Schraapstaal

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Als schraapstaal gebruik ik tegenwoordig de japanse plamuurmessen van de Action. Vijf verschillende formaten voor minder als een appel en een ei.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
De krullen zijn niet echt groot of zo, het is uiteraard niet te vergelijken met schaven.

Jan Anton

Ik denk wel zeker dat het met schaven te vergelijken is de haak (braam) van het schraapstaal snijd net zo als de snede van een schaafbeitel het hout af. Daarom moet je je schraapstaal zo fijn als mogelijk afwetten net als de snede van ander snij gereedschap.
Afhankelijk van je aanzethoek en de hoek die je met de schraper maakt bepaal je de grofte en de grote van de krul, dus een kleine haak (braam) voor heel fijn werk en een grotere haak voor het "grovere werk"
Een schraapschaaf daar in tegen heeft geen braam of haak daar ontstaat dus de snede uit het vlak en de zijde van het staal.
Het spreekt voor zich hoe fijner afgewet hoe scherper.


groetnis,

Roeland
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
of een stukje van een boomzaag band :eek: [..]
groetnis,

roeland

roeland;[.. zei:
groetnis, roeland

Hoi, thanks voor de filmpjes Roeland! Heb je die speciaal gemaakt of had je die nog liggen?

Oefening baart kunst, vorige week nog hard in dat stuk staal moeten knijpen etc. om wat effect te zien, nu met dezelfde braam ging het met veel minder kracht ook al goed.
Ook een stuk verf geschraapt van een stuk hout, zag er tegenop om het met de schaaf te doen, maar 2 halen met de schraper en weg was het
Alleen blijven de "grote" krullen nog wat achterwege.

Volgende schraper is al in de maak, gister een 2e stuk van m'n ouwe zaag geflexed.

- - - Updated - - -

of een stukje van een boomzaag band :eek: [..]
groetnis,

roeland

roeland;[.. zei:
groetnis, roeland

Hoi, thanks voor de filmpjes Roeland! Heb je die speciaal gemaakt of had je die nog liggen?

Oefening baart kunst, vorige week nog hard in dat stuk staal moeten knijpen etc. om wat effect te zien, nu met dezelfde braam ging het met veel minder kracht ook al goed.
Ook een stuk verf geschraapt van een stuk hout, zag er tegenop om het met de schaaf te doen, maar 2 halen met de schraper en weg was het
Alleen blijven de "grote" krullen nog wat achterwege.

Volgende schraper is al in de maak, gister een 2e stuk van m'n ouwe zaag geflexed.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Betreffende het schrapen gaat het steeds beter. Begin meer feeling te krijgen in het rollen van de braam, het schrapen van hardhout ging eerst oké, daarna ging het beter ook met mooiere krullen enzo.
Alleen zacht vurenhout wil maar niet lukken, tot voor kort ging het voor geen meter.

Het geheim zit 'm blijkbaar in een heeeel mini klein braampje.
Ik dacht nog een keer een braam te rollen voor 'm opnieuw te slijpen. Ik voel de braam amper, maar nu lukt het dus wel, zonder anders te schrapen oid.
Is dat bij jullie ook zo?
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
How to use a hand scraper, zo ironische gezien ik ben nooit een Amerikaans bronnen tegen gekomen die dit stuk gereedschap begrijpt - en ik kom zelf daarvan. Zonder uitzonderingen gebruiken ze het verkeerde, met druk van achteraf met de duimen. Helemaal fout. Om te schrappen houd je je vier fingers achter als steun met je wijsvinger van de andere hand voor. Op die wijze hol je de oppervlak minimal uit, heel anders dan als de Amerikanen het doet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.