Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 21

Onderwerp: Stofmasker

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2010

Stofmasker

Ik bekijk vrijwel dagelijks filmpjes op youtube die met houtbewerken te maken hebben.
    De laatste tijd zie ik meer en meer mensen die een uit de kluiten gewassen (meestal ook vrij duur) stofmasker dragen bij het (ver)zagen van hun hout.
    Zijn er nog mensen die dit gebruiken (met houtbewerking als hobby)?
    Is dit überhaupt nodig als je op alles een stofzuiger aansluit?

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2014
    Duur?
    Voor 2-3 tientjes heb je een prima uitwasbaar masker met P3 filters.

Voor dat geld kun je m.i. beter het risico niet lopen bij stoffige werkzaamheden.

Natuurlijk helpt het gebruik van stofafzuiging wel maar juist de heel fijne deeltjes zijn schadelijk en die zijn ook niet/nauwelijks te verwijderen. Veel afzuiging blaast dit gewoon weer uit.

Duur zijn ze niet. Heb er zelf een van 25 euro en die draag ik altijd bij activiteiten waar stof bij vrij komt. Het draagt een stuk comfortabeler dan de papieren stofkapjes waarvan bovendien je bril helemaal beslaat.
    En wat HansB al schrijft het gaat juist om het kleine stof en daar helpt de afzuiging niet voor.

Duur zijn ze niet. Heb er zelf een van 25 euro en die draag ik altijd bij activiteiten waar stof bij vrij komt. Het draagt een stuk comfortabeler dan de papieren stofkapjes waarvan bovendien je bril helemaal beslaat.
    En wat HansB al schrijft het gaat juist om het kleine stof en daar helpt de afzuiging niet voor.
    Met het gegeven dat afzuiging van fijn stof niet loont ben ik het niet eens.
    Het fijnstof wat ontstaat in een ruimte blijft in die ruimte aanwezig en dwarrelt elke keer weer op.
    Het bouwen van een fijnstoffilter hoeft niet duur te zijn, lees via onderstaande link het verhaal over fijnstof maar;

http://www.woodworking.nl/showthread...light=fijnstof

Als ik met machines werk heb ik eigenlijk ook altijd mijn masker op, ik gebruik een north half gelaadmasker met ABEC P3 filter.
    Ik vind het wel fijn dat als ik na het hobbyen mijn neus snuif gewoon snot in de zakdoek zit.
    En voorkomen is beter ban genezen toch.

groet john

Ik heb een afzuiging met een fijnstoffilter.
    En ik heb nog een fijnstoffilter los erbij.
    Ik gebruik geen masker.

Ook fijne deeltjes zijn te verwijderen.
    zoek maar eens op 'fijnstoffilter' op dit forum
    Groeten uit een stofvrije werkplaats.

Kor
    kies ook voor hout
    http://www.kiesvoorhout.nl

Hallo,

Ik gebruik een fijnstoffilter van het forum.
    En daarnaast heb ik het masker van JPS PowerCap Active IP op bij het houtdraaien.
    Dit masker bevalt mij trouwens goed hoewel wel erg duur.(maar ja wat is je gezondheid waard)

gr. Gert

En hoeveel kosten een paar NIEUWE LONGEN precies ???

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Je ziektekostenverzekering

Ff zonder gekheid, 300 pond voor een masker vind ik persoonlijk wat overdreven.. Het kan best voor minder en ik kan me voorstellen dat niet iedereen voor die optie kiest..

Voor 65 euro heb je tien Uvex fijnstofmaskers ffp3 die meer dan voldoende geschikt zijn..

Forum Rechten