Van-muur-tot-muur-kast

rjfschmitz

Actieve deelnemer
3 okt 2012
49
0
Een paar jaar geleden heb ik eens een bureau gemaakt van steigerhout. Die ervaring smaakte naar meer, dus heb ik daarna een korte basiscursus houtbewerking gevolgd. Rond dezelfde tijd heb ik een vinyl-virus opgelopen (het aloude plaatjes draaien) met als gevolg dat mijn LP-collectie razendsnel toenam. Daarbij waren we ook nog eens gigantisch uitgekeken op onze woonkamer. Dus wat doe je dan? Snode plannen smeden om die woonkamer eens helemaal om te gooien en vriendinlief ervan overtuigen dat we een wand-tot-wand en muur-tot-plafond-kast nodig hadden. Waar natuurlijk de platenspeler, overige audio en alle gekoesterde langspeelplaten in konden worden opgeborgen.

Dus dan ga je zoeken op internet en dan kom je erachter dat er nauwelijks kasten zijn in de gewenste maat. En als die al bestaan, kosten ze een klein vermogen. Dus een tijdje nagedacht en toch maar besloten om zelf aan de slag te gaan. Een flinke partije gedroogde en geschaafde steigerplanken besteld en aan de slag gegaan. De kwaliteit van de planken viel tegen. Dus veel uitzoekwerk en vooral veel handschaafwerk (wel een goede casus om mezelf dit enigszins eigen te maken). Gelukkig hebben we een redelijke garage achter het huis, dus had ik flink de ruimte om me helemaal uit te leven op de constructie:

We wilden een witte kast, dus kon ik de constructie schroeven en verlijmen, zonder alles blind te hoeven wegwerken. Na het maken van de basisconstructie heb ik voor de onderkanten van de kasten deurtjes op maat gemaakt, lekker handig met keukenscharnieren zodat je de deurtjes kunt uitnemen. Op de MDF-deuren heb ik me eens flink uitgeleefd met de bovenfrees (eerste ervaring) en ik was erg tevreden met het resultaat. Zo erg, dat ik de bovenfrees daarna ook nog even op de kast zelf heb losgelaten. Hier had ik in het begin spijt van, maar toen alles weer bijgekwast was, kwam de glimlach terug op mijn gezicht. Eerst vond ik de kast nog in de verte lijken op een product van het Zweedse woonwarenhuis, maar nu is hij echt uniek. Verder gezocht naar bijpassende deurknoppen en voor een appel en een ei new old stock bakelieten knopjes gevonden.

Een hele tijd later hebben we eindelijk de woonkamer opnieuw ingericht, inclusief het piece de resistance: de wandkast. In de kast zitten lichtschakelaars voor het bedienen van algemene stroom, backlight en hoofdlicht van dat deel van de kamer. De planken lopen niet helemaal door tot de volledige diepte van de kast, zodat je snoeren en stekkerdozen handig via de achterkant kunt laten lopen. Achter de vakken waarin de LP's zijn opgeborgen, is LED-verlichting weggewerkt. Die zetten we 's avonds aan als sfeerverlichting.

WKK001.jpgWKK002.jpgWKK003.jpgWKK004.jpgWKK005.jpgWKK006.jpgWKK007.jpgWKK008.jpgWKK009.jpgWKK010.jpgWKK011.jpgWKK012.jpg
De kast staat nu een maand of drie in de woonkamer. Ik had verwacht dat de planken nog flink zouden gaan werken, maar dit valt reuze mee. Binnenkort begin ik aan een nieuw project. Mijn kantoorkamer zal over een paar maanden ingenomen worden door de baby des huizes. Dus ik mag eerst nog een kamer voor mezelf maken (met boekenkast) en me vervolgens uitleven op wat kindermeubilair.
 
Laatst bewerkt:

educes

Actieve deelnemer
12 dec 2013
44
0
Erg mooie kast! Proficiat!

Ik vraag me wel hoe je al die kwasten zo mooi hebt kunnen wegwerken? Hoeveel lagen verf zitten erop? Gewoon met het rolletje geschilderd?
 

rjfschmitz

Actieve deelnemer
3 okt 2012
49
0
Erg mooie kast! Proficiat!

Ik vraag me wel hoe je al die kwasten zo mooi hebt kunnen wegwerken? Hoeveel lagen verf zitten erop? Gewoon met het rolletje geschilderd?

Dank! Kwasten en noesten zijn nog wel een beetje zichtbaar, maar dat was ook juist de bedoeling. Het moest een strakke kast worden, maar je moet wel kunnen zien dat ie echt van hout is. Kwestie van goed schuren en goed aflakken. Volgens mij heb ik het hout 1 keer gegrond (met een professionele acryl grondverf) en drie keer afgelakt met een ANSA-roller. Op deze kast zit Flexa acrylverf. Voor toekomstige meubels ga ik voor Sikkens Satura. Die dekt beter en is krasvaster.
 

rjfschmitz

Actieve deelnemer
3 okt 2012
49
0
@martijn: dank, de speakers zijn van Boston Acoustics. Helemaal niet zo duur, maar voor een boekenplankspeaker erg goed. Helaas niet meer nieuw leverbaar in Nederland.

@vincent: ja, alle panelen zijn zelf samengesteld uit geschaafde steigerplanken door ze koud te verlijmen. Zijkanten zijn 2,5 steigerplank breed, de planken zijn 2 delen diep. Bij het samenstellen heb ik goed op de richting van het hout gelet. Vervolgens heb ik de samengestelde delen waar nodig gevlakt met de schaaf (veel werk, maar wel de moeite waard. Daarna alle delen aan elkaar geschroefd, maar tevens verlijmd. De achterpanelen van mdf zorgen voor stevigheid, de kast kan dan niet meer torderen.

