De bouw van mijn Mancave...

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Tja een mens moet een hobby hebben, anders ga je maar kattenkwaad uithalen, dat zit tenslotte in onze genen
Niet lang geleden zijn wij verhuist en jawel... een eigen plekje, de garage !
Daar moet nog wel wat gebeuren voor het naar wens is maar ach dan heb je ook wat.

Gewapend met een flinke dosis vragen bestookte ik dit forum en kreeg daar ook veel antwoorden en advies
Uiteraard kreeg ik ook geregeld verschillende antwoorden en dat gaf weer stof tot nadenken.

Van te voren had ik een budget vastgesteld want op, is op

Langzamerhand begon ik met bestellen van materialen, paste mijn boodschappen lijstje aan en moest soms ook nog wel eens opnieuw gaan rekenen omdat hier en daar de uitgaves anders verliepen dan berekend.
Dat hield ook in dat ik soms voor andere materialen koos dan waar ik van uit was gegaan.

Zo wilde ik eerst de boel dicht maken met multiplex, dat paste ik aan naar underlayment maar is uiteindelijk OSB geworden....
Voor de vloer heb ik nog verschillende opties in gedachten maar ik kijk ook zeker op sites als marktplaats, wellicht scoor ik daar nog een leuke vloer waar al wat karakter in zit

---------------

Gisteren was het zo ver, eindelijk van start...

Er moest eerst nog een beetje ruimte gemaakt worden maar daarna kon eindelijk de steenwol geplaatst worden

P1080478.jpg

P1080482.jpg

P1080484.jpg

Nog een stukje en dan is het plafond gevuld met steenwol

P1080486.jpg

Een paar maanden geleden had ik al een mooi compressor gescoord, deze kon nu eindelijk zijn dienst bewijzen.
Bij ecotools had ik een bradtacker en een niettacker gekocht, ideaal.... wat een fantastische apparaten.

P1080479.jpg

Nu de damdichte folie plaatsen,

P1080496.JPG

Na de folie heb ik panlatten aangebracht, ondanks dat volgens verschillende meningen dit niet nodig was had ik er toch een beter gevoel.

P1080498.JPG

Omdat er toch wel veel spullen zijn kon niet alles weggehaald worden, tijdens de werkzaamheden moest het eea dus verplaats worden en daar kwamen we een prettige verrassing tegen, deze muur is voorzien van degelijke ventilatie, dat scheelt weer een stuk uitboren van stootvoegen

P1080500.jpg

Eenmaal alle folie en panlatten op hun plek konden de OSB platen geplaatst worden

P1080501.jpg

Van te voren alles nog even nagemeten waren we al tot de conclusie gekomen dat de OSB platen in de lengte geplaats moesten worden
5x60cm kwam nagenoeg precies uit

P1080504.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dank voor de complimenten
Wilde eerst een filmpje doen, maar na de verhuizing is nog niet alles op zijn plek, zo ook de batterijen van de GoPro nog niet dus wordt het een foto verslag
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Kijk, dat zijn mooie klussen. Het grootste tochtgat is straks dus de garagedeur.
In onze vorige woning heb ik die voorzien van harde platen piepschuim.

Succes en groet,
Jan
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Garagedeur gaat er helemaal uit
Mijn idee is alsvolgt (van buiten naar binnen)

Een houten deur die omhoog open gaat, niet naar binnen schuift zoals de garagedeur maar aan scharnieren hangt en omhoog open gaat
Daar achter nog een set deuren die normaal open klappen
De achterste deuren zijn de steunen voor de voorste deur en het geeft meteen extra buitenwerkruimte en sta je toch beschut

Althans..... dat is het idee
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
a-sawdust-is-man-glitter.jpg


Dat er sowieso één kast uit mag komen ;)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ut worden er 2....
De eettafel wordt groter dan gepland, in eerste instantie gingen we uit van een eettafel van ca 210cm en 6 stoelen, dat wordt 3 meter en 8 stoelen
Dat houdt in dat de lange muur niet zo veel vrije ruimte meer heeft
Dus gaan we op de korte muren 2 kasten tegenover elkaar zetten en op het het stukje langs de lange muur komt een dressoir.... dus er is straks genoeg te hobbiën :)
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
klopt het dat niet alle naden van de osb op een rachel uitkomen? ben je niet bang dat het naar beneden komt zakken.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Jefmen, dat klopt inderdaad, ik ben er niet zo heel bang voor, de delen schuiven immers in elkaarDan zou de osb tussen de balken ook moeten gaan hangen.Ik heb nog heel even getwijfeld of ik een panlat over de naad zou leggen (aan de binnenzijde) en zo de delen met elkaar vast schroef, maar volgens mij brengt dat niet heel veel extra sterkte/stijfheid (mits ik ze overdwars doe) tov de mes/groef verbindingUNV. de reden is simpel...geldIk schreef het al in de openingspost, ik was van multiplex uitgegaan, dat werd gaandeweg Underlayment en ik eindigde met OSB3
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik wilde eigenlijk bloedserieus posten 'Ben je gek... met de schiet tang gaat veel sneller' ;););)

Maar aangezien ik dan een stortvloed van opmerkingen ga krijgen, ja ze zijn geschroefd met 5.0x60
Door de osb, door de panlat in de balk want als het slechts aan de panlat zit geschroefd komt het alsnog naar beneden
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Mee eens dat het niet brandwerend ismaar als de boel in de brand.gaat zal dat beetje gips ook niet echt helpengips trekt.me nietaltijd lastig als je wat wil vast schroeven, hout is dan toch een stuk makkelijker
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.427
390
Dordrecht
Dat gips helpt echt wel als er iets in de fik gaat. Als het je nou om het geld gaat laat dan gewoon overbodoge dingen weg zoals de panlatten, dat is pas zonde van het geld en het kost nog ruimte ook....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.