De bouw van mijn Mancave...

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Inmiddels heb ik contact gehad met DenBraven
De persoon die ik sprak had het voornamelijk over dat ik het verkeerde product heb gebruikt, dat ik dat gedaan heb door de informatie die zei zelf verstrekken ging hij min of meer voorbij en daar leek het kastje vs muur te beginnen, ik moest naar ecotools gaan met mijn klacht

Dat zal misschien de juiste weg zijn, maar wat dan wel een nare nasmaak geeft aan zo een gesprek is dat er geen enkele keer iets gezegd is in de trant van: goh meneer wat kunnen we doen voor u om dit op te lossen

Overigens wist die meneer wel te vertellen dat de kit pas ná overschilderen regenbestendig is, want acrylaat kit is op waterbasis en neemt dus water op
Schiet mij maar lek, er staat toch echt DIRECT REGENBESTENDIG

Anyway, ik heb gebeld met Ecotools, de dame die daar aan de telefoon kreeg pakte het goed op, toonde begrip en ging contact opnemen met DenBraven


...Wordt vervolgd
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik heb toch wel een paar vragen.

Is hier een constructie berekening van?

Ergens in het verhaal zeg je dat de panelen zelfdragend zijn, maar klopt dit?
Met een bouwunit vergelijken is geen goede, want die heeft een stalen constructie.

Denbraven krijgt zwarte piet. Is dit terecht?
In de datasheet staan 2 dingen die ik in het verhaal niet terugvindt. Minimale voegbreedte, wordt gebruikt 1 a 2 mm. Voorgeschreven 5 mm.
Er staat ook niet bestand tegen slagregen.

Het is niet negatief bedoeld.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Doordat de kit na applicatie meteen regenvast is, zijn er geen beperkingen ten aanzien van applicatie onder uiteenlopende weersomstandigheden.
Mja, ik wil nu niet 'that guy' zijn, maar deze liederlijke zinssnede vind ik alleen op Bol.com (en diverse andere webshops die een rondje C&P hebben zitten doen, ongetwijfeld).

zowel bij Ecotools als bij Den Braven zelf staat dat de kit 'snel' regenbestendig is, alsook dat hij NIET bestand is tegen slagregen tijdens huidvorming (ik heb niet opgezocht hoe lang huidvorming zou moeten duren). Snel vs meteen, het lijkt op onbetamelijke dingen met mieren, maar het is toch een wezenlijk verschil hoor.

Staat het soms op de tube zelf? Daar vind ik geen leesbare afbeelding van.

Dan is er nog de kwestie van de voegbreedte, zijnde minimaal 5 mm (bij een diepte van eveens minimaal 5 mm). De kit moet natuurlijk wel kunnen 'zuigen' door adhesiekrachten.

Ik heb het datablad gelezen, er staat niks in waaruit blijkt dat het niet geschikt is, ook niet bij de zachte kunstoffen en dergelijke
Er is wel degelijk de beperking, recht van de productfiche: "Niet geschikt voor PE, PP, PC, PMMA, PTFE, zachte kunststoffen, neopreen en bitumineuze ondergronden". Met welk materiaal zijn jouw retecoole panelen bekleed?

Versta me niet verkeerd: ik zou ook piswoest zijn. En ik zou misschien ook de foute kit kiezen (nu ja, dat is waar ik eigenlijk wel zeker van ben). Maar met wat ik vind lijkt het wel degelijk de foute kit.
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Bobmarting, geen berekening, maar buiten het zelfdragende, de boel zit op 9cm dikke balken die ca. een meter uit elkaar zitten, er hoeft geen auto op geparkeerd te worden he
Na de schoren is de vrije overspanning 230cm.... zal wel loslopen gok ik zo

De panelen zijn afgewerkt met polyester, die staat niet in het rijtje
Onder het laagje polyester zit multiplex, de kit is daar voor het overgrote deel mee in contact

De tekst die ik quote komt van Denbraven zelf
na het aanbrengen heeft het zeker 24uur niet geregend, dat zou toch voldoende moeten zijn (denk je)

Ik heb gesproken met DenBraven, ook daar kreeg ik 2 verschillende dingen te horen
De ene zei dat het pas regenvast is nadat het (meteen) geschilderd is de ander zei dat het regenvast is mits genoeg huisvorming en dat gebeurd nu niet omdat de luchtvochtigheid te hoog was....maar dat staan dan weer niet op de datasheet

De voegen zijn voor een groot deel 1 a 2mm, maar er zijn er ook genoeg waar ze breder zijn, dat maakte voor het verloop van wat er gebeurd is geen verschil
Ik ben op het verkeerde been gezet door de vermelding 'regenvast'

