De bouw van mijn Mancave...

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Ik neem aan dat je niet 1000 en een dingen aan het plafond gaat hangen, maar een andere optie was / is om eerst osb te bevestigen, en daar gipsplaten overheen. Zo worden gipswanden vaak opgebouwd zodat je er toch makkelijk dingen in kan bevestigen.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Ik denk dat een gipsplatenplafond in een werkplaats snel lelijk is, je osbplafond is aardig stootvaster, ook zullen schroefgaten ed als je een keer wat verhangt minder opvallen dan bij een gipsplafond. Brandwerendheid zou mij bij een aangebouwde schuur niet zo heel veel zeggen.
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Een gips plafond heeft na mijn idee helemaal geen zin.
Brandwering is volgens mij alleen noodzakelijk als je in een gebouw meerdere ruimtes/brandcompartimenten hebt.
Volgens mij is de werkplaats waar het hier over gaat 1 ruimte/brandcompartimenten.
Om het overslaan van brand van het ene naar het andere brandcompartimenten hoef je hier dus niet te isoleren/afschermen.
Ook wanneer er delen van een ruimte makkelijk vlam zouden vatten kun je isoleren zodat er minder snel brand ontstaat.

Kortom het is overbodig :)

groet john
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
De panlatten waren precies een meerprijs van € 17,28

Prijs is niet de reden van hout, wel de reden van OSB
Gips is mijn ding niet, ik wilde overal hout, alleen is het geen mp of underlayment geworden vanwege de prijs

Als de muren beginnen te branden is er toch geen houden aan, dan is gips over underlayment ook geen meerwaarde (ben ik van mening)
 
A

Athanor

Guest
't is toch een vrijstaande garage? Laat maar branden denk ik dan;);):):)

Fons
 

Jurjen

Actieve deelnemer
19 aug 2012
90
0
Ben benieuwd wat je er van gaat maken, ik heb ongeveer de zelfde oppervlakte en zit ook sterk te denken aan een "make-over"
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Vandaag eindelijk weer een nuttig dagje (wel met een onderbreking door visite)

Eerst maar eens verder aan het plafond
De 2e rij zat er redelijk vlot in

P1080516.jpg

Wie niet 4 paar handen heeft moet maar slim zijn
Het blijft toch lastig om een plaat op zijn plek te houden, aan te kloppen om in de groeven te krijgen en vast te schroeven
Met een lat die net even langer is als de afstand tussen plafond/vloer wordt de plaat klem gezet en kan deze rustig op zijn plek worden geklopt om daarna voorzien te worden van een paar schroeven

P1080520.jpg

Tja en dan, frames bouwen....
Hoe en waar ?
Frames plat bouwen dan rechtop zetten zou lastig zijn, er staan best nog veel materialen in de garage
Na even brainstormen besloten de frames direct op zijn plek te bouwen
Het worteldoek dat achterlangs moet komen gaan we van het ene vak naar het andere trekken en dan aan de zijkant per vak vast zetten

P1080523.jpg

2 latjes gemaakt die net een kleiner zijn dan de breedte van een mat steenwol zodat deze er mooi klem tussen zit
P1080525.jpg

De buitenmuren staan mooi waterpas, de frames worden geplaatst met een latje er tussen om de afstand te bepalen en daarmee staat de voorzetwand mooi waterpas
P1080529.jpg

De steen wol zit er mooi klem tussen
Wel zit ik nog met een twijfel gevalletje (hoewel ik wel verwacht wat het advies zal zijn)
De boven balk zit aan het plafond vast en de onderbalk aan de vloer
Nu kan ik tussen de balken van boven tot onder met steenwol of ik doe tussen de platen een dwarsbalk
Dit balkje is mijner inziens niet zozeer nodig voor het frame, maar ik zou daar het frame aan de muur vast kunnen zetten
Is dit nodig of is boven/onder vast zetten voldoende ??
P1080530.jpg

Zo dus ongeveer...
P1080531.jpg
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Heel gaaf! Wij zijn zelf ook op zoek naar een huis met een klusruimte voor mij, mogelijk wordt dat een garage, zou je mij de totale kosten van het isoleren eens kunnen pm-men? Geeft mij wat schermruimte.. :)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Euh.... ff denken
hout was ik 800 en een beetje kwijt (geloof 820)
Isolatie weet ik niet meer zeker, ik geloof 200
Folie en worteldoek rond de 85 euro
Vloer verschillende opties tussen de 350 en 600 euro, maar ik kijk veel op MP, daar wordt veel aangeboden, dus de kans is groot dat ik wellicht een leuk partijtje vind voor ca. 100 a 150 euro

Verders nog 50 euro aanhanger huur

Nu denk ik dat ik te weinig lang schroeven heb (en die zijn duurder natuurlijk) dus ik reken er nog maar ffies 50 euro voor schroeven bij

Garage is 750x300
 

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Ik zou mezelf geen reden kunnen bedenken waarom je die wanden ook nog weer aan de stenen muur vast zou willen maken. Als je men-cave nou 5 meter hoog zou zijn...
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
In kan wel 1 puntje bedenken waarom niet, je maakt een koudebrug met de buitenmuur
Redenen om het vast te zetten, het is stijver maar of het nodig is... ik betwijfelde het ook
Maar als er nog anderen zijn met een mening/tip dan hoor ik hem graag
 
Laatst bewerkt:

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Nergens voor nodig, wandje is niet hoog.
Ik doe het alleen als de wanden richting 3,5m hoog gaan, maar ook dan nog voornamelijk om de kromming van de staanders er uit te halen.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Hout is een goede isolator. Je moet niet inzitten met een 'koude brug' wanneer het gaat om een blokje hout voor het verstevigen van de structuur.

Mocht je daar wel mee inzitten, dan mag je helemaal opnieuw beginnen, want dan bestaat je volledige constructie uit koude bruggen (alle vertikale stijlen = 'koude brug' volgens uw stelling)

En de versteviging: mocht je afwerken met gipsplaten, plamuren en schilderen, DAN zou ik voor de versteviging gaan: wanneer je anders tegen een wand zou duwen, zullen er barstjes in het gips ontstaat door de kromming.
Gezien je met osb werkt, is dit nergens voor nodig. De totale structuur (latwerk + osb) zal zorgen voor een voldoende stijve constructie, ook omwille van de beperkte hoogte
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Heren wederom bedankt voor alle wijsheden....
Dan toch nog wel 1 puntje, wel een balkje er tussen doen om het zakken van steenwol op te vangen, of is dit nodig ?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.