reparatie dekenkist

chip

Nieuw lid
22 jan 2015
1
0
In onze woonkamer staat een dekenkist, die gebruikt wordt om op te zitten, met een barst in de deksel. Ik heb een foto bijgevoegd waarop je de onderkant van de deksel ziet met aan de rechterkant de barst. Om te voorkomen dat de barst zich verder doorzet, ben ik op zoek naar een eenvoudige reparatie methode. De kist is meer dan 100 jaar oud en ik vind het een beetje zonde om een plaat underlayment oid. tegen de onderkant te lijmen. Ik zit echter ook niet op een reparatie in oude stijl te wachten zoals de originele versteviging die je aan de linkerkant van de foto ziet. Met mijn begrensde vaardigheden en gebrek aan gereedschap, ben ik daar veel te lang mee bezig. Het is natuurlijk wel mooi en degelijk, aangezien dit 'steunbalkje' netjes op de randen van de kist valt zodat echte ondersteuning geboden wordt. Heeft iemand een eenvoudige reparatie tip voor me die ik kan uitvoeren zonder de deksel en scharnieren los te halen. Zou het lijmen van een lat de boel al voldoende bij elkaar houden? Ik snap dat er dan geen echte ondersteuning geboden wordt. Er op zitten is trouwens nog steeds heel goed mogelijk, de barst ontstond pas toen er tijdens een feestje gedanst werd op het meubilair :)
 

Bijlagen

  • 20150122_113503_resized.jpg
    20150122_113503_resized.jpg
    72,5 KB · Weergaven: 176

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Probeer het eens met Veritas houtlijm 57 ml 'Chair Doctor' à €9,90 per flesje.
verkrijgbaar bij Baptist Arnhem.
Quote:
Stoelen dokter lijm! De naam zegt het al, dit is een lijm die een houtverbinding kan lijmen zonder dat de verbinding uit elkaar gehaald hoeft te worden. Deze lijm gebruik je dus daar waar je een verbinding niet uit elkaar kunt halen.

Wat is er zo bijzonder aan deze lijm? Deze lijm is heel erg dun en dringt daardoor in de kleinste kiertjes. Daar zwelt het hout en wordt het hard in de gezwollen toestand. Een gewone lijm kun je niet zo dun maken als Chair Doctor Glue, omdat dan de lijmkracht verloren gaat. Chair Doctor Glue vult door het zwellen van het hout dan ook niet alleen de verbinding, maar lijmt deze ook met grote kracht.

Op de site van Baptist staan ook nog Starbond lijmen vermeld, speciaal voor het verlijmen van spleten.
prod1_1036(1).jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.