De bouw van mijn Mancave...

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
En misschien heb ik het gemist maar ga je nog verwarmen? Ik vraag me ook af wat het prettigst is en efficiënt?
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
klopt maar als ik een 2400 watt bovenfrees en 1500 watt stofzuiger aanzet wordt het toch wat veel met 3900 watt.
wat voor voorzieningen moet je hebben voor 400v?
en wat kost die aanvraag en inbouw?

ps, wat een prachtig hok is het geworden.
Die vloer is erg mooi in whitewash

Bij mijn weten kan je op een normale 20A automaat, 230V gewoon 4600W (eigenlijk 240V => 4800W tegenwoordig?) tegelijkertijd aansluiten maximaal, mits gebruik van 2.5mm² bedrading. 3900W is dus geen probleem.

Bij 16A uiteraard max 3680W.

Probleem zit'm in de rest van je opstelling zoals Toxiq zelf al aangaf: als je een aparte stoppenkast hebt in je garage (zoals ik in m'n werkhok) die via 1 kabel naar je hoofdkast loopt, dan is die mogelijk nog altijd beperkende factor.
Ik heb in m'n hok 1x32A 400V, 1x16A 240V en 1x20A 240V, maar die 3 automaten zitten samen op 1 zekering vooraan in het huis in de hoofdkast, op een 32A x 400V. In mijn geval kan ik daar dan 12.8KW op trekken als ik echt wil, maar dan mag ik ook nergens in huis nog een lamp aan doen.

Als dat bij Toxiq 1 groep is naar het huis, mogen de 3 groepen samen in zijn garage max 4.6KW zijn...
 

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Voor verlichting en WCD's voor algemeen gebruik maximaal 16A , geen 20A. Normale WCD's zijn ontworpen voor max 16A. 240V komt maar zelden voor dat je dat in huis binnenkrijgt. Bij transformatorhuisje is het anders.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Voor verlichting en WCD's voor algemeen gebruik maximaal 16A , geen 20A. Normale WCD's zijn ontworpen voor max 16A. 240V komt maar zelden voor dat je dat in huis binnenkrijgt. Bij transformatorhuisje is het anders.

Excuses, ik bedoelde natuurlijk vroeger 220V en tegenwoordig 230V, al komt 240V ook stillaan op geloof ik.

Vergeet niet dat België en Nederland op dat vlak behoorlijk durven verschillen. Waar 380V (400V) in Nederland bijna nergens voorkomt in privéwoonsten, zijn er in België heel wat woningen waar wel gewoon 380V binnenkomt.

Ook qua manier van aansluiten heb ik me laten vertellen dat er best wel eens verschil durft zijn.
Zover ik weet (zo is het bij ons en dat heeft de electricien ook als "standaard" bevestigd) wordt in België 16A voor verlichting gebruikt, en 20A voor alle gewone groepen.

Voor Oven/fornuis en andere zware apparaten meestal 25A dacht ik.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik heb een soort van verwarmingsplaat die bedoeld is voor in een douche ruimt (kan dus tegen vocht)
Daar zit een beugel bij en kan ik hem ophangen
Die wordt warm maar niet heel heet en zeker niet aan de achterkant
Deze plaat is 300watt, die hang ik iig op, dat is prima om via een thermostaatschakeling in de winter boven een gewenste temperatuur te blijven (vorst)

Dan heb ik ook nog een ventilator kachel, dat dingetje blaast het in een half uurtje (na een koude nacht) moeiteloos na boven de 20 graden

Verders heb ik niet echt over verwarming nagedacht, lekker bezig zijn doet al een hoop verwarmen ;-)
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Ik heb een soort van verwarmingsplaat die bedoeld is voor in een douche ruimt (kan dus tegen vocht)
Daar zit een beugel bij en kan ik hem ophangen
Die wordt warm maar niet heel heet en zeker niet aan de achterkant
Deze plaat is 300watt, die hang ik iig op, dat is prima om via een thermostaatschakeling in de winter boven een gewenste temperatuur te blijven (vorst)

Dan heb ik ook nog een ventilator kachel, dat dingetje blaast het in een half uurtje (na een koude nacht) moeiteloos na boven de 20 graden

Verders heb ik niet echt over verwarming nagedacht, lekker bezig zijn doet al een hoop verwarmen ;-)

Is zo'n plaat niet alleen geschikt voor infrarood straling? (dus geen verwarming van de lucht bv?) De ventilator helpt ons allemaal wel eens:), is helaas wel een echte stroomverbruiker maar als je hem van te voren aanzet is dat misschien geen probleem.
 

