Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 96 van de 96 EersteEerste ... 4686949596
Resultaten 951 tot 959 van de 959
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door chevy66 Bekijk Berichten
    Als je nieuwe trapbomen gaat maken, moet je ze ruggelings tegen elkaar leggen. boven en onder hechtlasje en dan pas de hoeklijntjes er op vast lassen. Als je de trapbomen aan de bovenkant voorziet van een glijdende bevestiging kan je de trap recht op zetten als je wat groots naar boven wil hijsen.
    Ik zou ook de hoeklijn niet over de gehele lengte lassen
    2 goede lasnaden van pakweg 3 a 4 centimeter aan de buitenzijde zijn genoeg als je goed last
    Zit er veel minder energie in je boom

Zou zelf ook niet zo'n koker hebben gekozen voor de trapboom. Je verliest nodeloos breedte. Maar je moet respect hebben voor zijn enthousiasme. Hij maakt misschien wat fouten, maar hij brengt zijn projecten wel tot een eind.

Hij maakt misschien wat fouten, maar hij brengt zijn projecten wel tot een eind.
    Inderdaad... respect voor het gewoon doen ;-)
    . . . Als er 1 gereedschap over de dam is staat zo je werkplaats vol . . .

Kijk, dat is ook wel weer leuk om te horen
    De reden dat ik die koker genomen heb is dat het er ook gewoon leuk uitziet

2 goede lasnaden van pakweg 3 a 4 centimeter
    Dat maakt dan niet heel veel uit, de lasnaad is niet langer dan een cm of 11 a 12
    Aan de onderkant alleen de hoeken vast gelast
    De nieuwe gaan we zeker veel minder lassen
    Een cm aan de uiteinden/bovenkant en een cm in het midden aan de onderkant zal zeker genoeg zijn, dat gaat zeker schelen qua warmte

Zoals Chevy al voorstellen, ruggen tegen elkaar en even vast hechten
    misschien leg ik er nog wel een blokje tussen om heel iets voorspanning te creëren
    Met een hamer past alles...

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Als je de hoeklijntjes last op de hoeken van de koker breng de de minste heveelheid vervorming in de koker. De las zit dan aan de achterkant van het verticale deel van de hoeklijn en loopt in de lengterichting van de koker. De twee relatief korte lasjes zijn sterk genoeg en brengen weinig hitte in de koker.
    Mocht de koker dan nog enigszins vervormen dan kun je aan de anders zijde van de koker tegenover de hoeklijntjes korte lasrupsjes aanbrengen als tegengewicht.
    Laatst gewijzigd door WR1944; 13-01-19 om 19:39.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door WR1944 Bekijk Berichten
    Mocht de koker dan nog enigszins vervormen dan kun je aan de anders zijde van de koker tegenover de hoeklijntjes korte lasrupsjes aanbrengen als tegengewicht.
    Daar heb ik aan gedacht, maar dat ziet er niet uit die extra lasrupsen
    Op zich had de huidige trapboom ook goed gedaan, als ik die buiging er niet uit had willen trekken

Ik denk dat met een beetje voorspanning, ruggen ten elkaar en vast hechten én minder laswerk het zeker een heel stuk beter zal worden

Maar dat zien we later wel

Zoals ik al had aangegeven, wil ik ze ook wel even richten, maar op het moment heb ik een beetje veel werk.

Is niet nodig, de kosten zijn het niet want qua gewicht weegt het niet veel
    Zoals ik ergens al eerder schreef kwamen de treden ook niet helemaal mooi uit, kan ik nu mooi corrigeren
    Én een eerder meet/slijp foutje dat weer aangelast is, is dan ook meteen herstelt, alles bij elkaar genomen, het is niet heel erg
    Leermomentje zullen we maar denken ;-)

Geen plaatjes (later wel weer)
    De traptreden waren bijna klaar, alles was alvast grotendeels gevlakt tot op de 1 na laatste afname
    Reden hiervoor was dat er een afwijking in het schaafbeeld zat waar ik helaas niet de vinger op de zere plek kon leggen
    Een goede vriend is mij komen helpen (heeft vele jaren dezelfde machine gehad) inmiddels schaaft hij weer zoals gewenst

Straks alle treden even 1 over de vlakbank (de lijmnaad) en dan kan ik beginnen aan de domino's en het verlijmen van de treden

- - - Updated - - -

Geen plaatjes (later wel weer)
    De traptreden waren bijna klaar, alles was alvast grotendeels gevlakt tot op de 1 na laatste afname
    Reden hiervoor was dat er een afwijking in het schaafbeeld zat waar ik helaas niet de vinger op de zere plek kon leggen
    Een goede vriend is mij komen helpen (heeft vele jaren dezelfde machine gehad) inmiddels schaaft hij weer zoals gewenst

Straks alle treden even 1 over de vlakbank (de lijmnaad) en dan kan ik beginnen aan de domino's en het verlijmen van de treden

Forum Rechten