Stofmasker

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik bekijk vrijwel dagelijks filmpjes op youtube die met houtbewerken te maken hebben.
De laatste tijd zie ik meer en meer mensen die een uit de kluiten gewassen (meestal ook vrij duur) stofmasker dragen bij het (ver)zagen van hun hout.
Zijn er nog mensen die dit gebruiken (met houtbewerking als hobby)?
Is dit überhaupt nodig als je op alles een stofzuiger aansluit?
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Duur?
Voor 2-3 tientjes heb je een prima uitwasbaar masker met P3 filters.

Voor dat geld kun je m.i. beter het risico niet lopen bij stoffige werkzaamheden.

Natuurlijk helpt het gebruik van stofafzuiging wel maar juist de heel fijne deeltjes zijn schadelijk en die zijn ook niet/nauwelijks te verwijderen. Veel afzuiging blaast dit gewoon weer uit.
 

JobK

Nieuw lid
7 jan 2015
11
0
Ureterp
Duur zijn ze niet. Heb er zelf een van 25 euro en die draag ik altijd bij activiteiten waar stof bij vrij komt. Het draagt een stuk comfortabeler dan de papieren stofkapjes waarvan bovendien je bril helemaal beslaat.
En wat HansB al schrijft het gaat juist om het kleine stof en daar helpt de afzuiging niet voor.
 
Duur zijn ze niet. Heb er zelf een van 25 euro en die draag ik altijd bij activiteiten waar stof bij vrij komt. Het draagt een stuk comfortabeler dan de papieren stofkapjes waarvan bovendien je bril helemaal beslaat.
En wat HansB al schrijft het gaat juist om het kleine stof en daar helpt de afzuiging niet voor.
Met het gegeven dat afzuiging van fijn stof niet loont ben ik het niet eens.
Het fijnstof wat ontstaat in een ruimte blijft in die ruimte aanwezig en dwarrelt elke keer weer op.
Het bouwen van een fijnstoffilter hoeft niet duur te zijn, lees via onderstaande link het verhaal over fijnstof maar;

http://www.woodworking.nl/showthread.php?1429-Zelfbouw-fijnstof-filterunit&highlight=fijnstof
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Als ik met machines werk heb ik eigenlijk ook altijd mijn masker op, ik gebruik een north half gelaadmasker met ABEC P3 filter.
Ik vind het wel fijn dat als ik na het hobbyen mijn neus snuif gewoon snot in de zakdoek zit.
En voorkomen is beter ban genezen toch.

groet john
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ik heb een afzuiging met een fijnstoffilter.
En ik heb nog een fijnstoffilter los erbij.
Ik gebruik geen masker.
 

G.J. B.

Actieve deelnemer
10 okt 2012
122
2
Neede
Hallo,

Ik gebruik een fijnstoffilter van het forum.
En daarnaast heb ik het masker van JPS PowerCap Active IP op bij het houtdraaien.
Dit masker bevalt mij trouwens goed hoewel wel erg duur.(maar ja wat is je gezondheid waard)

gr. Gert
[h=3]

[/h]
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Je ziektekostenverzekering ;)

Ff zonder gekheid, 300 pond voor een masker vind ik persoonlijk wat overdreven.. Het kan best voor minder en ik kan me voorstellen dat niet iedereen voor die optie kiest..

Voor 65 euro heb je tien Uvex fijnstofmaskers ffp3 die meer dan voldoende geschikt zijn..
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Ik denk het probleem met fijnstof op te lossen door mijn el-cheapo stofzuiger te verplaatsen naar een klein afdakje tegen mijn schuur. Verbinden via een buis door de muur. Misschien ook voor anderen een oplossing.

Groeten,
Hubert
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.060
105
Ik denk het probleem met fijnstof op te lossen door mijn el-cheapo stofzuiger te verplaatsen naar een klein afdakje tegen mijn schuur. Verbinden via een buis door de muur. Misschien ook voor anderen een oplossing.

Groeten,
Hubert
dat is mijn oplossing, twee schuurtjes naast elkaar, een werkplaatsje de ander houtopslag.
en plaats voor compressor en krullenzuiger, minder stof en minder lawaai.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik heb een pak van 10 maskers gekocht, was voor het spuiten van schuim in een nauwe ruimte.
Groot nadeel was dat mijn bril constant aandampte.
Is zo'n halfgelaatsmasker dan zoveel beter? En waar kan je die aan een schappelijke prijs kopen?
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik heb een pak van 10 maskers gekocht, was voor het spuiten van schuim in een nauwe ruimte.
Groot nadeel was dat mijn bril constant aandampte.
Is zo'n halfgelaatsmasker dan zoveel beter?
.

Onvergelijkbaar beter. Ik heb mijn halfgelaatsmasker bij Baptist gekocht. Wat een schappelijke prijs is weet ik niet. Wel weet ik nu dat ik het masker eerder had moeten kopen.

mvg
klaas0639
 

EvdL

Actieve deelnemer
14 sep 2011
224
24
Eemnes
Vroeger deden we alles zonder stofmasker. Of het nou het zagen van hout was of het slopen van een badkamer.
Ik heb 4 jaar geleden het stucwerk van mijn muren gehaald met stofmasker op, mijn neef die timmerman is hielp mee en hoefde geen stofmasker op vond hij.
Nu 4 jaar later MOET hij van elke uitvoerder een stofmasker op als er kans is op fijnstof, zelfs als ze een vloer aanvegen. Ze gaan tegenwoordig zover dat er een stofzuiger gebruikt moet worden als er een gaatje in een muur geboord moet worden.

Als ik even snel een latje moet zagen vergeet ik mijn stofmasker ook wel eens maar ik probeer er zoveel mogelijk aan te denken.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik heb gisteren een ganse dag platen gezaagd in mijn kelder/werkplaats.
TS55 icm Festool CTL26, goede combinatie maar ondanks de goede afzuiging lag er toch nog redelijk wat zaagsel op de grond.
Iemand die een bepaald type masker kan aanraden? Ik heb al PBM van 3M, waar ik zeer tevreden van ben, dus zou ik terug die richting uit willen gaan.
In de link die Spaander post staan er verschillende types (4xxx, 6xxx, 7xxx-serie) en wat moet je er zeker bijkopen (bij 'te combineren met' staat er namelijk een hele waslijst :))
 

coertvc

Actieve deelnemer
11 dec 2014
36
0
ik gebruik de Scott Vision Full Face Mask Vision 1000, het mooie is dat dit masker als gegoten zit, hij voelt prima aan en zit niet in de weg. bij langdurig gebruik komt er bij het filter condens (aan de buitenkant). Maaar, als ik schuur, zaag ladingen ontvetter gebruik; ik merk en ruik niks. en ik de deur achter mij dicht doe en het masker af doe merk ik niks van wat ik ook gedaan heb en voel mij 'schoon'. ik kan het mooi schoon maken en gaat nu inmiddels 7 jaar mee. gewoon een aanrader.

Top vervangings filter (tegen alles wat je kunt bedenken) kost 25 euro, en die vervang ik 1 keer per jaar.

D08_RFF1000.jpg
 

mdamsma

Actieve deelnemer
15 mei 2011
277
19
Ik heb uiteindelijk de 3m 7502 (medium) gekocht bij eerder genoemde site.
zit als gegoten heb er verschillende stoffilters erbij gekocht.
ook een koolstoffilter voor de nodige oplosmiddelen
geen beslagen bril !
tot nu toe erg tevreden
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.