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Vergeet niet dat België en Nederland op dat vlak behoorlijk durven verschillen. Waar 380V (400V) in Nederland bijna nergens voorkomt in privéwoonsten, zijn er in België heel wat woningen waar wel gewoon 380V binnenkomt.
Nieuwbouw woningen krijgen hier tegenwoordig ook praktisch altijd gelijk een 3x25A, 400V aansluiting sinds het vastrecht gelijk getrokken is. Slechts heel enkel nog 1 fase 40A.

Zover ik weet (zo is het bij ons en dat heeft de electricien ook als "standaard" bevestigd) wordt in België 16A voor verlichting gebruikt, en 20A voor alle gewone groepen.

Voor Oven/fornuis en andere zware apparaten meestal 25A dacht ik.

Kijk, weer wat geleerd.. ;)
De reden dat algemene groepen hier in NL op max 16A zitten is vanwege het feit dat de WCD's niet gemaakt zijn voor hogere stromen. Dan zal dat in Belgie dus ook wel anders zijn.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Nieuwbouw woningen krijgen hier tegenwoordig ook praktisch altijd gelijk een 3x25A, 400V aansluiting sinds het vastrecht gelijk getrokken is. Slechts heel enkel nog 1 fase 40A.



Kijk, weer wat geleerd.. ;)
De reden dat algemene groepen hier in NL op max 16A zitten is vanwege het feit dat de WCD's niet gemaakt zijn voor hogere stromen. Dan zal dat in Belgie dus ook wel anders zijn.

Storingen
Voor het verhelpen van een storing aan uw elektriciteits-aansluiting tot en met 1 x 25A, worden geen kosten inrekening gebracht. Voor storingen aan aansluitingengroter dan 1 x 25A gelden de tarieven zoals aangegeven
in onderstaande tabel. De binneninstallatie is uw eigenverantwoordelijkheid. Wij verrichten hieraan geenwerkzaamheden. U dient zich hiervoor te wenden tot uwinstallateur. Wanneer u voor een storing een monteur vanLiander laat komen en het blijkt dat deze storing in uwbinneninstallatie zit, dan worden er geen werkzaamhedenuitgevoerd. U bent dan wel een vergoeding verschuldigd inverband met voorrijden (zie onderstaande tabel).


Is nog wel een verschil tijdens storing :-(
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Vandaag begonnen met de elektriciteit

P1080668.jpg

Meteen even de boel aangesloten zonder schakelaar om te zien of alles naar behoren werkt

P1080667.jpg

...en dat doet het !
P1080670.jpg

Ook de wcd moeten worden bedraad voor de stopcontacten, echter daar waar ik onder vloer door moet een flinke tegenvaller
Een wigje dat dat ik langs de vloerdelen had geslagen had ik precies op de buis die daar lag die was dus behoorlijk kapot :-(
Dat betekend dus herstel werk, er moeten een paar vloerdelen uit om er bij te kunnen en dan kan het gerepareerd worden met een mof
Omdat er buiten ook nog het eea moest gebeuren (opruimen/vegen) voor vandaag de handdoek in de ring gegooid, morgen weer een dag
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
We hebben hier in huis ook een in beton gegoten leiding waar met geen verenpomp doorheen was te komen voor de installateur van het alarm. Het is de pijp naar het knipperlicht op de gevel, 1-hoog.

Ik gebruik daar de volgende truc voor:
Aan de ene kant van de pijp zet je een stofzuigerslang erop. Aftapen met ductape, of met een passend rubber ringetje.
Aan de andere kant een draadje katoen naar binnen geleiden. Bij ons stond de installateur met de stofzuiger op de ladder :rolleyes:
Met de stofzuiger haal je de katoenen draad zo door de buis naar de andere kant. Daarna een steviger (nylon)touwtje door de pijp trekken met het katoenen draadje. Daarna kan je de bundel VD-draad met het nylon touw doorhalen.

Op die manier heb ik ook samen met mijn toen 8-jarige zoon het hele huis van coax (tv), cat5 kabel (netwerk) en telefoondraad voorzien. Bij de bouw had ik daarvoor loze pijpen naar iedere kamer laten leggen. Twintig jaar geleden waren netwerken en telefoons nog niet zo draadloos als nu :p. Als je het wat vaker doet voel je zelfs aan de mond van de zuigslang dat de draad door de pijp is en tegen de binnenkant van de slang fladdert.