Om de kast verplaatsbaar te houden, heb ik hem uit drie delen gemaakt. de verschillende delen heb ik tegen elkaar opgebouwd, zodat ze naadloos tegen elkaar staan. Door een freesrandje aan te brengen aan de zijkanten van de kasten, vallen kleine afwijkingen minder in het oog. Vind ik dan, hè. Afwerkingsniveau had nog beter gekund, maar dan was ik er nu misschien nog mee bezig... :)
 
A

Athanor

Guest
Zo zeg, dat is een hele kluif geweest om te schaven! Maar met een heel goed resultaat, zeker de moeite waard en leuk dat je meer klussen aanpakt.

Fons
 

rjfschmitz

Actieve deelnemer
3 okt 2012
49
0
Dank voor alle positieve reacties. Dat ben ik wel anders gewend op andere (muziekgerelateerde annex azijnpissers) fora. Geeft me in elk geval weer veel motivatie om aan mijn volgende project te beginnen. Dat wordt een dubbele boekenkast, een soort van kleine broer van deze kast. Zoek wel nog naar iets extra's waardoor het net iets meer wordt dan een strakke boekenkast...
 

rjfschmitz

Actieve deelnemer
3 okt 2012
49
0
Eens even kijken. Aan hout en mdf zo'n € 450, verf € 100, ijzerwaren € 60, elektra € 100. Zeg maar een eurootje of € 750 all in. Heb je wel een kast van 2,70 x 2,60 meter. En kun je hem indelen zoals je zelf wil!

wat elektra betreft: op de middelste kast zitten twee dubbele klik-aan-klik-uit zenders in de vorm van een wcd. Handig, want zo kan ik de lichtschakelaar die achter de kast zit nog steeds bedienen. De andere schakelaars bedienen units die de backlightverlichting schakelen en de elektriciteit van alle apparaten in de kast. Zo zetten we ook echt alles uit als we de woonkamer verlaten.
 
Laatst bewerkt:

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Mooi geheel. De ingefreesde groeven geven een mooi effect. Waa heb je de deurknopjes gehaald? Erg gave deurknopjes...

Kleine tip; schuur kops mdf goed met korrel 180, daarna goed in de grondverf en tussenschuren met korrel 320. Geeft een strakker geheel. Eventueel keer herhalen.
 

rjfschmitz

Actieve deelnemer
3 okt 2012
49
0
De knopjes waren erg cheap, via de website 19toen.nl
later nog meer besteld, maar die hadden iets minder mooie rozetjes.
Ik heb ze wel even geschuurd om ze een gebruikte look te geven.

Mdf had inderdaad beter gekund, maar ik zat toen met een deadline ivm een operatie.
ik heb het juist met korrel 400 geschuurd, en ontvet met thinner (laat ook geen vocht achter).
Dat werkte in principe prima. Maar ik had iets meer tijd moeten steken in nog een keer gronden en schuren.
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
314
61
Erg mooi gedaan, het simpele, strakke ontwerp kan me wel bekoren. Leuk detail met die "oude" knopjes! Als ik dan toch wat mag azijnpissen: de lichtschakelaars zijn wel wat prominent in beeld ;)
 

rjfschmitz

Actieve deelnemer
3 okt 2012
49
0
Azijnpisser! Nee, ik snap je opmerking (mijn schoonvader zei het ook al voordat ik ze op die plaats bevestigde, wat me toen ook hevig aan het twijfelen heeft gebracht). Toch denk ik dat het voor ons een goede keuze is geweest. Als de sfeerverlichting aan is, is onze woonkamer vrij donker en op deze manier weet je altijd de goede knop te vinden.
 

rjfschmitz

Actieve deelnemer
3 okt 2012
49
0
Later heb ik trouwens nog een ondiep dressoirtje gemaakt van het hout dat nog over was. We hebben het dan over kwalitatief vrij slechte planken (en dan druk ik me nog zwak uit). Ik had geen zin om een nieuwe partij te halen en vond het wel een uitdaging om het restant hiervoor op te maken. Na veel schaven en stellen heb ik het kastje waterpas gekregen... om tot de conclusie te komen dat mijn muur daar zo scheef is als de toren van Pisa (krijg je met een huis uit 1938). Ik heb gekozen voor een ondiep dressoir, omdat we dan nog een ruime doorgang hebben naar de eettafel en de zithoek.

10676218_10152819692393444_1030010077206513124_n.jpg 10846166_10152832304148444_781485112382018368_n.jpg

En dit weekend hebben we boven dit dressoirtje mijn eigenhandig gefabriceerde schilderij gehangen. De geportretteerde is onze vorig jaar overleden kater Floyd. Een ex-zwerver die in zijn tijd bij ons is uitgegroeid tot heertje des huizens en boezemvriend. Ik ben begonnen met het halen van een foto door Adobe Illustrator, zodat ik op een gegeven moment een lijntekening had met vijf kleuren (plus een achtergrondkleur). Deze heb ik vervolgens met een beamer geprojecteerd op het 'canvas', dat de oude lattenbodem is van mijn tienerbed (ik wilde ruw hout met veel imperfectie en afwijkingen). Op het geel na is alle verf een mix tussen twee kleuren Sikkens-acrylverf. Droogt lekker snel en schildert prettig, ook met een penseel.

DSC01438.jpg DSC01435.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.