De bouw van mijn Mancave...

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Eens bert, maar.de.site doet anders.vermoeden
Laden zijn ca 70x70x16
gaat van alles.in, 45kg is wel toereikend
echter vraag ik me af hoe.die 45 berekend is ?
Langere geleiders zijn namelijk ook 45kg en als je die 45kg aan het uiteinde plaatst heeft dat toch een andere invloed dan dat je die voorin plaatst
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Ja dat verwart mij ook, de hoogte is voor alle lengtes van geleiders volgensmij ook hetzelfde. Je zou voor geleiders die verder kunnen uitschuiven verwachten dat ze hoger zijn, zodat ze meer last kunnen dragen als ze helemaal uitgeschoven zijn.
Of het gaat alleen om het "knikpunt" van de telescopische delen, wat waarschijnlijk het zwakste gedeelte is, en wat al die geleiders hebben wat 45 kg belasting kan hebben.

En het lijkt me dan ook dat, als de max belasting 45kg verspreide druk is, er ongeveer 22,5kg belasting aan een kant van de lade geplaatst mag worden?.. Hmm, lastig hoor, een ladenkast bouwen... Wellicht heeft het ook nog te maken met falen bij x keer open en dicht doen. Heb je niet 2 geleiders over om mee te testen? :p
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.761
734
Enschede, Twente
Er zijn blijkbaar genormeerde meetmethoden voor het bepalen van de maximale belastbaarheid van ladegeleiders. Ik vond dit:

Rating drawer slides

What does a drawer slide weight rating mean, exactly? February 12, 2001
by Scott Hills
Our company has been in business for over thirty years, and the question we get asked the most often concerns drawer slides. You'll often see a manufacturer offer a weight rating for their drawer slides (100 lb., for example), and my customers want to know what this rating means.
There are two methods used for determining weight capacity of drawer slides: static (non-moving) and dynamic. In the static test, a weight of "X" pounds is put in the drawer and the sag is then measured. In dynamic testing, that same weight of "X" pounds is put in the drawer, but the sag is measured after repeated cycles of opening and closing. The resulting cycle count of dynamic testing is a major indicator of a slide's longevity after installation, and depending on the manufacturer's test criteria, between 50,000 and 100,000 cycles may be run.
For example, KCMA (Kitchen Cabinet Manufacturer Association) tests at a rate of 15 lb. per square foot of drawer (this includes slide, drawer, etc.) for approximately 50,000 - 60,000 cycles. Other sources of test criteria include OEM (Original Equipment Manufacturers), ANSI or in the US; LIGNA is the German counterpart.
The important thing to remember is that static capacity is always greater than dynamic. The length of the drawer slide being tested is another factor in determining strength. For example, a slide rated at 18 inch length 100 lb. dynamic is stronger than one rated at 16 inch length 100 lb. dynamic.
This information is not readily dispensed on your manufacturers'/distributors' catalogs. Recognized brand leaders may include a notation that describes the rating (100 lb. on 18 inch length, for example), but the majority of manufacturers will just note a weight determination. I always feel skeptical if no rating is mentioned at all.
Scott Hills was formerly Sales Manager for C.H. Briggs Hardware Co., a distributer of quality products for the kitchen and woodworking industry.
- See more at: http://www.woodweb.com/knowledge_base/Rating_drawer_slides.html#sthash.CV8zkKBG.dpuf

Even zoeken op LIGNA leverde niet veel op. En de DIN-normen zijn niet makkelijk te vinden (veelal achter betaalmuur). Maar in elk geval gaat het op een testmethode die baseert op geïnstalleerde geleiders en reëel gebruik, lijkt me.

EDIT: Ik heb de genormeerde meetmethode gevonden zoals die in Duitsland toegepast wordt, die is vastgelegd in DIN EU 15338:2010-06. Voor rond de 90 euro is dit document te koop als download. Voor wie het zeker wil weten. Of liefhebber is...

 
Laatst bewerkt:

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Toxiq, bij grote lades zet ik er gewoon 4 geleiders op, gewoon de goedkopere die je aan de zijkant schroeft. Werkt perfect en ik kan er met mijn 90 kg gewoon in gaan zitten zonder dat ze het begeven.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Goed idee Skybiker !
Maar ik denk niet dat het nodig is 45kg zal wel toereikend zijn
Het eea zal ook wel met de belading te maken hebben, dus het zware meer naar achteren zal wel wat speling geven
Hij zal er met 50 of 55 kg niet uitlazeren denk ik :)
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Lijkt me een experiment wat ik met interesse ga volgen! Afgezien van de video waarin je het bezwijk gewicht van de lade test, ga je ook foto's plaatsen van je kast, en je ervaring met de geleiders en of het makkelijk te monteren was etc? :)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Testen in de zin van max belasting ga ik niet doen, zie wel als het fout gaat ;-)
Monteren gaat makkelijk, als is mijn methode wat omslachtig
De werkbank is al een tijdje klaar, nu moet ik er balken tussenschroeven waarop ik de lades kan monteren
Dus ik zet een balkje in het frame met lange schroeven en dan daar de rails op
Gaat (vooralsnog) goed
Ik had eerder bedacht om multiplex platen in het frame te maken en daarop de geleiders, maar dat wordt dan weer een extra dure hobby en dit heb ik al liggen dus het is een kwestie van erin schroeven en klaar (zal vast wel goed gaan)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Jeetje.....een kwart miljoen views
krijg ik nu een lintje ?
dit draadje eerdaags maar eens aanvullen
stand van zaken nu én tzt de opbouw...
 
