Zaagblad uitlijnen van zaagtafel

TheJoster

Nieuw lid
12 mrt 2015
13
0
Dus nog even herhalend: De schone zijde van de Erika is links van de zaag.
Hieruit begrijp ik dan het volgende:
- Dit betekend dus dat het zaagblad aan de achterkant iets naar rechts staat (tot 0.05mm uit het lood, even overdreven dus zo '/')
- Dus als je dan een balk schulpt met een langsgeleider aan de rechter kant (zoals op de foto van Andre hierboven) dan zal de balk tussen zaagblad en geleider de achterkant van het blad raken (dus even overdreven zo '/|')

Dit voelt aan alsof het blad verkeerd om uit het lood staat.. Waarom niet het zaagblad naar links laten kantelen (overdreven '\|')? Dit is dan toch ook veiliger (aangezien de geleider en blad dan uit elkaar staan en niet 'knijpen')
Of is het de bedoeling de langsgeleider aan de linkerkant te monteren (overdreven '|/')?

Hoop dat het nog allemaal duidelijk is :)

Groet,

Joey
 

Hoosterw

Actieve deelnemer
31 mrt 2014
145
35
Nuenen bij Eindhoven
Dus nog even herhalend: De schone zijde van de Erika is links van de zaag.
Hieruit begrijp ik dan het volgende:
- Dit betekend dus dat het zaagblad aan de achterkant iets naar rechts staat (tot 0.05mm uit het lood, even overdreven dus zo '/')
- Dus als je dan een balk schulpt met een langsgeleider aan de rechter kant (zoals op de foto van Andre hierboven) dan zal de balk tussen zaagblad en geleider de achterkant van het blad raken (dus even overdreven zo '/|')

Dit voelt aan alsof het blad verkeerd om uit het lood staat.. Waarom niet het zaagblad naar links laten kantelen (overdreven '\|')? Dit is dan toch ook veiliger (aangezien de geleider en blad dan uit elkaar staan en niet 'knijpen')
Of is het de bedoeling de langsgeleider aan de linkerkant te monteren (overdreven '|/')?

Hoop dat het nog allemaal duidelijk is :)

Groet,

Joey

De schone zijde is links ja.

Zoals ik het van Mafell begrepen heb schulp je altijd met de geleider links van de zaag, zo |/ dus. Zo staat het ook allemaal in de tekeningen/foto's en in de gebruiksaanwijzing.

Ik heb er even aan moeten wennen maar weet nu niet beter.

grt Hans
 

Hoosterw

Actieve deelnemer
31 mrt 2014
145
35
Nuenen bij Eindhoven
Das een goede vraag!? Nooit gerealiseerd maar dat is idd zo.

Ik heb die overigens niet. Ik ga straks een LS positioner aanschaffen en die komt links van de zaag.
 

TheJoster

Nieuw lid
12 mrt 2015
13
0
Nou die LS heb ik dus ook net gekocht en is ook deels reden van de eerdere vragen.
Het voelt 'logischer' aan deze rechts te plaatsen (aangezien ik ook de roltafel heb maar ook omdat ik rechtshandig ben dus de incra liever met rechts bedien) maar naar aanleiding van deze thread lijkt het dus beter te zijn de LS links te hangen...

Helemaal blij ben ik daar niet mee aangezien de roltafel rechts hangen volgens mijn niet eens kan :-S
Tevens wil ik een Triton onder een extra bladverbreder hangen welke dan rechts zou komen te hangen... Wederom voelt dat ook 'onlogisch' aan als rechtshandige, maar kan altijd even aan de andere kant van de tafel gaan staan dan :p

Ook lijkt deze meneer het dan helemaal verkeerd te doen (wellis waar deels op een oudere Erika maar principe zal Mafell niet veranderd hebben denk ik): https://www.youtube.com/watch?v=D5XfVwcWM0U

In short: Rare jongens die Mafell :-D
 
Laatst bewerkt:

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Snap er helemaal niets meer van. Links, rechts, 00.1mm afwijking naar?

Misschien ben ik een beetje simpel maar aan de rechterkant van het zaagblad zit mijn lengteaanslag (die parallel staat aan het zaagblad die haaks staat op de tafel) Gewoon aftellen met een winkelhaak enz.. De roltafel zit link en loopt parallel aan het zaagblad en wanneer ik de fence van de roltafel d.m.v. een haak op 90 graden zet is alles spot on. Ook als ik het nameet met een andere 'zuivere' winkelhaak. Verder altijd een spouwmes en beschermkap erop.

Mocht het dan toch een duizendste afwijken dan even een schaaf erover die er een micron vanaf haalt. Ben je ook de sporen die het zaagblad achterlaat kwijt.

Gebruik een ts 55 in een cms unit.
 
Laatst bewerkt:

Hoosterw

Actieve deelnemer
31 mrt 2014
145
35
Nuenen bij Eindhoven
Ik heb hem wel eens op die manier gebruikt ja. Het gaat wel maar je hoort (ook in het filmpje) dat de achterkant van het blad iets van het rechterstuk afhaalt, iets van een-tiende/twee-tiende mm.
Pas als het rechter stuk los van de zaag komt valt het 'zaaggeluid' weg.
Het grote gevaar is hier terugslag (ervaringsdeskundige!!)