Als je de stofzuiger op een lasdoos moet zetten kan je even een stukje gebogen pijp op de betreffende buis zetten, dat is makkelijker dan alle valse lucht via andere aansluitingen op de lasdoos afplakken.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
We hebben hier in huis ook een in beton gegoten leiding waar met geen verenpomp doorheen was te komen voor de installateur van het alarm. Het is de pijp naar het knipperlicht op de gevel, 1-hoog.

Ik gebruik daar de volgende truc voor:
Aan de ene kant van de pijp zet je een stofzuigerslang erop. Aftapen met ductape, of met een passend rubber ringetje.
Aan de andere kant een draadje katoen naar binnen geleiden. Bij ons stond de installateur met de stofzuiger op de ladder :rolleyes:
Met de stofzuiger haal je de katoenen draad zo door de buis naar de andere kant. Daarna een steviger (nylon)touwtje door de pijp trekken met het katoenen draadje. Daarna kan je de bundel VD-draad met het nylon touw doorhalen.

Op die manier heb ik ook samen met mijn toen 8-jarige zoon het hele huis van coax (tv), cat5 kabel (netwerk) en telefoondraad voorzien. Bij de bouw had ik daarvoor loze pijpen naar iedere kamer laten leggen. Twintig jaar geleden waren netwerken en telefoons nog niet zo draadloos als nu :p. Als je het wat vaker doet voel je zelfs aan de mond van de zuigslang dat de draad door de pijp is en tegen de binnenkant van de slang fladdert.

Als je de stofzuiger op een lasdoos moet zetten kan je even een stukje gebogen pijp op de betreffende buis zetten, dat is makkelijker dan alle valse lucht via andere aansluitingen op de lasdoos afplakken.

Klaas dank je voor deze toelichting
Ik ken deze methode maar dat zal hem helaas niet worden denk ik
de buis is in het midden versplinterd, de kabels liggen dus zonder bescherming, omdat ik er van uit ga dat dit stukje vakwerk er over een kleine eeuw nog staat moet het meteen maar goed gedaan worden ;-)

De planken loshalen zijn er totaal 3 stuks, dat is nog te overzien, dan kan ik er wel bij en omdat er nog geen kabels liggen kan er makkelijk een mof tussen gezet worden

Huib, ja zeker wordt een fraai plekje, al vraag ik me soms af waar ik alles moet laten (veel spullen zeg maar :D)
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.245
292
Heelsum
Een wigje dat dat ik langs de vloerdelen had geslagen had ik precies op de buis die daar lag die was dus behoorlijk kapot :-(

Typisch gevalletje van met een hamer past alles ;)

Mooie werkplaats krijg je, wat ik altijd jammer vind is dat het er pik en span uitziet, dan ga je alles erin zetten en kom je er DIRECT achter dat bij lange na alles niet past en je zorgvuldige layout toch weer op de schop moet.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Met die hamer paste dat wigje inderdaad wel :) nu weet ik waarom

één voordeel, (nog) geen layout
Dat wil zeggen wel een overvloed aan stopcontacten, voordat de werkbank gebouwd wordt ga ik wel eens alles los op zijn plek zetten om te zien of dat een beetje naar de zin is
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
We zijn weer een stukje verder
De leiding repareren is/lijkt meer werk dan waar ik zin in heb dus ik besloten om een leiding over het plafond te leggen
aan de bovenkant van de muur zijn de laatste delen nog niet geplaatst, dus ik kan daar heel makkelijk bij

Eerst maar eens het spul naar de andere kant verhuizen zodat de laatste stukken geschilderd kunnen worden
P1080674.jpg

Dat geeft meteen ruimte om de laatste lichtbakken op te hangen, totaal 9 stuks geplaatst
P1080671.jpg

En dan tot slot, een stukje schilderen
P1080675.jpg

P1080676.jpg

Als de verf droog is zal het er net zo uitzien als de rest
De randen waar de verf overlapt is deze steeds lichter uitgerold.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Netjes man!!
Ben je nog van plan om er andere deur in te plaatsen zodat het plafond vrij komt?
Mijn garage (3x6 mtr) wordt ook mijn werkplaats, dus ik zal hier zeker wat ideeën van gebruiken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.