De bouw van mijn Mancave...

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Vandaag het begin gemaakt voor de trap.

20190105_104505.jpg

Eerst maar eens wat spul van de muren halen

20190105_110832.jpg

Zo, het begin is er... omdat ik niet precies kan zien tot hoever ik kan zagen begin ik er met een klein gat dat ik stukje bij beetje groter maak.

20190105_112506.jpg

Als het gat groot genoeg is haal ik de steenwol, die 3 jaar geleden geplaatst heb, er uit.
Hier is wel iets interessants aan de hand.
De OSB plaat is droog, de balken droog, steenwol droog, underlayment (originele dak) iets vochtiger
Dit meet ik door middel van een oppervlakte meting (niet geheel betrouwbaar maar uit 1 kleine ruimte waardes vergelijken geven wel enig inzicht.
Nadat ik een gat heb gezaagd in de underlayment voelt die aan de bovenkant vochtiger aan, het lijkt er op dat er vocht door de oude dakbedekking is gekomen.

Ook het meten geeft aan dat de (oude) buitenzijde vochtiger is dan aan de binnenkant
Het zou kunnen zijn dat tijdens het vele heen en weer lopen (en vast ook wel scherpere delen zoals rondslingerende schroeven) voor gaatjes hebben gezorgd in de dakbescherming (geen idee wat voor materiaal het is)

Hoe dan ook, ik wil hier wel iets aan gaan doen.
Nu er een opbouw is, is de isolatie in die tussenvloer van minder belang (behalve misschien geluid demping)
Ik wil dan ook zodra ik verder ben met de bouw gaten (per compartiment) gaan maken aan weerszijde en dan met geforceerde ventilatie (kleine ventilatoren die gelijk aangaan met het licht) de boel ventileren
Ik denk dat dit toereikend zal zijn omdat er geen nieuw vocht tussen kan komen

20190105_113256.jpg

20190105_113303.jpg

Dat ziet er wel lekker uit zo....
Ok, het is pas een klein gat, maar het voelt zó lekker....

20190105_114731.jpg


20190105_121447.jpg

Nu word het tijd 1 van de balken door te zagen, ik hoop dat 1 balk doorzagen genoeg is (al weet ik ergens wel dat het niet zo is)
Om de doorgezaagde balk op te vangen plaats ik een stempel

20190105_123248.jpg

Er moet nog wat leidingwerk omgelegd worden
Ik wil eerst het gat zover mogelijk klaar hebben, al was het maar om te voorkomen dat ik het 2x moet doen wegens een inschattingsfout

20190105_130649.jpg

Het gat is nu groot genoeg om met een ladder naar boven en beneden te kunnen, een hele mijlpaal want nu hoeft er niet meer buitenom via het raam naar binnen/buiten geklommen te worden

20190105_132243.jpg

Tijd om de trap te gaan plaatsen, dan pas weet ik zeker of het wel of niet kan zo.

De trap komt niet helemaal lekker uit, die kans bestond..... doordat er nog geen gat gezaagd was moest ik de totale hoogte inschatten (op basis van gegevens die wel bekend waren)
Ik zit er ongeveer 5cm naast (nog niet zo heel slecht vind)
De 5cm ga ik een beetje smokkelen, 2,5 boven, 2,5 onder
Voor de rest wel dik tevreden met de trap, het ziet er goed uit
Het gat is naar mijn zin toch iets te klein, dat kan 2 kanten op, als je de trap op/neer gaat daar rekening mee houden en dus iets naar de trap buigen om op/neer te gaan OF ik zaag een 2e balk door...

Twijfel twijfel.... :rolleyes:

Er komt sowieso een permanentte steun onder de balk(en)
Dat kan in beide gevallen met 1 balk, als ik 2 draagbalken doorzaag zet ik een balk in het midden en plaats dan schoren.

