laten CNCen. Dat heb ik ook gedaan. Het was (incl hout) in totaal €110 voor 3 platen van 18mm berkenmultiplex. Een gedeelte van de prijs ging nog op aan het maken van het CNC bestand. Ik weet uit mijn hoofd niet de exacte maten, maar ik denk dat het is zoals op de tekening:image.jpg
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Mee eens dat de afstand van ondergeschikt belang is, maar 100mm is dan wel weer een lekker rond getal en daarom ging ik in eerste instantie daar van uit
Luuk, 110 euro voor de platen zou ik niet zo snel uitgeven, dan liever een mal, die kan je zo vaak gebruiken als gewenst
Maar ik denk dat ik toch voor het hardboard ga, voor die prijs kan je je geen buil vallen

Overigens ga ik denk ik wel 6 platen nodig hebben (het blad wordt 38mm dik) dus dat zou een dure hobby worden
Iig bedankt voor het meedenken

---------------------

Vanavond weer iets kunnen doen
Een stapeltje latten een rond kantje aan gefreesd en een kleurtje gegeven.
Dat moet de afwerking voor het plafond worden

P1080709.jpg

Ik liep hier wel tegen een euvel aan, sommige latten werden heel lelijk, die hadden allemaal happen er uit
Freesje was nieuw (en dus nog scherp)
Ik vermoed dat het met de draad van het hout te maken heeft, maar dat is een gevalletje luidende klokken en klepels :D dus als iemand mij hier was wijzer kan maken, gaarne...
Ik weet bijv. ook niet hoe je de richting van de draad kan zien, op of neer (kun je dat zien ?)
Na wat ellebogenstoom met een schuurpapiertje werd het wel beter

LINKS is niet goed, RECHTS is wel goed

P1080711.jpg

Daar moeten ze komen
P1080714.jpg

AH lekker.... GRRRRRRRRRRRRRRRRROEN ;)
P1080712.jpg

Kacheltje staat zachtjes aan, hopelijk zijn ze morgen droog genoeg om te hanteren en tegen de wand aan te nieten
Met een beetje geluk staat morgen DPD en PostNL hier voor de deur met pakketjes van Ecotools en Baptist
Met die spullen kan ik weer een stap verder
Dat zal dan waarschijnlijk wel donderdag worden, morgen hebben de kids maar een halve dag school en dan moet er nog gesport worden én ik heb mezelf voorgenomen om morgen PULLED PORK te maken (andere hobby, BBQ'n)
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Toxiq, je mag wel een plaat lenen en die gebruiken als mal. Het enige nadeel is waarschijnlijk de afstand. Ik woon in Zuid Limburg.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Luuk, dat is reuze aardig, maar niet nodig hoor
Ik twijfel ook of dat gaat, want dan zou ik een kopieer ring van 20mm moeten hebben en dan daar past geen frees/boor van 19mm doorheen gok ik zo

Ik denk dat de hardboard oplossing zo slecht nog niet is
En anders laat ik een plaat laseren, dat kost zo rond de 85 euro voor 80x120
dan heb ik een mooie mal die bij 1x gebruik al zijn geld waard is (vindt ik)

Rizz, een letterlijke vertaling moet je er maar niet van maken :D
Maar het komt er op neer dat je een stuk procureur door en door gaart totdat het uit elkaar valt (zeg maar draadjes vlees)
dan trek je het uit elkaar en met een lekkere salade op een broodje....
Dan krijg je zoiets

30356_slow_cooker_pork_3000x2000.jpg
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Wat bedoel je daar precies mee ?
Bedoel je een smalle lijmtang die je door het gat steekt en zo het werkstuk op het werkblad vast klemt ?
Heb je een voorbeeld ?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.