De bouw van mijn Mancave...

henriW

Actieve deelnemer
9 nov 2018
34
0
Ondanks de tegenslag vast een heerlijk gevoel om via een vaste trap je nieuwe verdieping te kunnen bereiken.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Oh dat zeker, al is het nu nu meer klauteren.
maar....er word gewerkt aan de traptreden, als die er eenmaal opzitten kan de trap écht gebruikt worden
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Da's nou jammer, ik ben namelijk nogal visueel ingesteld (hoop dat je er geen nare breuken aan over hebt gehouden, zo ben ik dan ook wel weer)
 

J v Veldhuizen

Actieve deelnemer
7 okt 2018
268
8
Als je nieuwe trapbomen gaat maken, moet je ze ruggelings tegen elkaar leggen. boven en onder hechtlasje en dan pas de hoeklijntjes er op vast lassen. Als je de trapbomen aan de bovenkant voorziet van een glijdende bevestiging kan je de trap recht op zetten als je wat groots naar boven wil hijsen.

Ik zou ook de hoeklijn niet over de gehele lengte lassen
2 goede lasnaden van pakweg 3 a 4 centimeter aan de buitenzijde zijn genoeg als je goed last
Zit er veel minder energie in je boom
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Zou zelf ook niet zo'n koker hebben gekozen voor de trapboom. Je verliest nodeloos breedte. Maar je moet respect hebben voor zijn enthousiasme. Hij maakt misschien wat fouten, maar hij brengt zijn projecten wel tot een eind.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Kijk, dat is ook wel weer leuk om te horen
De reden dat ik die koker genomen heb is dat het er ook gewoon leuk uitziet

2 goede lasnaden van pakweg 3 a 4 centimeter

Dat maakt dan niet heel veel uit, de lasnaad is niet langer dan een cm of 11 a 12
Aan de onderkant alleen de hoeken vast gelast
De nieuwe gaan we zeker veel minder lassen
Een cm aan de uiteinden/bovenkant en een cm in het midden aan de onderkant zal zeker genoeg zijn, dat gaat zeker schelen qua warmte

Zoals Chevy al voorstellen, ruggen tegen elkaar en even vast hechten
misschien leg ik er nog wel een blokje tussen om heel iets voorspanning te creëren
 

WR1944

Oud hout
Als je de hoeklijntjes last op de hoeken van de koker breng de de minste heveelheid vervorming in de koker. De las zit dan aan de achterkant van het verticale deel van de hoeklijn en loopt in de lengterichting van de koker. De twee relatief korte lasjes zijn sterk genoeg en brengen weinig hitte in de koker.
Mocht de koker dan nog enigszins vervormen dan kun je aan de anders zijde van de koker tegenover de hoeklijntjes korte lasrupsjes aanbrengen als tegengewicht.
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Mocht de koker dan nog enigszins vervormen dan kun je aan de anders zijde van de koker tegenover de hoeklijntjes korte lasrupsjes aanbrengen als tegengewicht.

Daar heb ik aan gedacht, maar dat ziet er niet uit die extra lasrupsen
Op zich had de huidige trapboom ook goed gedaan, als ik die buiging er niet uit had willen trekken

Ik denk dat met een beetje voorspanning, ruggen ten elkaar en vast hechten én minder laswerk het zeker een heel stuk beter zal worden

Maar dat zien we later wel
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Zoals ik al had aangegeven, wil ik ze ook wel even richten, maar op het moment heb ik een beetje veel werk.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Is niet nodig, de kosten zijn het niet want qua gewicht weegt het niet veel
Zoals ik ergens al eerder schreef kwamen de treden ook niet helemaal mooi uit, kan ik nu mooi corrigeren
Én een eerder meet/slijp foutje dat weer aangelast is, is dan ook meteen herstelt, alles bij elkaar genomen, het is niet heel erg
Leermomentje zullen we maar denken ;-)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Geen plaatjes (later wel weer)
De traptreden waren bijna klaar, alles was alvast grotendeels gevlakt tot op de 1 na laatste afname
Reden hiervoor was dat er een afwijking in het schaafbeeld zat waar ik helaas niet de vinger op de zere plek kon leggen
Een goede vriend is mij komen helpen (heeft vele jaren dezelfde machine gehad) inmiddels schaaft hij weer zoals gewenst

Straks alle treden even 1 over de vlakbank (de lijmnaad) en dan kan ik beginnen aan de domino's en het verlijmen van de treden

- - - Updated - - -

Geen plaatjes (later wel weer)
De traptreden waren bijna klaar, alles was alvast grotendeels gevlakt tot op de 1 na laatste afname
Reden hiervoor was dat er een afwijking in het schaafbeeld zat waar ik helaas niet de vinger op de zere plek kon leggen
Een goede vriend is mij komen helpen (heeft vele jaren dezelfde machine gehad) inmiddels schaaft hij weer zoals gewenst

Straks alle treden even 1 over de vlakbank (de lijmnaad) en dan kan ik beginnen aan de domino's en het verlijmen van de treden
 

J v Veldhuizen

Actieve deelnemer
7 okt 2018
268
8
Kijk, dat is ook wel weer leuk om te horen
De reden dat ik die koker genomen heb is dat het er ook gewoon leuk uitziet



Dat maakt dan niet heel veel uit, de lasnaad is niet langer dan een cm of 11 a 12
Aan de onderkant alleen de hoeken vast gelast
De nieuwe gaan we zeker veel minder lassen
Een cm aan de uiteinden/bovenkant en een cm in het midden aan de onderkant zal zeker genoeg zijn, dat gaat zeker schelen qua warmte

Zoals Chevy al voorstellen, ruggen tegen elkaar en even vast hechten
misschien leg ik er nog wel een blokje tussen om heel iets voorspanning te creëren
Ruggelings hechten zal zeker wel helpen ,maar hoe minder energie (warmte) je erin stopt hoe beter en minder kans op trekken van je materiaal
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.