De ladder had ik in de zelfde positie gezet als de trapboom om zo te ervaren hoe dat met het gat uitkomt
Als ik echt recht naar boven loop zou ik net bij 1 trede mijn hoofd stoten
20190105_182308.jpg
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Tijdens het aansteken van de haard zat ik nog even na te denken over de trap en besef me net dat het nog wel meevalt met de foutmarge, ik heb namelijk de dikte van de traptreden niet meegerekend, die worden 4cm dik, de foutmarge is dus nog maar 1cm :D
Dáár kan ik prima mee leven
De rest is nog weg te werken door de treden iets in te frezen

Komt helemaal goed
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Weer een stapje verder gekomen vandaag... alhoewel, ergens was het ook wel een stapje terug
De eerste trapboom heb ik toch ergens fout gemeten, en daardoor te kort afgezaagd
Uiteindelijk zit er 2 cm verschil in de treden (eerste of laatste) dat is het resultaat van niet de exacte hoogte kunnen meten (daarover dik tevreden)
Echter was de eerste trapboom niet goed geplaatst en heb ik er 1 trede te veel afgezaagd, morgen die er maar weer even aanbakken

Omdat het ik het gat voor de trap groter wilde hebben moest eerst een stapeltje kersenhout verplaatst worden.

20190107_112925.jpg

Ik schreef al eerder van het vocht dat in aantrof, nu weet ik het zeker
De zwarte vlek was nattigheid, de reden dat het zwart was, was omdat dit een deel van de zwarte kit was die eerder van het dak afgeregend was
20190107_115149.jpg

Stukje bij beetje maak ik het gat groter, ik meet eerst de boel uit en met de invalzaag en liniaal zaag ik de boel door en gelijk netjes recht (Sander ! ;))
20190107_124033.jpg

In de invalzaag zit een blad dat ook aluminium kan zagen maar een schroef, daar heeft het blad ook geen moeite mee, ik heb hier tijdens het zagen niks van gemerkt

20190107_133052.jpg

Het gat groter gemaakt en de trapboom mee opgeschoven....
Ja, dat bevalt me beter

20190107_134636.jpg

Al 3x gestruikeld over de lier, meteen maar even opgehangen, dat scheelt wel wat sjouwwerk straks

20190107_202010.jpg

De 2e trapboom geplaatst, de lengte daarvan is wél goed, die kan, als straks het stukje weer aan die andere zit, zo overgenomen worden

Al met al een vruchtbaar dagje

20190107_212444.jpg
 
Laatst bewerkt:

SDG

Actieve deelnemer
29 nov 2018
130
1
't Gooi
Netjes hoor! Lijkt me een zeer leerzaam, af en toe frustrerend, project. Gelukkig door je updates voor mij ook leerzaam en ik herhaal mezelf, maar blijft gaaf om te zien dat zo'n divers project ook zelf te doen is. :D
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Je vordert al gestaagd...
Wordt straks een mooie extra ruimte!

Gaat inderdaad lekker door, voor zover niks te mopperen, de ruimte is super, erg blij mee
Lang over gefantaseerd maar nu het er is, is het beter dan verwacht.

Raveling komt er in, één paal blijft

Dank je SDG, het is zeker leuk om te doen, een beetje eigenwijs helpt wel (of niet, maar dat zal de toekomst uitwijzen)

Vandaag met Spinningwheels het stukje trap dat er teveel was afgehaald weer terug aan gelast
Morgen maar eens graven in de voorraad hout om te zien welke soort het gaat worden
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Gisteren met Spinningwheels het afgezaagde stuk weer aan de trapboom gebakken
Voordat ik de trapboom terug plaats hijs ik van de vandikte schuurmachine naar boven, zonder trap ik meer ruimte

20190109_200634.jpg

Eenmaal boven leg ik hem gelijk plat.
Ondanks dat dit een hele fijne machine is, vind ik het onderstel waardeloos, na wat heen en weer rijden zijn de wielen al snel krom.
Ik ga een plaat onder het onderstel zetten en daar dan de wielen onder

