Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 28

Onderwerp: Schraapstaal

Schraapstaal

Hoi Forum,

Gezien een financiële tegenvaller de Mirka excenterschuurmachine, maar even op pauze gezet.
    Om van de nood deugd te maken leek het me een goede om een schraapstaal te maken. Ik heb nog nooit geschraapt maar wel al een paar keer gemerkt dat ik eigenlijk ene nodig heb

- Nu heb ik een oude roestige handzaag die ontzettend bot is, die ik wil opofferen/promoveren tot schraper.
    Het blad is ongeveer 1mm dik, is dit staal geschikt hiervoor?

- Ook heb ik een tijd geleden in een stomme actie een japanse zaag in tweeën gebroken.
    Is dit staal ook geschikt voor een schraper? Blad is 0.3mm dik, maar als het goed is wel volledig gehard.

Thanks alvast!

DSC_4189[1].jpg
    Laatst gewijzigd door Robert Hardwoodie; 23-01-15 om 18:47.

Hallo Robert,

Waarom zou je al die moeite doen? Voor 5,85 excl.BTW heb je een goed trekstaal. Die gebruik om overstekende kantenband bij te werken. De randen zijn volgens mij ook nog gehard.

Grt.
    Martie

Reden zouden kunnen zijn.
    1 Het plezier van het maken
    2 Materiaal heb je
    3 Kosten 0,0
    Zo redeneer ik.

Hoi Robert Hardwoodie,

schraapstalen zijn fantastisch efficiente gereedschappen, zeker indien je ze aanpast aan een bepaalde job.

Die zaag is bruikbaar indien er geen diepe puntroest aanwezig is. Daar waar de braam getrokken wordt moet het staal zuiver( blank) zijn.

groeten
    Ornament
    http://www.houtsnijden.eu

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door martie Bekijk Berichten
    Hallo Robert,

Waarom zou je al die moeite doen? Voor 5,85 excl.BTW heb je een goed trekstaal. Die gebruik om overstekende kantenband bij te werken. De randen zijn volgens mij ook nog gehard.

Grt.
    Martie
    Hoi Martie, een beetje wat De Haan hieronder zegt. Ik heb meen ik ooit ergens gelezen of een youtube filmpje gezien van iemand die dat deed, dacht dat iedereen dat zo deed.
    Geen idee hoeveel werk/moeite het kost, ik heb er nog 0 ervaring mee.

Een schraapstaal uit de winkel komt denk ik bot uit de verpakking en moet dus ook "geslepen" worden en wordt daarna ook weer bot. Dan kan ik net zo goed deze zaag in stukjes knippen dan heb ik er meteen 10, en kan ik ze customizen in grote en vorm

Mits het een beetje lukt enzo.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door de Haan Bekijk Berichten
    Reden zouden kunnen zijn.
    1 Het plezier van het maken
    2 Materiaal heb je
    3 Kosten 0,0
    Zo redeneer ik.

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Hoe dik wil je ze hebben?

http://www.stewmac.com/Luthier_Tools...e_Scraper.html

Dan nog, schraapstalen kan je van bijna elk stuk staal maken en ze zijn belachelijk eenvoudig en heel erg snel weer scherp te maken
    Laatst gewijzigd door Rizz; 24-01-15 om 01:50.

Hoi Ornament,

Thanks voor je bericht!
    Ik zal morgen de zaag wat beter inspecteren, roest zal er zeker op zitten. Hij is jaren misbruikt als snoeizaag, en slingerde rond in het schuurtje van mijn ouders.
    Heb jij misschien nog tips hoe ik hier goede schrapers uit ga krijgen?

Ik zag een filmpje van the unplugged woodshop waar ze ene prepareerden, ik vond het wat bewerkelijk. Eerst de "kopse kant" van het staal vijlen, daarna de zijkanten op waterstenen (#1000; #5000) taps slijpen met een lineaal onder het andere uiteinde (voor de goede hoek) en daarna met een aanzetstaal zo'n braam rollen. Zal het filmpje nog een kijken, waarschijnlijk valt het uiteindelijk wel mee als je er mee bezig bent.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ornament Bekijk Berichten
    Hoi Robert Hardwoodie,

schraapstalen zijn fantastisch efficiente gereedschappen, zeker indien je ze aanpast aan een bepaalde job.

Die zaag is bruikbaar indien er geen diepe puntroest aanwezig is. Daar waar de braam getrokken wordt moet het staal zuiver( blank) zijn.

groeten
    Ornament
    http://www.houtsnijden.eu

Het staal van de Japanse zaag is ook bruikbaar, tenzij het blad in zijn geheel gehard is. Dan kan het moeilijk zijn om de braam te trekken. Dictum verkoopt trouwens stukken staal die eigenlijk bedoelt zijn om zagen uit te maken als schraapstaal. Maar het is het overwegen waard. Ik heb een Japanse zaag al versneden met een gewone plaatschaar. Ging zonder problemen.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Een schraapstaal is een prachtig functioneel stuk gereedschap. Daar waar de schaaf het opgeeft, met tegendraads of warrig hout, komt de schraper in zijn element. En ook handig voor het verwijderen van oude verflagen etc. Maar vergeet niet om een goed aanzetstaal te kopen en een goede vijl. Ik deed het eerst met een schroevendraaier, maar die zijn eigenlijk te zacht. Ik heb mijn schrapertjes overigens gewoon gekocht, zo duur zijn ze niet en dan hebben ze (hoop ik) de goede hardheid. Je moet ze wel zeer regelmatig "slijpen" .

jaap

Op 'de markt' zit er heel wat kaf tussen het koren wat de aanzetstalen betreft. Ikzelf maak ze van een driekantvijl. Die slijp ik helemaal 'glad'. Voor de kleine schraapstaaltjes, die ik voor het prutswerk gebruik, heb ik een aanzetstaaltje gemaakt van een korte halfronde vijl. Zo kan je veel preciezer je braampje trekken.
    Het idee om een oude zaag te gebruiken, ondanks dat schraapstaal goedkoop te verkrijgen is, kan ik alleen maar toejuichen. Niets verspillen! Van wipzaagbladen maak ik mini-schaafbeiteltjes ... niet alle zaagjes zijn geschikt natuurlijk maar kom ...

groet,
    jeti

Forum Rechten