keuze elektrische schaafmachine

cyruse

Nieuw lid
7 mei 2009
7
0
Mijn oude trouwe 800w metabo schaafmachine begint zo langzamerhand in te storten. Ik ben mij aan het oriënteren op een nieuwe machine. Gewenste specs: minimaal 800 watt, schaafbreedte van 82mm, spaanafvoer links/rechts omstelbaar. Niet al te zwaar qua gewicht, ik moet desgewenst met 1 hand kunnen schaven, dus makkelijk hanteerbaar. Kwaliteit moet goed zijn, de machine moet een stootje kunnen hebben.

Ik overweeg de volgende:

Makita KP0810K
Hitachi P20SA2
Metabo Ho0882

De Festool HL850 is eigenlijk iets te duur, te groot en ook qua gewicht te zwaar. Ik had gehoord dat de Metabo's van tegenwoordig niet meer de kwaliteit van vroeger hadden. Ik neig derhalve naar de Makita (de blauwe Bosch schaafmachine lijkt daar trouwens verdacht veel op) of de Hitachi. Eens? Niet eens?
 

DKM

Actieve deelnemer
25 mrt 2010
35
0
De Makita en Hitachi zijn zeker goede kandidaten, qua degelijkheid zou ik zeker op die 2 vertrouwen, de Makita ziet er beter hanteerbaar uit, en is ook wat zwaarder qua vermogen. Uitproberen is toch de enige manier om het zeker te weten. Ik zou de Metabo ook proberen als je de kans krijgt, eigen ervaring weegt toch altijd het zwaarst.
 

ericbijsma

Actieve deelnemer
15 mei 2008
148
0
skydrive.live.com
Hoi ,

Ik gebruik zelf nog een "oude" maikta 1100, monstermachine, ongeloofelijk sterk.
Zijn alle onderdelen / Mesjes nog ruimschoots van te krijgen.

2 jaar geleden gekocht 65 euro, incl. kist en in uitstekende staat.

Gebruik hem overigens niet zo heel erg veel, maar soms is het wel erg handig.
 

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
Ik gebruik zelf ook de 1100, niet vreemd dat die accessoires nog verkrijgbaar zijn, het ding wordt nog steeds verkocht ;)

Mij bevalt die schaaf wel, en ik mis niet dat de spaanderuitworp niet verstelbaar is (ik gebruik de schaaf voornamelijk voor deuren, en altijd met stofafzuiging); bij de hele oude modellen is de spaanderuitworp niet rond en plastic, maar hoekig en aluminium en kan je er geen stofzuigerslang in kwijt. Ik heb er een jaar of twee terug nog een hoekgeleider bijbesteld.

Maar qua gewicht en handelbaarheid met één hand is dit geen interessante schaaf voor de topicstarter.
 

ericbijsma

Actieve deelnemer
15 mei 2008
148
0
skydrive.live.com
Da's waar, hij is vrij zwaar, maar schaaft mooi,

Kwam er laatst alleen achter dat de achterste zool niet 100% vlak is,
is dit eventueel ook door een bedrijf uit te vlakken?
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Hallo.

Bij m'n vorige werkgever had ik de bosch GHO 40-82 C in de bus liggen.
Een goede machine. Makita had toen nog geen schaven met omkeerbare spaanafvoer.
Bij aanschaf van een nieuwe schaaf zou ik dat er beslist op willen hebben zitten.
Heb nou zelf de eenhandschaaf van Festool, ook niets mis mee, maar ik vond de Bosch zeker net zo handig en die heeft ook meer schaafbreedte.
Laatst stond er een electrische schaven test in de Klusvisie en daar kwamen de Bosch en de Makita goed uit.

groeten, bjorn
 

cyruse

Nieuw lid
7 mei 2009
7
0
Heren, dank voor uw tips.

Het is de Makita KP0810CK geworden. Deze is ietsje duurder dan de Makita KP0810K, maar de CK heeft een 1050 watt motor en regeltechniek voor een constant motortoerental (wat festool ook heeft), hierdoor is het geluidsniveau ook wat lager.

Ik heb hem besteld in Engeland voor 180 euro (incl. btw en verzendkosten), want hier in Nederland is de Makita 100 euro duurder..
 

Willem J.

Nieuw lid
14 jun 2009
15
0
cyruse zei:
Heren, dank voor uw tips.

Het is de Makita KP0810CK geworden. Deze is ietsje duurder dan de Makita KP0810K, maar de CK heeft een 1050 watt motor en regeltechniek voor een constant motortoerental (wat festool ook heeft), hierdoor is het geluidsniveau ook wat lager.

Ik heb hem besteld in Engeland voor 180 euro (incl. btw en verzendkosten), want hier in Nederland is de Makita 100 euro duurder..


Hoe is je bestelling verlopen cyruse?

Ik zag dat een Makita bovenfrees ook stukken goedkoper is daar. Van welke site heb je besteld.

Ik had deze gevonden.

http://www.axminster.co.uk/product.asp? ... rrency=EUR
Er staat wel 240 volt bij en ik vraag mij af of dat wel werkt hier?
 

Willem J.

Nieuw lid
14 jun 2009
15
0
Aangezien ik nu op mijn verjaardag waardebonnen voor de Provak van mijn kinderen gekregen heb blijf ik deze keer nog binnen de grens.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.