De bouw van mijn Mancave...

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Tijd om dit draadje weer eens bij te werken

Voor de trap moest ik nog de treden maken, ik wilde iets meer dan gewoon maar ook weer niet té...
Ik besloot om padoek tegen de voorkant van de halve trede te lijmen
Kops hout maar wel in de breedte de goede richting zodat het mee kan werken

20190115_212620.jpg

Met wat latjes een hulpstuk gemaakt, 2 delen tegen over elkaar, lijmklem er op, iets aandraaien en na een paar uurtjes los
Na 2 dagen zitten alle stukjes er op

20190117_183838.jpg

Tijdens het drogen van de trapreden kan ik mooi nieuwe rekjes maken voor de lijmklemmen
Ik kan nog niet alles ophangen, een deel is nog nodig voor de traptreden en een deel word gebruikt om de trap bij elkaar te houden
Als alles straks hangt zou er nog 1 plekje over zijn, het is dus op de groei gemaakt ;)
20190119_110825.jpg

Ik verhuis ook wat stapeltjes hout, de elektrische lier is hierbij wel een uitkomst
20190119_115224.jpg

De werkbank is deels afgebroken

20190121_204741[1].jpg

boven weer in elkaar gezet en met een laserwaterpas recht gezet
20190120_143531.jpg

Vandaag maar weer eens verder met de traptreden (hier en daar missen er nog wel wat foto's)
20190125_134635.jpg

Alles zit in elkaar, is geschaafd, geschuurd en gefreesd
20190125_134721.jpg

Ik heb lang getwijfeld waar ik de trap mee af zou werken
Vandaag wist ik het, zeker geen lak...
Lak loop je er op den deur af en dat geeft weer een hoop werk, lak kan erg glad zijn of je moet weer allerlei dingen toepassen zodat het niet glad is.
De treden zijn daarom afgewerkt met verbeterde houtolie

Treden geplaatst en dat ziet er best gaaf uit
20190125_213501.jpg

Er moeten nog 3 treden gemaakt worden, de treden zitten slechts aan één kant vast want de trap is 2x krom, krom van het lassen en krom van de knip die ik er in trok
Als straks alle treden er in liggen gaan er een paar spanbanden omheen en zal ik (met beleid) de delen naar elkaar toe trekken en de treden vast zetten
Het zijn geen grote ruimtes/krommingen die ik moet corrigen, max 1 cm tussen de trede en boom op het deel waar de meeste afwijking zit
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Treden zijn van esdoorn en padoek
Her en der zit er wel een kiertje in, ik had bedacht om de verbinding iets onder een hoek te schaven zodat het meer lijmoppervlak zou geven, maar dat hield in dat het deel dat terugliggend is ook schuin werd.
Na een proefdeel vond ik dat niet mooi, heb de boel weer terug gezet en de geleider niet goed gezet
Tijdens het lijmen is me dat niet opgevallen omdat de lijm uit de kier kwam

De trap staat onder een hoek van 65,8 graden
Vanavond voor de eerste keer echt gewoon rechtstandig/vooruit de trap afgelopen
Dag ging prima, een beetje onwenning en het (nog) ontbreken van een trapleuning helpt daar ook niet echt bij
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Vanavond nog 1 trede geplaatst (moet er nu nog 2 maken)
de trapdelen met beleid naar elkaar toegetrokken met lijmklemmen.
Het sluit al wat beter aan, maar het blijft een kromme boel :D

Plaatje van de voorkant...

20190126_214307.jpg
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Jeroen, waarom heb je eigenlijk voor een stalen frame gekozen in plaats van een paar simpele houten trapbomen?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Omdat ik dat leuk vond
De stalen trapbomen zijn echt simpeler dan hout, nog geen uur per boom om ze te maken

Ware het niet dat ik/we meer rekening hadden moeten houden met het buigen door warmte) als ik de kromming er niet uit had willen trekken was er niks aan de hand geweest, zonder knik was het prima recht te monteren geweest, ik wilde de spanning er uit trekken en dat mislukte

Maar de looks van staal hout vind ik wel tof....de volgende worden weer van staal :)
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Doordat alles leeggehaald moet worden om te kunnen afbreken en boven weer opbouwen schiet het ernstig te kort aan ruimte, maar vanavond weer een stapje in de goede richting
Ik heb weer één deel van de werkbank af kunnen breken en boven opgebouwd, dát deel gaat voorlopig dienst doen als freestafel basis.

Ik wilde perse dat dit deel makkelijk verplaatsbaar is zodat ik niet in de knoei kom als ik eens aan een langer deel moet werken.

Nu hebben Rampamoeren op één of andere manier toch een bepaalde aantrekkingskracht op mij, iedere keer als ik bij Probin ben (zit hier om de hoek) neem ik er altijd een paar mee (handig om te hebben) ik heb ze dus in alle maten liggen, vanavond waren die heel handig

De stelpoten van de werkbank delen er uit, gat ruimer boren en rampamoer er in.

