Binnendeuren Piet Boon stijl

simonklein

Actieve deelnemer
24 jul 2014
175
1
Woeps, bedoelde 2mm. Als je dan met een 2mm kwartrondfreesje de kanten breekt (wat gebruikelijk is bij deuren) valt het niet meer op na het schilderen.

Ik heb 2 freesjes besteld, deze had ik nog niet. Ik haal altijd even het schaafje er over maar met de frees is wel netter. Ik ben bekend met het kanten breken in de staalbouw i.v.m. betere hechtig van de coating.

Je kan op de plaatsen waar de scharnieren komen een uitsparing in het MDF maken en in die uitsparingen met epoxy een stuk massief hout inlijmen. Dan schroef je de scharnieren in het massief vast.

Ook een idee maar lijkt me vrij bewerkelijk, ik heb ook geen uitgebreide machinale. :rolleyes:

Ik schat meer in dat het rond de 4mm zit. Het lijkt maar een klein verschil, maar het kan net genoeg zijn. Anders een hoekstuk maken in meerdere varianten en kijken welke je optisch het beste bevalt...?

Ik zal een paar proefstukken maken om te kijken hoe het lijkt, kan ik gelijk het schroeven en lijmen uitproberen.

 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.283
220
't hoofd van Overijssel
Zou 16 mm multiplex nemen en dan een stalen koker profiel 15x15x2 erin verwerken. Dan heb je minder kans dat de deuren gaan kromtrekken. Zou dan in verstek er een lijst van 50 mm om heen in verstek maken. Dus deurmaat breedte (50 + 15 = 65 x 2) is 130 mm. De hoogte 100 mm omdat daar geen staal in verwerkt wordt.
Kokerprofiel met schroeven verbinden aan de grote centrale plaat. De randen kan je boven en inde hoeken verbinden met lamellos. De eerste strook kan je vast nieten en of schroeven. De tweede is mooier om te verlijmen.

Piet Boon deur detail.jpg
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.114
241
Goeree-Overflakkee
Waarom zou multiplex voor een binnendeur krom gaan trekken?

Ik heb in m'n huis drie binnendeuren van MDF en twee van multiplex. Van twee platen 18mm op elkaar gelijmd. Dat gaat allemaal prima, mits de ondergrond exact vlak is. 36mm MDF is wel loodzwaar. Niet alleen voor het hangen, maar ook in het gebruik van de deur. Ik had geen problemen met de scharnieren. Gewoon de juiste schroef kiezen. Gebruik ook gelagerde scharnieren, anders gaat de deur nog zwaarder open.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Prachtige deuren ivm met de hoge plinten. Hoor graag hoe je het uiteindelijk gaat maken en wat de maatvoering is! Over de constructie. Kan ik weinig aanvullende info geven. Zorg er alleen voor dat bij werken van de verschillende onderdelen van de deur er geen barsten in de lak ontstaan!
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Ja, die hoge plinten en de deuren gooien hier ook hoge ogen. We hebben een huis op het oog waarvan we de hele woonverdieping gaan herindelen (werd gebruikt als kangeroewoning met inwonende familie). De relatief nieuwe keuken houden we maar verplaatsen we. Verder gaat de hele indeling op de kop. Fantaseren kost niks, eerst maar eens zien of we het rond kunnen krijgen.
 

ArieXI

Actieve deelnemer
20 jul 2012
46
2
Heeft iemand al een poging gedaan om deze deur te maken? Ik heb net een nieuw huis (nou ja, eigenlijk oud dus) gekocht en daar wil ik deze look ook toepassen. Ben benieuwd naar jullie resultaten.
 

ArieXI

Actieve deelnemer
20 jul 2012
46
2
Dat duurt nog even. Heb net pas de eerste drie opdekkozijnen vervangen. Voordat ik eens aan de deuren kan gaan beginnen...
 

dirteur

Nieuw lid
16 aug 2015
10
0
Wij hebben een bedrijfje in het maken van paneeldeuren.
Onze deuren maken wij van massief yellow poplar met mdf panelen.
Nu wilt het toeval dat wij een opdracht hebben gekregen om 2 Piet Boon deuren te maken. Dit hebben wij gepland in de laatste week van augustus en de eerste van september.
Als ze klaar zijn zullen we een foto plaatsen en uitleg geven hoe de deur gemaakt is.
Gr. Dirk
 

ArieXI

Actieve deelnemer
20 jul 2012
46
2
Da's zekers interessant. Ben ook benieuwd naar de maatvoering van de stijlen en dorpels en hoe diep die randjes "in het echt" zijn.
 

dirteur

Nieuw lid
16 aug 2015
10
0
Beste Arie,
Hier in het kort hoewij de Piet Boon deuren hebben gemaakt.
De juistemaatvoering van P B weten wij niet. Wij hebben ons gehouden aan de maten die onze klant heeft aangeleverd.