Laatst bewerkt:

StijnV

Actieve deelnemer
4 dec 2016
44
1
Geen plaatjes van vooruitgang in de zin van werkzaamheden maar ik ben wel blij vandaag
Ik vond op marktplaats iemand die stelpootjes had

M8, 100mm lang, voetjes 45mm doorsnede en zeer degelijke kwaliteit
En 50 stuks voor slechts 20 euro, daar kan ik me toch geen buil aan vallen, daar koop je nog geen eens flinke houtdraadbouten voor ;)

Bekijk bijlage 27863

Bekijk bijlage 27864

Als ik straks nog zin heb dan ga ik eens wat gaten boren, anders morgen ochtend

Even een vraagje over het gebruik van de stelvoetjes. Staat de werkbank nog even stevig met zo'n stelvoetjes? Ik zal hoogstwaarschijnlijk ook met zo'n voetjes moeten gaan werken. Al zal ik wellicht nog grotere moeten hebben, de poten van mijn werkbank bestaan uit 2 x SLS 89x38 (89x76) dus.
Ik woon in België en heb in de winkels nog gene gevonden die voldoen aan mijn vereisten. Is er een onlineshop waarvan iemand weet dat ze kwaliteit leveren en het liefst tegen aannemelijke prijs?

Thx!
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Als een huis... en de werkbank heeft best met enige regelmaat vol gestaan met zwaar spul
Straks medio januari komt er op een stuk van ca 2vierkante meter een gewicht van rond de 250 kilo te staan, ik verwacht geen enkele problemen
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik had mzzl met een partijtje voor weinig, maar je kan ook gewoon flinke bouten nemen (M12 of M16)
Moer er over, carrosserie ring, ga boren in de poot, bout er in schuiven, de boel op zijn plek en de moer aandraaien totdat het goed staat
zet de moer vast met een druppel seconde lijm oid of neem zelf borgende moeren
Wil je het nog mooi afwerken maak je er voetjes onder (stukje staf delrin en daar zaag je plakjes van)
 
Laatst bewerkt:

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Een zelf borgende bout heb je niet zoveel aan, die borgen alleen maar als ze vastgedraaid zijn door de ribbeltjes onder de kop.
Je kan op een gewone bout wel een soort van zelf borgende schroefdraad maken door even met een hamer een paar stevige klappen op de schroefdraad te geven.
Maar het is veel eenvoudiger om zelf borgende moeren te kopen

- - - Updated - - -

Een zelf borgende bout heb je niet zoveel aan, die borgen alleen maar als ze vastgedraaid zijn door de ribbeltjes onder de kop.
Je kan op een gewone bout wel een soort van zelf borgende schroefdraad maken door even met een hamer een paar stevige klappen op de schroefdraad te geven.
Maar het is veel eenvoudiger om zelf borgende moeren te kopen
 

StijnV

Actieve deelnemer
4 dec 2016
44
1
Die van bij Baptist zijn 45cm hoog, ik wil toch iets langere zodat ze dieper in de poot zitten.
Ik heb er gevonden, maar moet ze per 10 kopen (heb er 12 nodig). Met levering enal kwam het op 83€... Iets teveel naar mijn gedacht.

Net even 'staf delrin' opgezocht (dacht eerst dat het een tikfout was 😁) blijkt een harde kunststof te zijn. De naam kende ik niet.
Dit lijkt me wel een idee. Een plakje zagen en daarin een gaatje ter grootte van de kop van de bout uitboren. Moet ik nu nog aan zo'n stukje staf delrin zien te geraken...
In een gewone Bouwmarkt / Doe-het-zelf zal ik dat waarschijnlijk niet vinden?
Any ideas?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Baptist is een leuke snoepwinkel maar veel te duur... zeker voor dit soort produkten moet je die ver links laten liggen (
45cm hoog voor een stelpoot ???? 10cm is meer dan genoeg !
Zoals ik zei, je kan ook gewoon bouten nemen, gaat zeker net zo goed (m12x100 bijv)
Delrin is mooi materiaal en vind je zeker niet in de gewone bouwmarkt (vraag me uberhaupt af óf je daar iets van enige betekenis vind, het meeste is van belabberde kwaliteit)

Deze verkoopt stukken delrin
https://www.marktplaats.nl/a/doe-he...84ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr

Ebay.de vind je ook vaak wel stukken
Een stukje hardhout kan ook, hoef geen eens rond te zijn he
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Delrin is een merknaam. Dat maakt zoeken wat lastiger. De kunststof waar het hier om gaat is POM, Polyoxymethyleen, ook wel Polyacetaal genoemd. Je vind dan meer resultaten.


 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.