Inderdaad is dit de foute kit voor deze toepassing, maar dat bleek in eerste instantie niet uit de info op de site en in tweede instantie ook niet bepaald uit de datasheet

Inmiddels heeft Denbraven toegezegd mij een doos andere kit toe te sturen, dat siert hen dan wel weer
Ik ben van mening dat de productsheet niet duidelijk genoeg is
 

Stinow

Nieuw lid
30 mrt 2014
9
0
Kijk, dat zijn mooie klussen. Het grootste tochtgat is straks dus de garagedeur.
In onze vorige woning heb ik die voorzien van harde platen piepschuim.

Succes en groet,
Jan

Klinkt goed! hoe heb je dat precies vastgemaakt? Er zitten bij mij scharnierpunten op de deur.

Ontopic: Mooooi man! Super netjes afgewerkt tot zover :)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ha die Maja, ook toevallig dat je die nu net quote...
Die stond hier ineens voor de deur ff bakkie doen, altijd gezellig !!
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Nee bob dat is het niet, volgens mij heb ik dat ook al eerder geschreven
Binnen het bestemmingsplan mag een garage/schuur 5 meter hoog zijn
Er woont niemand, er is dus geen berekening nodig
Maar wat is je punt, denk je dat het er al af zal waaien ?
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Regenbestendig of niet, elke kit kan direct vocht verdragen. Wordt anders lastig om er zeepsop op te spuiten voor het afstrijken.

Hier zijn speciale goedjes voor, maar geen glaszetter die dat gebruikt. Dreft van moeders de vrouw werkt nog altijd het beste, en ja, dat spuit je op met water.

Als deze kit niet voor buitengebruik is mag Den Braven de datasheet wel wat verbeteren, dat is hier niet uit te halen. En huidvorming vind plaats op de kit zelf, niet door de verf. Ook lang niet alle kitten zijn überhaupt overschilderbaar.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
let op .wel afwasmiddel nemen zonder citroenzuur he.dat tast de kit aan.shampoo gaat ook goed andrelon ofzo.
als je de epdm gaat plakken mag je wel even een proefstukje doen met de contactlijm dat deze wel hecht op je kunstof en niet oplost.
succes met je dak
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Precies, dat vond ik ook William
Nu ja, er word nieuwe kit gestuurd, we zullen zien wat dat gaat brengen

als je de epdm gaat plakken mag je wel even een proefstukje doen met de contactlijm dat deze wel hecht op je kunstof

Polyester... en dat gaat zeker goed, onze boot is de bekleding aan de binnenzijde ook met contactlijm geplakt, lost niet op

succes met je dak

Dank je, ik ben wel klaar met het dak, ik wil de boel dicht hebben dan kan de voorkant en het raam er in
Weekend is de temperatuur goed maar ze verwachten veel regen, nu was dit afgelopen week ook zo en toen was het droog....
Zaterdag verplichtingen :(
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Vanavond bericht gekregen dat de EPDM morgen bezorgd word
Er word regen voorspelt vanaf de middag... even zien hoe dat uitpakt, als de folie er op tijd is en de regen pas in de late middag over komt zou dat genoeg tijd geven om morgen de EPDM te plaatsen
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Nee bob dat is het niet, volgens mij heb ik dat ook al eerder geschreven
Binnen het bestemmingsplan mag een garage/schuur 5 meter hoog zijn
Er woont niemand, er is dus geen berekening nodig
Maar wat is je punt, denk je dat het er al af zal waaien ?

Dus als je vergunningsvrij mag bouwen hoef je niet te voldoen aan de regels voor het bouwbesluit?

De mogelijkheid dat het eraf waait lijkt me sterk aanwezig, als je de spanten aan de muurplaat/balk niet beter bevestigt en er wat windverbanden in aanbrengt.
Ik ben geen constructeur, vandaar mijn opmerking of het berekend is.
Zo lijkt het een slappe doos. De spanten van voor naar achter zijn ook niet met elkaar verbonden.
Het kan zijn dat het allemaal nog moet gebeuren, dan heb ik niks gezegd.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Regenbestendig of niet, elke kit kan direct vocht verdragen.

Spijt me wel, maar dat is dus onzin. Bij acrylaat (waterbasis) kitten is dat dus zeker niet het geval. Zet je plamuurmes/afstrijker waar je dat soort kit mee verwerkt na gebruik maar eens in een bak water, het weekt er gewoon vanaf.

Met synthetische/bitumen/siliconen kitten is het een ander verhaal.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.