Ik ga deze oplossing gebruiken:
http://www.gereedschappro.nl/nieuws/frezen-en-zagen-tot-op-de-1-20e-mm-nauwkeurig-op-de-erika/81

De roltafel moet je dan opgeven (of iedere keer ombouwen), in mijn probleem niet zo erg, die zit er bij mij merendeels van de tijd toch niet op.
 

TheJoster

Nieuw lid
12 mrt 2015
13
0
Valt me nu pas op dat ze bij de instructies op GPro inderdaad de LS links hebben (heb dus niet goed gekeken naar het plaatje waar in alles opgebouwd was :-O)

Huib volgens mafell is de zaagas iets gedraaid waardoor het blad aan de rechterachterzijde van je zaagsnede iets in het hout zaagt. Ook verhoogt dit het risico op kickback bij een geleider die voorbij de zaagas komt. Bij een Incra LS is dit bijna altijd het geval (al kan je wel wat spelen met de superfence).

Groetjes,

J.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Huib volgens mafell is de zaagas iets gedraaid waardoor het blad aan de rechterachterzijde van je zaagsnede iets in het hout zaagt. Ook verhoogt dit het risico op kickback bij een geleider die voorbij de zaagas komt. Bij een Incra LS is dit bijna altijd het geval (al kan je wel wat spelen met de superfence).

Groetjes,

J.

Wat is het voordeel van een gekantelde as met een korte geleider, zodat het zaagblad aan het eind iets in het hout zaagt?. De kans op kickback wil je niet vergroten dus vergeten we even de langere....
 

TheJoster

Nieuw lid
12 mrt 2015
13
0
Ik heb begrepen dat dit er voor zorgt dat je gegarandeerd niet het hout beschadigd aan de "schone" kant (links dus). Dit soort handigheden heeft mafell vaker (voorrits functie op de MT55 bv zet ook blad iets opzij om te voorkomen dat je gelamineerd hout beschadigd)..

Maar wellicht dat de experts het beter kunnen beargumenteren ��
 

tuoh

Oud hout
Het hele verhaal is gewoon flauwekul, in theorie zit er wel iets in maar dat is in de praktijk gewoon niet of nauwelijks meetbaar. Sterker nog, meet 100 (paneel)zagen er er staat vermoedelijk geen enkel 100% recht, allemaal zullen ze wel een paar honderdsten van een millimeter naar links of rechts uit de lijn staan. Dat meten moet dan wel gebeuren met een (grote) schuifmaat die tot op 1/100 mm kan meten.
Met die absolute instelling ga je dan een werkend stuk hout of plaatmateriaal zagen wat tijdens het zagen soms makkelijk 4 à 5 mm krom trekt!!!!! Daar sta je dan met je instelling tot 1/100 mm:confused:

Je moet maar eens een dagje plaatmateriaal gaan zagen op een prof. zaagmachine, dan ondervind je snel dat zelfs een stabiele plaat serieus kan vervormen tijdens het zagen omdat er altijd wel spanningen in de plaat zitten die tijdens het zagen vrijkomen. Dit betekend dat de gezaagde rand er dikwijls bekaaid uitkomt, meteen ook de reden dat veel bedrijven kiezen om hun plaatmateriaal groter te zagen en nadien na te frezen op de kantverlijmer. Die bedrijven liggen dus heus niet te klooien met die paralelgeleider, dat is een bij voorbaat verloren strijd. Daar gaat een Mafell zaagmachine heus niks aan veranderen.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
De honderdsten en duizendsten van milimeters vliegen hier om de oren.
Ik sta op werk achter een Hermle vijfassige freesmachine, en die haalt een positioneernauwkeurigheid van 6 duizendste (=micron) milimeter. Voor deze machine kun je ruim honderd Mafell Erika 85 zagen kopen.

Denken dat je zaag binnen een paar honderdste af te stellen is zal een illusie zijn. Denken dat hout zo nauwkeurig te bewerken is ook, dus zo zuiver hoeft niet.

Je parallelgeleider af stellen lijkt mij ook een stuk eenvoudiger als je zaagblad, dus daar win je veel meer mee.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Omdat hout een levend materiaal is lijkt mij een paar honderdste niet belangrijk als je maar zo nauwkeurig mogelijk afstelt.
Als je een dag later gaat verlijmen kan het heel goed dat het hout door omgevingsvariabelen weer afwijkingen vertoont als je op zo een kleine schaal kijkt.
De enigste remedie is dan nog even het hout vlak schaven voor je het verlijmt bijv.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Een formaatzaag, en daar bedoel ik een tafelzaag met rolwagen mee, regel ik uit als volgt:
Ik neem een stuk plaatmateriaal van ongeveer een meter in het vierkant. Daar zaag ik met de rolwagen een kant recht.
Vervolgens draai ik het plaatje een kwartslag en zaag het haaks. Dit herhaal ik tot ik alle zijden haaks ten opzichte van elkaar heb gezaagd.
De volgende stap is het controleren op haaksheid. Dit gebeurt door overhoeks te meten. Pas wanneer de diagonale maten overeen komen weet je zeker dat je haakse geleider echt haaks staat. Zo niet heb je regelwerk, en da's gewoon logisch redeneren.