20190127_182933.jpg

Vervolgens de wielen er onder geschroefd en voila, een verplaatsbare freesbank

20190127_195153.jpg

Morgen verder opbouwen (plaatwerk er in, gaatjes boren, geleiders monteren, lades plaatsen)
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Niet heel veel vooruitgang, maar toch iets

20190129_142719.jpg

De zijkanten dichtgemaakt, in die panelen een 5mm diepe groef gefreesd waar het liggende deel in schuift
Van dit deel van de werkbank maak ik een (tijdelijke) freestafel
Een deel van de ruimte is dus niet meer bruikbaar voor lades omdat de freesmachine daar hangt

Het onderste deel zal gevuld worden met 3 lades.

Beneden heb ik nu defitief de garage kanteldeur onbruikbaar gemaakt, de geleidingen zaten in de weg om dingen te verplaatsen/op te hangen dus ik heb hier de slijptol in gezet, een goeie motivatie om nu eindelijk eens nieuwe deuren te maken :)

Verder ben ik bezig met het uit dokteren hoe ik mijn draaibeitels wil gaan opruimen
Voorheen lagen ze in een la onder de werkbank, maar dat is weg

Enerzijds is het PVC buizen systeem handig, maar ik frees dat ik beitels heb die er net niet in passen OF ze zijn te klein en dan blijft het niet mooi recht staan

Deze vind ik ook wel geinig

Toch...ik ben er nog niet uit, inspiratie/ideeen/voorbeelden zijn van harte welkom

- - - Updated - - -

Niet heel veel vooruitgang, maar toch iets

20190129_142719.jpg

De zijkanten dichtgemaakt, in die panelen een 5mm diepe groef gefreesd waar het liggende deel in schuift
Van dit deel van de werkbank maak ik een (tijdelijke) freestafel
Een deel van de ruimte is dus niet meer bruikbaar voor lades omdat de freesmachine daar hangt

Het onderste deel zal gevuld worden met 3 lades.

Beneden heb ik nu defitief de garage kanteldeur onbruikbaar gemaakt, de geleidingen zaten in de weg om dingen te verplaatsen/op te hangen dus ik heb hier de slijptol in gezet, een goeie motivatie om nu eindelijk eens nieuwe deuren te maken :)

Verder ben ik bezig met het uit dokteren hoe ik mijn draaibeitels wil gaan opruimen
Voorheen lagen ze in een la onder de werkbank, maar dat is weg

Enerzijds is het PVC buizen systeem handig, maar ik frees dat ik beitels heb die er net niet in passen OF ze zijn te klein en dan blijft het niet mooi recht staan

Deze vind ik ook wel geinig

Toch...ik ben er nog niet uit, inspiratie/ideeen/voorbeelden zijn van harte welkom
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Voor je beitels, een grote stoffen etalage pop , foto van schoonmoeder of zo er op, en dan steek je daar je beitels in, Soort voodoo zeg maar
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Weer een stukje verder

Een deel van het afzuigsysteem is geplaatst

20190201_182010.jpg
Het gat door de vloer/plafond heb ik dichtgespoten met pur schuim, zo zet de buis zich mooi vast en geen last van gerammel

20190201_172549.jpg
Omdat de kastjes hier onder komen te hangen was 2x 45 graden om zo een flauwere bocht te krijgen geen optie, dat zou teveel ruimte kosten, dus maar een 90graden geplaatst

20190201_193336.jpg
Kastje hangt (test) eerst die strook even schilderen

20190201_190501.jpg
Lang getwijfeld hoe ik dat zou doen naar de afzuiger omdat ik zowel boven als onder wil kunnen afzuigen
Een t-stuk 45graden is het mooist in het afzuig net maar dat zou betekenen dat van één kant komend de hoek geen 45 graden is maar 135, dat leek me geen optie dus een gewoon t-stuk 90 graden toegepast


20190201_191728.jpg
Buis er aan, daar ergens moet een aftakking komen voor de freestafel

20190201_203340.jpg
De eerste la is geplaatst in de freestafel
Ergens een meet/afteken foutje gemaakt, de la heeft aan de onderzijde een kier van precies 1 cm, morgen even de geleiders laten zakken
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Schiet mooi op! Afzuiging in een andere ruimte (als je beneden werkt dan toch) is heerlijk stil, dat hoop ik ook ooit te kunnen realiseren. 125mm is zeker een goede keuze, kan je achteraf ook makkelijk upgraden qua machines indien gewenst. Alleen de T net na de afzuiging zou ik inderdaad anders hebben gedaan. Een Y komende van de afzuiging, en van daaruit telkens een koppelstuk van 45° naar de respectievelijke buizen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat was inderdaad een optie, ware het niet dat het wel veel ruimte scheelt
Ik ga het eerst zo proberen, een Y-stuk kan altijd nog
De stukken zitten met kit en alu tape aan elkaar, dus los is geen probleem
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.