Binnendeuren Piet Boon stijl

dirteur

Nieuw lid
16 aug 2015
10
0
Wat ons betreft heb je gelijk.
Wat het hout betreft voor je binnendeuren.
Ons bedrijf in het maken van paneeldeuren bestaat nu ongeveer 12 jaar.
Wij zijn begonnen met vuren maar hier zijn we nooit tevreden over geweest. Regelmatig kregen we klachten van klanten dat de deuren gekrompen waren. Wij zijn toen gaan experimenteren met grenen, dit beviel al beter maar qua frees resultaat waren we niet echt tevreden. De klachten waren wel een heel stuk minder maar toch kwam het weleens voor dat we terug moesten naar een klant.
Na verloop van tijd kregen we toen een tip van een meubelmaker om eens yellow poplar te gebruiken. O.k het is wat duurder maar het is zulk prettig hout.
We werken nu ruim 7 maar met yellow poplar en zijn in al die jaren 1 keer naar een klant terug gemoeten omdat er 1 stijl kromgetrokken was.
Yellow poplar werkt nagenoeg niet, freest heerlijk, bijna geen knoesten, met andere woorden top hout zeker voor deuren.
Het probleem echter is dat het bij de professionele bouwmarkten zoals pontmeyer, jongeneel, bouwmaat enz niet bekend is.
Wij kopen het momenteel bij Home hout in Zeist, zij zijn hoofdimporteur Nederland, maar het is ook bij de betere houthandels te koop zoals de Nijmweegse fijn houthandel.

gr. Jac en Dirk
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
ik denk dat je met mdf het probleem gaat krijgen met het vastschroeven van de scharnieren... uit ervaring...

Als je écht deuren in de stijl van Piet Boon wilt, hou dan ook rekening met zijn wijze van bevestiging van de draaipunten. Zijn deuren hebben niet als te doen gebruikelijk scharnieren die in het kozijn vallen, maar een draaipunt op ca. 15 cm van de zijkant van de deur aan zowel boven als onderzijde... Zal er eens even een plaatje van opzoeken.
 

dirteur

Nieuw lid
16 aug 2015
10
0
Beste Ekko,
Ik weet wat je bedoelt.
Hier hebben we over gesproken maar onze klant ging gebruik maken van verborgen scharnieren, ook regelmatig gebruikt bij PB deuren en daar waren de stijlen breed genoeg voor.
gr. Dirk
 

ArieXI

Actieve deelnemer
20 jul 2012
46
2
Potdikkie! Die deuren zien er goed uit. Ik wilde inmiddels al bijna een kant en klare deur (Skantrae Cube) gaan verbouwen naar zo'n Piet Boon model, maar nu ik deze zie, begint het weer te kriebelen om ze zelf te maken. Mooi gemaakt en wat een duidelijk bouwverslag. Top!
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
@Directeur: die yellow poplar, is dat dan wat ook yellow pine genoemd word? Of is dit een totaal andere houtsoort?
 

dirteur

Nieuw lid
16 aug 2015
10
0
goedemorgen Seb,
Yellow pine is volgens mij amerikaans grenen en komt van een dennenboom, yellow poplar komt ook uit amerika maar is van de tulpenboom.
De verschillen zijn volgens mij dat pine een zacht hout soort is en poplar een hardhout soort, tevens is de kleur heel anders. Pine is heel erg geel en poplar kan heel groen tot bruin rood zijn.
Mvrgr, Dirk
 

simonklein

Actieve deelnemer
24 jul 2014
175
1
Beste Arie,
Hier in het kort hoewij de Piet Boon deuren hebben gemaakt.
De juistemaatvoering van P B weten wij niet. Wij hebben ons gehouden aan de maten die onze klant heeft aangeleverd.


Voor de deurgebruiken we massief yellow poplar en het paneel 18 mm mdf.
Maatvoering:
Deur dikte 38 mm.
Stijlen 120 mmbreed.
Bovenregel 120 mmbreed.
Onderregel 240 mmbreed.
Profiel latten 5 bij30 mm.


Ons hout is 48 mmyellow poplar.
Als eerste maken wijde stijlen. Wij zagen 2 stroken van 70 mm uit 1 plank, 1 strookdraaien we 180 graden, frezen een lijmrand aan beide stroken enlijmen de stroken met constuctie lijm tegen elkaar (dit is om hetkromtrekken tegen te gaan).
Nadat de lijm isuitgehard zagen we de regels op lengte. Nu gaan we alles vlakken,hierna brengen we alles terug tot 38 mm met de vandikte bank.
In de stijlen enregels frezen we een sleuf van 18 bij 10 mm voor het paneel.
Vervolgens maken weeen verbinding voor de stijlen en regels.
We zagen het paneelop maat en gaan hierna de deur in elkaar zetten.
Voor de verbindingengebruiken we constructie lijm, om het paneel vast te zetten in desleuf gebruiken we gewone houtlijm.
Na het klemmen enuitharden van de lijm verwijderen we eventuele lijmresten.
We zagen nu deprofiel latten ruw op maat en verfijnen dit met de vandikte bank.
De deur is 38 mm,het paneel 18 dus aan beide kanten houden we 10 mm over voor hetprofiel. Dit is 5 mm dik dus 5 en 5 + 18 + 5 en 5= 38, perfect.
De latten zetten wealleen vast met houtlijm omdat we deze zo strak mogelijk willenhouden.
Wat wel noodzakelijkis, is het zagen van de latten op maat met een festool sym 70.
Hiermee kan je metje zwaaihaak exact de hoek overbrengen op je zaag, dit is een mustwant bij zulke strakke deuren is een naadje in de hoek absoluut uitden boze.
Hierna schuren,eventueel plamuren indien nodig en gronden, klaar.
De klant enuiteraard ook wij waren zeer tevreden over het eind resultaat, P Bmisschien niet maar ja je kunt het niet iedereen naar ze'n zin maken.
Uiteindelijk was deklant nog niet de helft van de prijs kwijt als voor een P B deur.
We hopen dat je hieriets aan hebt.
Bijgevoegd nog 2foto's van de deuren, 1 onbehandeld en 1 gegrond.


Groeten, Dirk enJacco

Bekijk bijlage 37330Bekijk bijlage 37329

Mag ik vragen hoe de verbindingtussenstijlen en regels gemaakt wordt?
 

dirteur

Nieuw lid
16 aug 2015
10
0
Piet Boon

Mag ik vragen hoe de verbindingtussenstijlen en regels gemaakt wordt?

Beste Simon,
wij hebben freesbeitels die in de stijl een sleuf frezen van 18 mm hoog en 10 mm diep, voor de regels hebben wij hier een contra beitel voor. Na het frezen worden de regels direct in de stijlen verlijmt met constructielijm. De panelen zetten we puntsgewijs vast met silicone kit, het paneel zit dan wel vast maar heb toch de ruimte om te werken tov het hout.

Mvrgr. Dirk
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.