Me eigen even netjes voorstellen...

Rictap

Actieve deelnemer
22 mrt 2010
27
0
Ik wil me eigen even voorstellen op deze forum.

mijn naam is Patric Vollmuller, ik heb vroeger een opleiding bouwtechniek gedaan. Gevolgd door een jaartje meubelmaken, in dit jaar heb ik veel achter de draaibank gestaan. In de tijd dat ik werkte is het er nooit meer van gekomen en door omstadigheden werk ik tegenwoordig in de grafische sector. Op 18 maart jongsleden ben ik 40 geworden en weer besloten om het houtdraaiwerk op te pikken. Op youtube heb ik de laatste weken bijna alle filmpjes zitten kijken.

Aanstaande zaterdag reis ik af naar Waddinxveen waar Buitelaar zit gehuisvest. daar ga ik mijn eerste bankje aanschaffen. En een setje beitels met een slijpmachine.

Ik gaat zeker genieten van mijn nieuwe hobby.

Ik ga veel vragen, hopelijk hebben jullie veel geduld.

Groetjes Patric Vollmuller

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
ik zou voor een andere set beitels gaan. ze hebben betere keuzes dan dit setje denk ik. neem je ook gelijk een chuck mee??

rick
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Zoals Rick ook al aangaf, zou ik ook voor andere beitels kiezen. Buitelaar beitels zien er mooi uit, maar hebben toch niet die warmtebehandelingen gekregen om hard genoeg te zijn voor een lange standtijd. Met deze beitels blijf je aan het slijpen. Dat is natuurlijk wel erg handig om het slijpen onder de knie te krijgen, maar toch. Als je nagaat dat een kwaliteitsbeitel ongeveer € 30 kost, en dit setje 8 voor € 65, dan kun je nagaan dat het niet erg goed spul is.

Ook is het zo dat elk type beitel/guts voor een speciale bewerking gemaakt is. Een schuine beitel is voor vlakdraaien, fijn draaien, een detailguts voor detailwerk en een afruwguts voor het ruw voordraaien van hout. Met elk van deze gereedschappen zul je stuk voor stuk afzonderlijk moeten oefenen om goed met ze te kunnen werken. Een set lijkt daarom mooi, maar is verwarrend. Welke beitel gebruik ik waarvoor?

Het is eigenlijk veel beter om drie kwaliteitsbeitels te kopen, waarmee je door en door gaat oefenen. Denk aan een guts, schuine beitel en een afsteekbeitel.


Maar goed, alle waar naar zijn geld, maar als je toch bij Buitelaar beitels koopt, koop dan deze set: http://buitelaar.nl/comasy/templates/product.aspx?contentid=237&productid=1114 Deze set bevat nuttigere beitels van verschillende lengtes.
 

Rictap

Actieve deelnemer
22 mrt 2010
27
0
Bedankt voor alle reacties, ik zal zeker kijken naar een andere beitelset. Het is toch om er mee te gaan beginnen. Helaas laat mijn spaarpotje het nog niet toe om die set van Woorworker (Wilco) me voorstelde aan te schaffen, maar ik kijk wel even verder dan die set die ik eerst van plan was.
Ik ben van plan er vroeg heen te rijden en lekker op mijn gemak alles te bekijken.

Ik kom uit Delft, weet er iemand in de buurt nog een leuke cursus voor het houtdraaien. En misschien nog een paar leuke plekken waar ik goedkoop hout kan aanschaffen.
Heb nu al een mailtje rond gestuurd of er iemand nog oude tafelpoten en dergelijk in zijn kelder of op zijn zolder heeft liggen.
 

hakkelaar

Actieve deelnemer
14 sep 2009
34
0
hallo ik heb en gebruikten hout draai bank tekoop met chuck en beitels merk
rekord
als nieuw staat ook op marktplaats ben je wel meteen helemaal klaar ik vraag er 300,- voor
bankje kosten nieuw 269 euro en de chuck 169 euro
is dus en koopje
bekijk deze link op marktplaats http://link.marktplaats.nl/333267913
 

Rictap

Actieve deelnemer
22 mrt 2010
27
0
Bedankt voor de informatie Hakkelaar. maar ik ga toch liever voor nieuw met garantie....
 

Rictap

Actieve deelnemer
22 mrt 2010
27
0
Hier mijn eerste probeersels................en een mooi partijtje hout aangeschaft. Een kofferbak vol voor maar 30 euro. Moest er wel 300 kilometer voor rijden.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
ach wat is 300 kilometer voor een houtfanaat. heb wel eens een kleine 700 kilometer in een weekend gereden voor een draaibank. haha :D :D . ik kan echter geen foto's vinden van je probeersels. misschien iets misgegaan?

rick
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.