De bouw van mijn Mancave...

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Scherpe hoeken rond ik af (grotendeels al gedaan)

EPDM fohnen ? moest je dat niet gewoon plakken ? die extra band kan altijd nog, heb een rol liggen, bedankt voor de tip daar heb ik wat aan
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Er zijn verschillende soorten epdm. Sommige moet je lijmen, er zijn er ook die je met de fohn aan elkaar kan zetten. Overleg met je leverancier van de epdm wat je nodig hebt.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Duidelijk
Deze word in ieder geval verlijmd, de strook over... kan je ook lijmen, of fohnen een optie moet ik navragen, maar lijmen is wel zo makkelijk

Gemeente kwam net even langs, zag er prima uit, de boel even gemeten, alles binnen de gestelde maten, voorkant/overhang steekt wel buiten de garage maarja, komt wel weer terug op garage, voegt niks toe aan binnenruimte, gingen ze even navragen, vooralsnog veel plezier/succes met de bouw
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Wat die aluminium tape betreft: hoeveel rek kan dat spul hebben? Ik ben bang van ongeveer helemaal niks. Vroeg of laat gaat dat scheuren. Ik zou op de shingels iets van een dunne aluminium plaats schroeven en daar over heen de EPDM.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Zou kunnen, maar die tape is ook niet echt nodig, de panelen zijn al waterdicht, de kitrand zou al voldoende moeten zijn
de onderste rand is op basis van bitumen, die heeft wel ruimte om te werken, die dunne alu misschien wat minder, dicht zit het toch al, ik ben er niet zo bang voor
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Helaas gaat het ook wel eens wat minder goed....
Het leggen van de EPDM blijkt toch lastiger te zijn dan gedacht
De folie is goed rekbaar en als je daar niet heel voorzichtig mee om gaat dan krijg je kreukels en met contact lijm is vast ook echt vást

De kreukels zitten voornamelijk op het dak, door de schaduw/zon lijkt het erger dan het is (de kitranden onder de folie lijk je ook heel erg te zien terwijl die niet meer dan 1mm hoog zijn)

Nu ja, de kreukels zitten op het dak, het is jammer maar het stoort me niet echt heel erg, de zijkanten zie je niks (meer) van als het klaar/afgewerkt is

Tijdens het leggen en het beseffen dat het echt lekker ging hebben we een een foolproof methode bedacht (voor mij helaas te laat)
Als je op YT de filmjes bekijkt word de folie terug geslagen, beide delen in de lijm gezet en dan word de folie een soort glijdend terug geduwd
Bij ons ging dat niet helemaal lekker, je ziet ook niet goed wat er onder het dubbelgeslagen deel gebeurd

20181211_150630[1].jpg

20181211_150640[1].jpg

20181211_153001[1].jpg

EPDM leggen voor dummies
Leg de EPDM op het te leggen dak, laat het een half uurtje rusten, trek het een paar keer aan zodat het goed vlak ligt
Neem dan een koker (liefst zo dik mogelijk 20cm of meer is ideaal) en zo breed als het deel is waar je gaat leggen.
Rol de folie nu om de koker op (zorg dat deze strak is opgerold)
Strijk nu een strook voor de rol in en ook een halve tot 3/4 op de rol, wacht even tot het handdroog is (dit gaat best snel) en rol dat stukje uit
Werk zo verder totdat je klaar bent

Duurt dat niet vele langer ? NEE !
Bij de normale manier moesten wij eerst over de lengte 2 delen terug slaan (een halve meter) daarna van de korte zijde de folie terug trekken zodat de andere zijde, het halve dak is hierdoor vrij, dit smeer je in, doet het andere deel en daarna de 2 lange delen aan de buitenzijde
Als je met een koker werkt is dit niet nodig en kan je over de hele breedte werken het zal voor iemand die dit niet dagelijks doet zeker net zo snel werken

Ik ben blij dat de folie er op ligt, morgen verder met de dakshingles
 
Laatst bewerkt:

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
De hamvraag: is dit met een koker uitgevoerd, of kwam je deze beschrijving achteraf tegen? En welk youtube filmpje?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Nee dat is wat we zelf bedacht hebben om het er strakker op te krijgen, bij lag het toen al voor de helft en als het eenmaal plooit krijg je dat er niet echt meer uit
De filmpjes zijn zoals we het nu gedaan hebben, niet met een rol, zijn er genoeg te vinden
 
P

Pel

Guest
Dat zijn dak marmotten Chevy.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ha, nee die lopen nog rond gelukkig
Tja het is niet anders, niet alles kan altijd meezitten
maar het is waterdicht en er is geen mens die dat ooit ziet
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Hond ?? wat Toxiq rond heeft lopen zijn hamsters met een persoonlijkheid,s stoornis, die denken dat ze een hond zijn


Ja nee dat bakbeest van heeft geen stoornis, die denkt dat ie een schoothondje is (80kg+) wahahaaaa

- - - Updated - - -

Met die van ons had toxiq epdm te weinig gehad.

In ieder geval ruzie met de gemeente waarom ik er meteen 3 verdiepingen op had gezet :D
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Vandaag kwam Spinningwheels (Remco) langs, we zouden even wat ophalen voor hem, maarja, samen doe je meer, dus een paar uurtjes eerder komen en flink opschieten met de mancave was wel lonend

Al vroeg aan de gang met de voorkant, het frame voor het raam
Meten/zagen/passen en zo verder totdat het frame klaar is...

20181212_135719[1].jpg

Remco kwam precies aan toen de panelen aan de voorkant op maat gemaakt konden worden
De dagen zijn kort dus voordat we het wisten was het donker, de voorkant zal wel dicht

Het raam was wel een driemans klusje, het gewicht was een dingetje maar er moest ook iemand boven/binnen staan
Als het kozijn eenmaal geplaatst zou zijn moesten de ramen open en dan kon het geheel vastgezet worden

De buurman wilde wel even helpen, Remco boven met een extra band aan het raam om te helpen met hijsen en voordat we het wisten stond het raam op zijn plek.
Met de bovenschroeven nog een beetje stellen totdat alles mooi sloot en vervolgens vast gezet

20181212_173645[1].jpg

20181212_174738[1].jpg

Gaaf.... erg blij mee !

Daarna even wat eten, warm worden en Remco's nieuwe speeltje ophalen

20181212_220240[1].jpg


Nu de zijkanten nog afwerken met dakshingles én hier en daar nog wat kitwerk
Dan in het nieuwe jaar de voor en achterkant voorzien was zweeds rabat douglas
 
Laatst bewerkt:

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Heeft spinningwheels de rest ook? Of is deze om zijn schuurdeuren dicht te houden?
Losse kop en wisselwielen zijn er wel bij, heel veel meer zit er niet aan zo,n oud ding.
Maar Het leek mij wel een leuk tuinornament, het is weer eens iets anders dan die verrekte tuinkabouters
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.