De bouw van mijn Mancave...

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik heb het datablad gelezen, er staat niks in waaruit blijkt dat het niet geschikt is, ook niet bij de zachte kunstoffen en dergelijke
De platen zijn hebben de buiten zijde hout waarover een laag polyester is aangebracht, er staat niet bij dat het niet geschikt is voor gebruik icm polyester
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.049
2.580
Je had geen schone ondergrond. Heb je eerst een testje op een klein stukje gedaan? Je geeft zelf al aan dat je ook de voorgeschreven maten van de kitvoeg niet hebt gevolgd. Wat voor kit heb je de eerste keer gebruikt?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Je had geen schone ondergrond. Heb je eerst een testje op een klein stukje gedaan? Je geeft zelf al aan dat je ook de voorgeschreven maten van de kitvoeg niet hebt gevolgd. Wat voor kit heb je de eerste keer gebruikt?

Wel goed lezen he ;)
Langs de naden zo een 5cm schoongestoken/gepoetst en opnieuw gekit

Ik mag toch aannemen als ik langs de naden 5cm schoonsteek (dat is dus 10cm totaal) schoonpoets (met aceton !) en daarna kit het goed genoeg schoon is
De voeg was gemiddels 1 a 2 mm, daaroverheen is gekit en platgestreken waardoor er een breedte van wel 20 a 30 mm ontstond

Maar laten we niet gaan zoeken naar futiliteiten, het feit dat de kit is uitgelopen heeft geen r..t te maken met de voegbreedte
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Ik denk dat Chevy wel een punt heeft met de voeg. Normaal is een voeg een 3 á 4 mm minimaal breed, en zet je de kit IN de voeg. Hier is de voeg wel gevuld, maar op het rondomliggende oppervlak uitgestreken, dat kit dan uit gaat lopen heb ik wel vaker gezien.
Je had de platen verder uit elkaar moeten plaatsen als het afkitten bedoeld was om de zaak waterdicht te krijgen, met beglazingsband kun je de diepte van de voeg dan wat beperken, zodat niet de hele diepte volgezet hoeft te worden. Op deze manier kan het werken van de platen ook in de elasticiteit van de voeg worden opgevangen zodat de kitnaad niet scheurt.

Met de kit zelf zal denk ik niks mis zijn, maar deze is uitgelopen voordat die hard was, omdat er geen dragende voeg aanwezig was waar die in had moeten zitten. Afwerken met EPDM is waarschijnlijk ook het beste nu om de zaak goed waterdicht te krijgen, die kitrand gaat geen jaren volhouden zo.

Je schrijft ook dat je met aceton heb schoongemaakt, dat verweekt de kunststof ook, en kan ook reactie geven met de nieuwe kit die je hebt aangebracht. Het is een chemisch proces wat je kunt verstoren, hoe bestendig eender welke kit ook is kan alleen de fabrikant je vertellen. Ik verwerk zelf veel van Den Braven thuis, en ben over de kwaliteit altijd goed te spreken geweest.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.049
2.580
Je had gewoon een voeg van 5 mm bij 5 mm moeten frezen en die vullen met je kit. Als je op het vlak wil afdichten kan je tape of carrosserie strijkkit gebruiken.
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Vind die carosserie strijk kit een hele goede bedankt, ik moet straks ook een dak van die panelen afdichten en wil geen epdm gaan gebruiken ( kost te veel )
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Je schrijft ook dat je met aceton heb schoongemaakt, dat verweekt de kunststof ook

Aceton lost polyester op ? dat moet ik nog meemaken....

Er zat ruim 1,5 uur tussen het schoonmaken en kitten, dan is die aceton echt wel vervlogen
Verlopen door geen voegruimte, wieweet...maar verklaar mij dan eens waarom het dak (wat bijna vlak ligt veel harder is weggespoeld dan de kit die op de staande kant zit

Ik blijft er bij, het is rommel....
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.049
2.580
Kan je dan niet aanhelen met polyester en een matje? Daarna goede verf erover. Als of je een boot repareert. Lijkt me op de langere duur een betere oplossing dan strijkkit. Is volgens mij niet goed uv bestendig.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ja dat kan, maar 1 matje houd niet lang, er zal toch wel wat beweging in zitten met flinke wind, dus wil je dat het niet gaat scheuren moet er meer op
Epoxy kan niet tegen regen, moet toch zeker 24 uur uitharden

