Hout voor een werkbank - en waar het te vinden

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Knap werk Aeolos, zeker voortdoen zo.

En ik heb weer wat bijgeleerd, toogpennen daar had ik dus nog nooit van gehoord in .BE maar weet waar het over gaat nu.

Slukes
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
314
61
We zijn er bijna! Nouja, niet helemaal, maar toch flink wat vooruitgang geboekt de laatste weken.
2015-04-09 20.14.34.jpg
Deel 1 van het blad in de sergeants. Fantastische dingen, mijn constructievuren is zo krom als een hoepel, maar daar maken deze dingen zich niet zo druk om. De week erna het blad netjes gevlakt en het tweede deel in de klemmen gezet.
2015-04-24 15.07.43.jpg
Frame ondersteboven in elkaar gezet om de gaten voor de bouten te kunnen boren. Mijn serre joints zijn maar 90cm, dus ik moest een beetje improviseren...
2015-04-24 17.13.28.jpg

2015-04-24 17.13.43.jpg
De lange liggers van het frame zijn demontabel. Hiervoor heb ik de barrel nuts van Benchcrafted gebruikt. Van die IKEA-dingen, maar dan een flink maatje groter. Ongelooflijk gemekker om goed te krijgen zonder kolomboor, maar het is gelukt! De pennen van de korte liggers zijn getoogd met beuken deuvels, wat niet heel slecht ging. Lelijk geboord soms, maar ik ben wel tevreden. Superstijf, dit gaat nooit meer uit elkaar.
2015-04-24 17.13.20.jpg
Het onderstel in elkaar!
2015-04-24 17.12.27.jpg
De bladdelen even op het frame gezet voor een idee. Lang weekend, dus hopelijk tijd om de gaten voor de pennen in de bladdelen te hakken, en dan is de bank in de basis af.

Morgenochtend bij Masave op bezoek! Mooi stukje hout voor de bankschroef uitzoeken. Essen? Beuken? Eiken? Ik sta open voor suggesties :)
 

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
Mooi werk, knap gedaan !
Ik zou voor een contrasterende houtsoort gaan, denk aan notelaar, wenge, ....
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ziet er goed uit ! Ik kan genieten van projecten die we van begin tot eind kunnen volgen.

Ik doe nog even een kopje koffie en zie je straks in de werkplaats.
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
314
61
Na een leuk bezoekje aan Zwolle en het huis aan kant had ik dan toestemming van de vrouw des huizes om verder te gaan.
2015-04-25 15.27.01.jpg
Gaten in de onderzijde van het blad om de pennen van het frame te ontvangen. Uitgeboord met mijn el cheapo Forstner bit in de accuboor, tot ik er achter kwam dat het met mijn 19mm auger in de booromslag een stuk makkelijker was... Toch die Forstners maar eens slijpen, ze waren met geen mogelijkheid bereid om het boterzachte vuren weg te halen. Daarna de gaten netjes op diepte gemaakt met m'n Stanley 71. Wat een mooi ding zeg.
2015-04-25 16.46.35.jpg
Tadaa! Niet heel ontevreden voor een eerste project tot nu toe.
2015-04-26 13.03.34.jpg
En ze staat op vier poten! Aan de rechterzijde het mooie stuk Sipo Mahonie afkomstig uit Zwolle, die ga ik een beetje vormen en omtoveren in een leg vise, maar dat moet nog even wachten.
2015-04-26 17.54.05.jpg
En dan het toetje, het noodlot... In mijn ongeduld om de bank te gebruiken snel even een stukje MDF verzaagd om een bankhaakje te fabrieken. Note to self: Mijn ryoba is zo scherp dat ik niet merkte dat ik een paar centimeter het blad in ben gegaan :D Wel netjes haaks en loodrecht, dat dan weer wel...

Dank voor het meelezen tot nu toe!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik zou er nog een naast zagen en opvullen met een stukje mahonie of een andere contrasterende soort doe het aan beide zijden dan lijkt het of het hoort.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.