Voor de deurgebruiken we massief yellow poplar en het paneel 18 mm mdf.
Maatvoering:
Deur dikte 38 mm.
Stijlen 120 mmbreed.
Bovenregel 120 mmbreed.
Onderregel 240 mmbreed.
Profiel latten 5 bij30 mm.


Ons hout is 48 mmyellow poplar.
Als eerste maken wijde stijlen. Wij zagen 2 stroken van 70 mm uit 1 plank, 1 strookdraaien we 180 graden, frezen een lijmrand aan beide stroken enlijmen de stroken met constuctie lijm tegen elkaar (dit is om hetkromtrekken tegen te gaan).
Nadat de lijm isuitgehard zagen we de regels op lengte. Nu gaan we alles vlakken,hierna brengen we alles terug tot 38 mm met de vandikte bank.
In de stijlen enregels frezen we een sleuf van 18 bij 10 mm voor het paneel.
Vervolgens maken weeen verbinding voor de stijlen en regels.
We zagen het paneelop maat en gaan hierna de deur in elkaar zetten.
Voor de verbindingengebruiken we constructie lijm, om het paneel vast te zetten in desleuf gebruiken we gewone houtlijm.
Na het klemmen enuitharden van de lijm verwijderen we eventuele lijmresten.
We zagen nu deprofiel latten ruw op maat en verfijnen dit met de vandikte bank.
De deur is 38 mm,het paneel 18 dus aan beide kanten houden we 10 mm over voor hetprofiel. Dit is 5 mm dik dus 5 en 5 + 18 + 5 en 5= 38, perfect.
De latten zetten wealleen vast met houtlijm omdat we deze zo strak mogelijk willenhouden.
Wat wel noodzakelijkis, is het zagen van de latten op maat met een festool sym 70.
Hiermee kan je metje zwaaihaak exact de hoek overbrengen op je zaag, dit is een mustwant bij zulke strakke deuren is een naadje in de hoek absoluut uitden boze.
Hierna schuren,eventueel plamuren indien nodig en gronden, klaar.
De klant enuiteraard ook wij waren zeer tevreden over het eind resultaat, P Bmisschien niet maar ja je kunt het niet iedereen naar ze'n zin maken.
Uiteindelijk was deklant nog niet de helft van de prijs kwijt als voor een P B deur.
We hopen dat je hieriets aan hebt.
Bijgevoegd nog 2foto's van de deuren, 1 onbehandeld en 1 gegrond.


Groeten, Dirk enJacco

943.jpg940.jpg
 

dirteur

Nieuw lid
16 aug 2015
10
0
ps. Je kan natuurlijk de stijlen en de regels net zo breed maken als jezelf wilt, dit was bij ons de wensen van de klant.
Gr. Dirk
 

dirteur

Nieuw lid
16 aug 2015
10
0
Als de panelen van hout zouden zijn is dat inderdaad af te raden. De kans op schuren is dan erg groot. Met mdf is daar geen spraken van.
Het voordeel van het verlijmen van de mdf panelen is dat a: ze rammelen nooit, b: draagt bij aan de stevigheid van de deur.

Als er iemand op dit forum toevallig de exacte maatvoering van de stijlen enz weet van een originele Piet Boon deur dan willen wij dit graag vernemen.

Gr. Dirk
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Hele mooie deur. Bedankt voor het delen en het bouwverslag.

Verschil met de Piet Boon deur uit de openingspost is dat bij deze de lijsten niet in verstek zijn gezaagd maar stomp en met een vellingskantje. Dit komt ook terug in het frame van de deur.
 

dirteur

Nieuw lid
16 aug 2015
10
0
Dit is juist. Echter de klant wilde geen vellingskantje tussen de stijlen en regels waardoor we voor deze optie hebben gekozen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.114
241
Goeree-Overflakkee
Ik vind de detaillering wel mooi van dit soort deuren. Zelf zou ik het ook niet in verstek doen.

Voor mijn huis ga ik ook een aantal binnendeuren maken. Afmetingen stijlen en regels worden afgestemd op het glas in lood wat ik al heb staan. Ik wil strakke deuren, maar het glas in lood moet er wel goed in staan. De houtsoort weet ik ook nog niet. Moet maar eens op zoek naar een houthandel in de buurt (suggesties in regio Rotterdam?). Dat yellow poplar klinkt ook interessant. Ik denk dat gewoon vuren van de plaatselijke groothandel wat te grof is en teveel gaat werken.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.