Schraapstaal

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi Forum,

Gezien een financiële tegenvaller de Mirka excenterschuurmachine, maar even op pauze gezet.:(
Om van de nood deugd te maken leek het me een goede om een schraapstaal te maken. Ik heb nog nooit geschraapt maar wel al een paar keer gemerkt dat ik eigenlijk ene nodig heb:)

- Nu heb ik een oude roestige handzaag die ontzettend bot is, die ik wil opofferen/promoveren tot schraper.
Het blad is ongeveer 1mm dik, is dit staal geschikt hiervoor?

- Ook heb ik een tijd geleden in een stomme actie een japanse zaag in tweeën gebroken.
Is dit staal ook geschikt voor een schraper? Blad is 0.3mm dik, maar als het goed is wel volledig gehard.

Thanks alvast!

DSC_4189[1].jpg
 
Laatst bewerkt:

martie

Actieve deelnemer
28 nov 2010
88
18
Groenlo
Hallo Robert,

Waarom zou je al die moeite doen? Voor 5,85 excl.BTW heb je een goed trekstaal. Die gebruik om overstekende kantenband bij te werken. De randen zijn volgens mij ook nog gehard.

Grt.
Martie
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.418
685
Emst
Reden zouden kunnen zijn.
1 Het plezier van het maken
2 Materiaal heb je
3 Kosten 0,0
Zo redeneer ik.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Hoi Robert Hardwoodie,

schraapstalen zijn fantastisch efficiente gereedschappen, zeker indien je ze aanpast aan een bepaalde job.

Die zaag is bruikbaar indien er geen diepe puntroest aanwezig is. Daar waar de braam getrokken wordt moet het staal zuiver( blank) zijn.

groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hallo Robert,

Waarom zou je al die moeite doen? Voor 5,85 excl.BTW heb je een goed trekstaal. Die gebruik om overstekende kantenband bij te werken. De randen zijn volgens mij ook nog gehard.

Grt.
Martie
Hoi Martie, een beetje wat De Haan hieronder zegt. Ik heb meen ik ooit ergens gelezen of een youtube filmpje gezien van iemand die dat deed, dacht dat iedereen dat zo deed.
Geen idee hoeveel werk/moeite het kost, ik heb er nog 0 ervaring mee.

Een schraapstaal uit de winkel komt denk ik bot uit de verpakking en moet dus ook "geslepen" worden en wordt daarna ook weer bot. Dan kan ik net zo goed deze zaag in stukjes knippen dan heb ik er meteen 10, en kan ik ze customizen in grote en vorm :p

Mits het een beetje lukt enzo.

Reden zouden kunnen zijn.
1 Het plezier van het maken
2 Materiaal heb je
3 Kosten 0,0
Zo redeneer ik.
:D
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi Ornament,

Thanks voor je bericht!
Ik zal morgen de zaag wat beter inspecteren, roest zal er zeker op zitten. Hij is jaren misbruikt als snoeizaag, en slingerde rond in het schuurtje van mijn ouders.
Heb jij misschien nog tips hoe ik hier goede schrapers uit ga krijgen?

Ik zag een filmpje van the unplugged woodshop waar ze ene prepareerden, ik vond het wat bewerkelijk. Eerst de "kopse kant" van het staal vijlen, daarna de zijkanten op waterstenen (#1000; #5000) taps slijpen met een lineaal onder het andere uiteinde (voor de goede hoek) en daarna met een aanzetstaal zo'n braam rollen. Zal het filmpje nog een kijken, waarschijnlijk valt het uiteindelijk wel mee als je er mee bezig bent.

Hoi Robert Hardwoodie,

schraapstalen zijn fantastisch efficiente gereedschappen, zeker indien je ze aanpast aan een bepaalde job.

Die zaag is bruikbaar indien er geen diepe puntroest aanwezig is. Daar waar de braam getrokken wordt moet het staal zuiver( blank) zijn.

groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Het staal van de Japanse zaag is ook bruikbaar, tenzij het blad in zijn geheel gehard is. Dan kan het moeilijk zijn om de braam te trekken. Dictum verkoopt trouwens stukken staal die eigenlijk bedoelt zijn om zagen uit te maken als schraapstaal. Maar het is het overwegen waard. Ik heb een Japanse zaag al versneden met een gewone plaatschaar. Ging zonder problemen.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.050
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Een schraapstaal is een prachtig functioneel stuk gereedschap. Daar waar de schaaf het opgeeft, met tegendraads of warrig hout, komt de schraper in zijn element. En ook handig voor het verwijderen van oude verflagen etc. Maar vergeet niet om een goed aanzetstaal te kopen en een goede vijl. Ik deed het eerst met een schroevendraaier, maar die zijn eigenlijk te zacht. Ik heb mijn schrapertjes overigens gewoon gekocht, zo duur zijn ze niet en dan hebben ze (hoop ik) de goede hardheid. Je moet ze wel zeer regelmatig "slijpen" .

jaap
 

jeti

Actieve deelnemer
22 apr 2014
33
2
Op 'de markt' zit er heel wat kaf tussen het koren wat de aanzetstalen betreft. Ikzelf maak ze van een driekantvijl. Die slijp ik helemaal 'glad'. Voor de kleine schraapstaaltjes, die ik voor het prutswerk gebruik, heb ik een aanzetstaaltje gemaakt van een korte halfronde vijl. Zo kan je veel preciezer je braampje trekken.
Het idee om een oude zaag te gebruiken, ondanks dat schraapstaal goedkoop te verkrijgen is, kan ik alleen maar toejuichen. Niets verspillen! Van wipzaagbladen maak ik mini-schaafbeiteltjes ... niet alle zaagjes zijn geschikt natuurlijk maar kom ...

