De bouw van mijn Mancave...

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Ieder gebouw dient aan het BB te voldoen, passend binnen bestemmingsplan, vergunningsvrij of wat dan ook. Dat er geen berekening hoeft te worden overlegd geeft niet dat het gebouw niet doorgerekend hoort te zijn. Je bent ook gewoon aansprakelijk, gaat er iets fout dan begint het gedoe.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
Die bouwketen die ze van deze panelen bouwen, hebben helemaal geen dikke spanten en ik heb er nog nooit een gezien die uit elkaar gewaaid was. Vaak worden er ook nog pallets met materiaal boven op gezet.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dus als je vergunningsvrij mag bouwen hoef je niet te voldoen aan de regels voor het bouwbesluit?

De mogelijkheid dat het eraf waait lijkt me sterk aanwezig, als je de spanten aan de muurplaat/balk niet beter bevestigt en er wat windverbanden in aanbrengt.
Ik ben geen constructeur, vandaar mijn opmerking of het berekend is.
Zo lijkt het een slappe doos. De spanten van voor naar achter zijn ook niet met elkaar verbonden.
Het kan zijn dat het allemaal nog moet gebeuren, dan heb ik niks gezegd.

Van voor naar achter verbonden door middel van de panelen
Dak/muur komen aan de binnenkant nog echter verbindingen
Maar laten we niet verdwalen in een oneindige discussie welles/nietes, zolang je geen idee hebt hoe sterk de panelen zijn en de stevigheid van het geheel kun je niet oordelen of het een slappe doos is of niet, dat is ook niet de insteek van dit draadje
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Oh zeker, maar aannames op basis van vermoeden helpen ook niet echt...toch
Maar als iemand wil komen kijken om zichzelf te overtuigen, de koffie staat altijd paraat
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Mooi, aangezien iedereen wat te zeggen heeft; mag ik ook! En aangezien het hier om Jeroen's veiligheid gaat des te meer volgens iedereen :)

Jeroen, ik als techneut, durf zonder berekeningen te zeggen dat het frame, met de panelen ertussen, stevig zat is.
Het enige waar je (mijn inziens) zeer zeker rekening mee dient te houden, is de bevestiging tussen de twee verdiepingen.
Aangezien het dak nagenoeg vertikaal zijn, is het windoppervlak enorm, maar ik ga ervan uit dat je de boel goed vastgeschroeft hebt...
Gevolg van dezelfde windoppervlak op voor en achterkant is dat je wellicht nog ergens schoren over de lengte wil plaatsen .
Maar dat hangt ook af van de gebruikte platen (weet niet hoe de binnenconstructie loopt) en hoe de platen bevestigd zijn aan de frames.

Veel plezier met de EPDM dit weekend, ik wens je veel droogte toe :)
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dank je Ruben

De bovenhoeken komen nog verstevigingen, die bestaan uit 2 lagen multiplex 25mm en dat aan weerszijde, oftewel, 10cm per hoe verbindingm dit word geschroefd én gelijmd
De panelen zitten elk met 9 schroeven per kant (zo een beetje elke 20cm)
Deze geven het geheel veel zijdelings stevigheid, de zwakste plek is dus de hoekverbindingen, die word nog versterkt

De balk op de garage zit elke 20cm vast aan de garage, hier komen nog extra draadeinden bij die 30cm diep steken en met chemische ankers zijn vast gezet

De windbelasting valt op zich mee, de garage staat achter ons huis en hemelsbreed 8 a 10 meter van het huis van de buren
Beide huizen zijn ca 8 a 9 meter hoog, voordat ik hier aan begon heb ik vele keren bij harde wind/uit verschillende richtingen gepeild hoe de wind is tov van het veld voor ons (open) en dat scheelde heel veel


De epdm, lijm en stroken zijn binnen maar helaas is het niet droog, dus plakken word het niet meer vandaag, maar.... als ik de KNMI mag geloven komt er maandag een droge dag/weinig kans op regen én weinig wind
Dus dan word het maandag, kan ik ondertussen mooi andere zaken voorbereiden

Vrijdag materiaal halen voor de trap
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Spijt me wel, maar dat is dus onzin. Bij acrylaat (waterbasis) kitten is dat dus zeker niet het geval. Zet je plamuurmes/afstrijker waar je dat soort kit mee verwerkt na gebruik maar eens in een bak water, het weekt er gewoon vanaf.

Met synthetische/bitumen/siliconen kitten is het een ander verhaal.

Sprayen om af te werken is wat anders als onderdompelen!

Gaan we dan, met de datasheet van Den Braven Exterieur+ erbij, de fabrikant zal het wel het beste weten:

Als antwoord op de vraag hoelang het duurt voordat er huidvorming plaats vind: 10 minuten bij 23C°
Weerstand tegen vloei: kleiner als 2mm
Wat staat er in de specificaties bij het afwerken? Afwerken met water.