Maar even terug naar het begin want ik heb het idee dat niet alles is gelezen
Er gaat over het dak zowieso EPDM, de zijkanten (lange kant) komen dak shingles

De reden dat ik ging kitten is dat dakshingles kunnen opwaaien (ja ook dat kan je weer kitten, maar krijg ik dan het zelfde probleem ??)
Water kan er tussen waaien, dus dacht ik....ik kit eerst de randjes even

Er MOET iets overheen want de panelen hebben aan de buitenzijde verschillende kleuren, niet leuk voor het uitzicht

Dus om het niet moelijker te maken dan het is, het was gewoon als extra
Inmiddels ben ik wel klaar met die kitrommel

Ik ga kijken of een hogedrukspuit uitkomst bied en dan probeer ik het er af te spuiten (eerst zoveel mogelijk weghalen met plamuurmes)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.049
2.580
Die polyester met mat was voor spinningwheels. Ik wist toch dat je er epdm op wil leggen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Inmiddels EPDM besteld
830x366
Het dak oppervlak is 775x275, ruimschoots genoeg om het over de randen heen te vouwen
De staande voegen ga ik afplakken met stroken EPDM 10cm breed (rol besteld) en daar gaan dan uiteindelijk dakshingles overheen

Het dak vandaag met een plamuurmes, schuursponsje en hogedrukspuit onderhanden genomen, daarover later meer (en plaatjes)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Vandaag begonnen met het reinigen van het dak, nou denbraven kan me nog meer vertellen, maar regenvast was de kit zeker niet ! het was niet alleen uitgelopen, grotendeels was het al weggespoeld
En mochten ze zeggen dat ik het mis heb, ik heb bewijs, aan de achterkant waar de werkwijze en materialen precies het zelfde is máár de regen er niet op staat zit de kit er wél nog goed op

Anyway, ik heb eerst met een plamuurmes alle resterende kit zoveel mogelijk weggestoken, daarna met de hogedrukspuit aan de gang (leuk als je hoogtevrees hebt en op 5meter hoogte op een dak zit op je knieën)
Na de hogedrukspuit een schuurspons er overheen en dat ging op een hoop plekken wonderbaarlijk goed
Sommige iets minder

20181203_140419.jpg

Morgen als het droog is, en het dunne kitlaagje dat over is misschien weer iets steviger is ga ik eens proberen met de rotex en een scotchbrite pad....
goeie kans dat ik er nog meer af krijg

Zoek de verschillen

20181203_135400.jpg

20181203_135353.jpg

Zo staat er binnen bij op dit moment

20181203_143825.jpg

20181203_143837.jpg
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Op het dak komt EPDM, die word aan de lange kant een halve meter over de zijkanten gelijmd (contactlijm)
Aan de zijkant bouwen we op met dakshingles, de eerste rijd ondersteboven, flappen wegsnijden en dan omhoog
Elke laag word warm gestookt met een gasbrander en zo tegen de volgende geplakt
Nu komt het, de bovenste rijden worden over de EPDM geplaatst (so far so good) maar de laatste rij zou dan toch iets van afgekit moeten worden

Nu heb ik de laatste tijd niet zulke goede ervaringen met kit (verdomme die u zit akelig dicht langs de i....een typefout is zo gemaakt) en vraag ik mij zelf ernstig af, welke kit ik hiervoor het beste gebruik

Aan de voorzijde is te zien op de foto's dat het dak/zijkanten voorbij de garage uitsteken
Het dan ca 25 cm en dat loopt naar beneden richting garage om daar netjes aan te sluiten
Het dak word de epdm dus omgeslagen/verlijmd en dan de restanten ingesneden en aansluitend tegen de voorgevel (die word later afgetimmerd met douglas)
De zijkanten worden de dakshigles om de hoek heen gevouwen, vast genageld en daar later nog een afwerklat overheen


Als iemand nog tips, aan of opmerkingen of iets in die geest over de werkwijze....

1 voordeel, ik heb de oude wijsheden aan mijn kant: 3x scheepsrecht :)
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Ik lees wel wat uiteindelijk de goede kit blijkt te zijn. Hoef ik mijn geld maar een keer uit te geven .
Ga van het voorjaar ( als ik mij zolang in kan houden ) met dezelfde panelen aan de gang .
Ga er alleen geen EPDM op plakken, moet dus gewoon zo dicht, Laat er wel een kiertje voor het kitten tussen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.