Zaagblad uitlijnen van zaagtafel

jjjlll

Actieve deelnemer
Geef mij dan maar een machine van Tendotools, kost een fractie van de Mafell en zaagt mooier:p

Lijkt mij ook Touh,

Voor zover ik het kan zien is heb je het dan over een stationaire zaagtafel, degelijk maar niet meer tilbaar.
De Mafell Erika poten kan ik zo inklappen, en de tafel naar mijn auto tillen / rijden, en ook op locatie gebruiken.
Als ik de zaagtafel alleen op mijn werkplek zou gebruiken, zou de keuze inderdaad anders zijn geweest.







maar kan je de tendotools zaagtafel achter in de auto leggen, en
 

tuoh

Oud hout
Yep, ook waar. Maar een dure machine die geen waar voor zijn geld levert is ook maar niks lijkt me.

Ik vind het wel een intrigerend verhaal worden, een bewust scheef gezette zaagas en links geplaatste langsgeleider om zo een deels "properder" snede te bekomen aan de bovenzijde, maar aan de onderzijde dan? En waarom zou je persé één mooie rand willen op een zaagtafel? en wat met de andere drie randen dan? Het is te gek om los te lopen.
Een zaagmachine waarbij het zaagblad aan de achterzijde meewerkt is een potentiële tijdbom, dan word je vroeg of laat wel eens met een fikse terugslag of een omhoog wippend werkstuk geconfronteerd:rolleyes:
Elke houtbewerker is al van tijdens zijn opleiding vertrouwt met een rechts staande langsgeleider omdat 99,999999% van de fabrikanten hun machines zo bouwen, en dan zou er plots één dwarsligger opduiken? Zou hetzelfde zijn als er plots één fabrikant opduikt die zijn inval- of afkortzagen uitrust met een zaagblad aan de linkerkant van het handvat!

Het lijkt mij hier eerder een "maandagochtend"machine te zijn, misschien eens polsen bij andere gebruikers of die ook problemen ondervinden met de positie van de zaagas bij dit type.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Bij Festool zaagtafels staat het blad ook 1 graad of zo schuin in de tafel. Heeft volgens mij iets met veiligheid te maken. Op het voorbeeld vind ik het dikte verschil wel erg groot, daar lijkt het me dat het blad te schuin staat. Je moet aan beide zijden toch een acceptabel zaagbeeld (afwerking) hebben.

jaap
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.160
866
Ulvenhout
Mag ik hier nog eens op inhaken?

Ook bij mijn zaagtafel (TKS 80) loopt het zaagblad iets scheef weg, net zoals bij de Mafell. Volgens de fabrikant is dit bewust gedaan om zo een schone zaagsnede te krijgen. Ik snap dat dit zo werkt wanneer je het werkstuk aan de linkerkant van het zaagblad hebt. Je hebt dan immers geen last van de omhoog komende tanden. Maar de langsgeleider bevindt zich aan de rechterkant van het zaagblad. Aan die kant zit namelijk ook de verbreding van de tafel. Wanneer ik het werkstuk aan de rechterkant plaats krijg ik altijd zaagsporen en een afwijkende breedte omdat ik dan juist wel contact maak met de opkomende tanden. Doe ik nu iets fout? Of wat moet ik doen om ook aan de rechterkant een mooie zaagsnede te krijgen? Je zou eigenlijk de langsgeleider evenveel scheef moeten zetten (of zelfs iets meer) dan het zaagblad. Dan krijg je aan 2 kanten van het zaagblad een mooie snede.

Wanneer ik nu stroken zaag van een balkje essen kan ik die niet zomaar verlijmen. Ze sluiten gewoon niet mooi aan. Ik dacht dat dit eigenlijk wel zou moeten kunnen....
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.