20190109_200641.jpg

Kweeniemeer of ik dit al gepost had, maar nu in ieder geval wel: de trapbomen zijn behoorlijk krom door het lassen
Nu is dat er redelijk eenvoudig uit te halen maar dan staat de trap altijd onder spanning
Ik dacht, ik trek de kromming met wat lijmklemmen en spanbanden er wel uit

Dus, aan de gang, beetje bij beetje, ik wilde 5 cm voorbij het punt 'recht' want terug veren zou het zeker doen
Een tijd lang gin het heel zwaar, maar ineens.... ging het vrij makkelijk

20190109_205420.jpg

Wat kan een mens dan ineens een rothumeur krijgen :(

20190109_205424.jpg

Balen...

Ik ga maar verder en zie wel waar het schip strand
Van allerlei reststukken heb ik traptreden gezaagd, eens kijken hoe dat uitkomt

Ik ben tevreden, de trap plaats ik toch, hij zal niet omvallen of instorten.
In een later stadium maken we een nieuwe en dan pas ik gelijk de treden aan zodat het stukje wat ik tekort kom (of teveel, ligt er aan waar je van uit gaat) meteen op los

20190109_214504.jpg
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Als je nieuwe trapbomen gaat maken, moet je ze ruggelings tegen elkaar leggen. boven en onder hechtlasje en dan pas de hoeklijntjes er op vast lassen. Als je de trapbomen aan de bovenkant voorziet van een glijdende bevestiging kan je de trap recht op zetten als je wat groots naar boven wil hijsen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dank je voor de tip, niet aan gedacht, al doende leert men :D
Als we dat zo doen, word het dan niet een katapult als je de lassen los haalt zodra alle hoeklijnen er op zitten ?
Heeft het nog zin om wat prebend toe te passen, bijv 1cm er tussen in het midden en dan de uiteinden tegen elkaar

Glijdende bevestiging is een leuk idee, maar ik denk niet dat het nodig is en anders is er nog een groot raam aan de voorkant
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Als je de trapbomen om en om last en je laat je werk afkoelen voordat je ze weer scheid, denk ik niet dat je een probleem krijgt. Met om en om bedoel ik dus, hoeklijntje op de ene, dan op de andere. Als je alleen de trapboom die je opgevouwen hebt ,nieuw maakt en die andere even richt met de fakkel. Dan kun je nu meten hoeveel je moet voorspannen om recht uit te komen.
 

Lontemanos

Actieve deelnemer
23 dec 2014
70
8
Friesland
Ha Toxiq, je maakt er wat moois van! Begrijpelijk dat je baalt van de trap, maar hij zal hetgeen waar die voor bedoeld is mijn inziens nog prima uitvoeren! Ik weet niet hoe dikwandig je koker is, maar je zou er bij je volgende versie ook voor kunnen kiezen om de hoeklijnen erop te bouten? Dan zit je niet met kromtrekken door warmte invoer. Succes met de voortgang.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Op bouten zou kunnen, maar is wel een vracht werk en kans op fout is groter, te strak trekken levert ook kuilen op
De trap zal wel voldoen maar mooi is het niet meer
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Als het alleen die vouw is kan je met een fakkel en wat hulpijzer die staander ook wel richten. Moet je alleen even geduld hebben tot het barbeknoei seizoen.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Hoi Toxiq,

Dat ziet er vrij steil uit. Heb je overwogen om er een molenaartrap van de maken met schuine treden, of uitsparingen?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Hoi Toxiq,

Dat ziet er vrij steil uit. Heb je overwogen om er een molenaartrap van de maken met schuine treden, of uitsparingen?

Dat is precies wat het is ;-)
de wat er nu als treden liggen zijn gewoon reststukjes hout/balk
de treden ben ik nu aan begonnen.
Toch bedankt voor het goedbedoelde advies
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.