groet,
jeti
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.050
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Op 'de markt' zit er heel wat kaf tussen het koren wat de aanzetstalen betreft. Ikzelf maak ze van een driekantvijl. Die slijp ik helemaal 'glad'. Voor de kleine schraapstaaltjes, die ik voor het prutswerk gebruik, heb ik een aanzetstaaltje gemaakt van een korte halfronde vijl. Zo kan je veel preciezer je braampje trekken.
Het idee om een oude zaag te gebruiken, ondanks dat schraapstaal goedkoop te verkrijgen is, kan ik alleen maar toejuichen. Niets verspillen! Van wipzaagbladen maak ik mini-schaafbeiteltjes ... niet alle zaagjes zijn geschikt natuurlijk maar kom ...

groet,
jeti

Heb je ons daar al eens wat van laten zien? Klinkt interessant, zowel de aanzetstalen en vooral ook de minischaafjes!

jaap
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.109
515
Moordrecht
Wat ik tot nu toe heb gemerkt bij schraapstalen is dat je de gemaakte vouw ongeveer 3 keer kan zetten voor hij opnieuw geslepen moet worden en zelfs dat is twee minuten werk.. Ik heb overigens dit aanzetstaal, werkt als een trein! En idd Jaap, ik pak nu zelfs vaker het schraapstaal, omdat ik daar meer mee kan! (dat ligt overigens wel aan mijn slijpkwaliteiten voor de schaaf.. :) )
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Het staal van de Japanse zaag is ook bruikbaar, tenzij het blad in zijn geheel gehard is. Dan kan het moeilijk zijn om de braam te trekken. Dictum verkoopt trouwens stukken staal die eigenlijk bedoelt zijn om zagen uit te maken als schraapstaal. Maar het is het overwegen waard. Ik heb een Japanse zaag al versneden met een gewone plaatschaar. Ging zonder problemen.
Ah nu weet ik weer waar dit idee vandaan kwam, idd bij Dictum:p. De gebroken zaag is idd wel volledig gehard, we zullen zien hoe het gaat.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
[..] vergeet niet om een goed aanzetstaal te kopen en een goede vijl. Ik deed het eerst met een schroevendraaier, maar die zijn eigenlijk te zacht. Ik heb mijn schrapertjes overigens gewoon gekocht, zo duur zijn ze niet en dan hebben ze (hoop ik) de goede hardheid. Je moet ze wel zeer regelmatig "slijpen" .

jaap

Op 'de markt' zit er heel wat kaf tussen het koren wat de aanzetstalen betreft. Ikzelf maak ze van een driekantvijl. Die slijp ik helemaal 'glad'. Voor de kleine schraapstaaltjes, die ik voor het prutswerk gebruik, heb ik een aanzetstaaltje gemaakt van een korte halfronde vijl. Zo kan je veel preciezer je braampje trekken.
Het idee om een oude zaag te gebruiken, ondanks dat schraapstaal goedkoop te verkrijgen is, kan ik alleen maar toejuichen. Niets verspillen! Van wipzaagbladen maak ik mini-schaafbeiteltjes ... niet alle zaagjes zijn geschikt natuurlijk maar kom ...

groet,
jeti
Thanks voor de tip, aanzetstaal neem ik maar mee uit de keukenla. Die zal thuis niet snel gemist worden. Als die niet deugt ligt er in mn atelier nog een glad geslepen driehoekvijl van mijn opa.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Ik heb sinds kort een setje gekocht van flexcut. Vooral om profielen te schrapen. Werkt erg prettig en ik merk gelijk hoe handig schraapstalen zijn.

De volgende stap is nu het aanzetten. Ze zijn namelijk nu al bot.
Dus, Rizz, bedankt voor de tip en link. Zijn er nog andere hulpstukken aan te bevelen?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.109
515
Moordrecht
35-90-fret-bevel-tool3-1000x1000.jpg


Ik gebruik zelf zo'n ding, due eigenlijk bedoeld is om frets van een gitaar af te vijlen. Zoiets, maar dan zonder de hoek. Erg praktisch.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi forum, onlangs is het er toch van gekomen :p

Stukje van de zaag afgeflexed, electrolyse om te ontroesten, en onlangs op een grove steen geslepen en steeds iets fijner tot 6000.
Na wat prutsen ging het wel eigenlijk, je voelt m aangrijpen. Nu is de vraag, zijn dit nu mooie krullen of valt dit ondanks m'n slijpkunsten nog steeds onder "stof" en is het terug naar de slijpstenen?

Houtsoort is meranti, dat schaaft sowieso al anders. Maar op Youtube zie je soms heuse schaafkrullen eraf komen.
Ik heb er zo wel flink wat uitbreeksels mee kunnen wegwerken. Wat vinden jullie?

DSC_4423.jpg

DSC_4422.jpg
 
Laatst bewerkt:

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
ik krijg grotere krullen, al gebruik ik een wat onorthodoxe manier van het aanzetten: ik strijk het schraapstaal met een vijl, gewoon schraapstaal in de bankschroef en een paar keer met een vijl eroverheen, min of meer in de lengterichting van het staal tot dat er een braam onstaat aan beide kanten. snel, simpel, krullen. De krullen zijn niet echt groot of zo, het is uiteraard niet te vergelijken met schaven.

Jan Anton
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.