Dat de kit niet direct bestand is tegen ruige invloeden mag duidelijk zijn. Het betreft hier wel een product dat pas functionele sterkte heeft NA uitharding, tijdens dit proces moet je voor ideale omstandigheden zorgen, zoals de fabrikant deze voorschrijft.
Wellicht heb je me verkeerd begrepen met waterbestendigheid, het tast het chemische proces niet aan. Ik zou er niet gelijk de tuinspuit op zetten!

denbraven Exterieur+-1jpg.jpg


denbraven Exterieur+-2jpg.jpg
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Juist, ik had niet anders verwacht! Ik geloof dat iedereen je nog een beetje onderschat hier, zelfs na de bouw van "The Beast"...
Jij doet nooit half werk :rolleyes:!
Alle punten, die ik in mijn hoofd open had staan, heb je hierboven afgevinkt.

Het weer is inderdaad balen, was laatst een laagje lak op de dakkapel gaan aanbrengen (±14.00u), voorspelling, 17.00u regen of nog later.
14.15u: REGEN, en uiteraard was ik net begonnen... Weer en buiten werken is nagenoeg altijd drama hier in ons mooie kikkerlandje :)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Goed, de discussie kit, opbouw stevigheid is wat mij betreft voldoende gevoerd, nu weer naar de leuke dingen
Vandaag nog wat planken op de carport gelegd, daardoor kon ik de ladder ook anders plaatsen en durfde ik zelf over de carport te lopen :)
Mooi alle purschuim weg kunnen steken
Ik hoop (vingers gekruist) dat het morgen een paar uurtjes droog is, dan kan ik de onderste laag van de dakshingles plaatsen (deze moeten ook gelijmd worden aan de onderzijde) dat zou al een heleboel inwateren schelen, de regen loopt nu langs de zijwand naar beneden en vervolgens het hoekje om en vind het wel een weg naar binnen
Als ik dat aan weerskanten kan afvinken ben ik erg gelukkig
 
Laatst bewerkt:

SDG

Actieve deelnemer
29 nov 2018
130
1
't Gooi
Heel gaaf project! Blijft inspirerend om te zien wat je zelf kan doen. :) Blijf dit topic volgen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Heel gaaf project! Blijft inspirerend om te zien wat je zelf kan doen. :) Blijf dit topic volgen.

Zeker...vooral de bijbehorende kosten maken het leuk, de totale opbouw kost rond de 1000 euro, daar kan ik geen garage of uitbouw voor laten plaatsen
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Vandaag was zo een dagje dat dingen meezitten...
De ochtend begon met regen, even dacht ik, dat word niks vandaag, maar omdat ik na het weekend de eerste mogelijkheid wil benutten om de EPDM op het dak te leggen zullen we de puntjes op de I gezet moeten worden

Spinningwheels en Petrolhead haalde al eens eerder de kit van Shell aan Tixopalthe
Even rondbellen en jawel, om de hoek hadden ze het, wel een paar euro duurder per koker dan online te vinden was, maar hey....wilde door gaan

4 kokers gehaald en met gepaste voorzichtigheid op het dak van de carport geklommen
De regen is gestopt en het is eigenlijk heerlijk weer, welliswaar bewolkt/grauw maar niks koud

Eerst de restanten puschuim weggestoken, vervolgende de naden (5cm links en rechts) schoongepoetst en toen kitten maar
WOW....dat plakt goed zeg
De onderste richel kit ik iets dikker om de ruimte op te vullen
Na 3 kokers zit alles dicht, dat valt niet tegen.

Nu het toch lekker gaat maar meteen verder gaan, ik snij van een aantal shingles de tabs af (daarmee hoor je te beginnen)
De eerste laag zit er vrij snel op, een dun streepje kit en 4x zoveel nagels als normaal nodig, het waait iets teveel voor de gasbrander, maar de shingles zijn goed op te tillen, dus van de week als het minder hard waait, even met de gasbrander er onder door

Omdat ik niet tot het einde kan doorwerken word de 2e laag één deel minder en zo omhoog

20181206_133112.jpg

20181206_141611.jpg

De hoogte voor de shingles is afgetekend dus dat geeft geen probleem

Hah....lekker, ik ben dik tevreden
Maarja dat dak he, dat is toch nog een dingetje, inmiddels zit er geen kit meer op en als het een uurtje regent ligt er weer een flinke laag water binnen
Hup, in de auto, nog 2 kokers halen
Op het dak ligt best veel water maar op de koker staat dat het ook onder water hecht, dat gaan we dan maar eens proberen
Gericht kitten, de spuitmond goed vlak op de naad en langzaam, vol spuiten
Sapperdeflap, er is geen woord van gelogen, dat plakt echt goed

In een mum van tijd zijn alle naden gekit en slechts met 1,5 koker
De rest gebruik ik om de achterkant alle naden af te kitten die nog niet gedaan waren

Nog even al het water binnen verwijderd, maar eens zien hoe droog het blijft binnen
 
Laatst bewerkt:

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Waarom heb ik zo het idee dat hier gesproken word over verdunner als in 'genever' :p
Haha, scherp ;)
Had een ander project om handen; tuin :)

tuin.jpg

Inmiddels is de schuur/werkplaats netjes bekleed met hout, ziet er weer wat beter uit...
 
Laatst bewerkt:

Atomic2018

Nieuw lid
26 nov 2018
21
0
Wat voor EPDM ga je gebruiken, en ga je die er gewoon op fohnen, of ga je een speciale lijm gebruiken?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.