Wanneer de haakse geleider juist staat kan je die als referentie gebruiken voor je paralelgeleider. Je schuift je vers gezaagde plaatje er gewoon tegen, er zorg voor dragend dat je mooi tegen de haakse geleiding aan ligt. Nu kan je de paralelgeleider hier naar regelen.

Ik heb genoeg theorieën gehoord over de geleiding een weinig schuin plaatsen, maar in de praktijk werkt het voor mij het best wanneer de PARALLELgeleiding gewoon evenwijdig staat met het zaagblad. Een paar honderdsten positief of negatief maakt niks uit, zoals André beschrijft valt dit in het niets vergeleken met wat het materiaal zelf kan afwijken.

Hoop dat de manier van werken duidelijk is, in wezen is het eigenlijk heel simpel.
Wanneer het zaagblad niet evenwijdig staat t.o.v. de loop van de rolwagen moet of de zaagas, of de rolwagen worden bijgesteld. Met deze controle moet je eigenlijk beginnen��.


Groeten,
Steven
 
Laatst bewerkt:

Hoosterw

Actieve deelnemer
31 mrt 2014
145
35
Nuenen bij Eindhoven
Hooster,
In welke documentatie staat die Mafell informatie?
Ik heb een gebruikte Mafell Erika 85, maar heb geen afregelinstructies, vandaar.

Dat staat nergens, maar dit kreeg ik als antwoord toen ik de mafell net had en naar deze (in mijn ogen toen nog) afwijkinginformeerde.

Op mijn vraag of het af te stellen was kreeg ik als antwoord, nee, het is niet af te stellen.
 

Hoosterw

Actieve deelnemer
31 mrt 2014
145
35
Nuenen bij Eindhoven
Om nog even te verduidelijken, ik heb het nooit over 1/100 of microns gehad.
Mijn eerste post vermeldde 0,02 tot 0,05mm wat een fout is die ik in een latere post verbeterd heb. Het gaat om enkele tienden. En omdat foto's meer zeggen dan woorden...
Ik heb even een stuk geschulpt met de geleider rechts. en de zaag uitgezet toen de voorste tanden er doorheen waren. Dit geeft het duidelijkst wat er gebeurd.
De tweede foto is de het zaagvlak van het stuk rechts van de zaag. Hier zie je duidelijk hoeveel de achterste tanden ervan af halen(derde foto).

Als ik het rechter stuk helemaal er doorheen duw dan nemen de opkomende tanden alles af en heb je een mooi snijvlak.
Edoch als je gaat zagen met geleiding links dan zal het stuk aan de rechterzijde los komen op het moment dat de voorste tanden het laatste stuk doorsnijden en dan krijg je zo'n hap.


IMAG1158.jpg


IMAG1161.jpg

IMAG1165.jpg
 

Bijlagen

  • IMAG1162 - kopie.jpg
    IMAG1162 - kopie.jpg
    38,9 KB · Weergaven: 142
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Je zal zowel wagen als zijgeleider eens moeten afstellen op het zaagblad, wat er nu gebeurt is dat je met een zaagblad van bijvoorbeeld 3mm dikte een zaagsnede maakt van 3,5mm:p Staat de parallelgeleider wel degelijk parallel met het zaagblad????
Bij de Erika zitten de optionele tafelverbredingen toch rechts? Dan hoort die parallelgeleider ook rechts te zitten, zoals bij elke "normale" zaagmachine die ook uitgerust is met een zijwagen.

Het kan mijn inziens niet de bedoeling zijn van een fabrikant om een zaagmachine op de markt te brengen waar je niet repetitief mee kan zagen ( = meerdere stuks uit één plank) zonder telkens eerst opnieuw een propere rand te moeten zagen. Tenzij de machine uitsluitend in de markt gezet word voor parketeurs, die hebben meestal aan een mooi gezaagde zijde voldoende, wat rest is afval:D
Het verhaal van het van fabriekswege uit schuingesteld zaagblad blijf ik een dubieuze zaak vinden, zeker bij een merk als Mafell. Het is gewoon onzinnig om een machine te leveren die maar één zijde van een zaagsnede proper zaagt, daar schiet je als gebruiker geen bal mee op. Een propere zaagsnede moet bepaald worden, of word bepaald, door het juiste type zaagblad en door een juist ingestelde parallelgeleider.

Ik zou dus eens grondig alle instellingen controleren, op de huidige manier verder werken vind ik afbreuk doen aan de machine, die moet mits wat afstellen tot veel meer in staat zijn dan wat er nu uitkomt.
 
Laatst bewerkt:

Hoosterw

Actieve deelnemer
31 mrt 2014
145
35
Nuenen bij Eindhoven
@Touh ("Het verhaal van het van fabriekswege uit schuingesteld zaagblad blijf ik een dubieuze zaak vinden"):

Dat is geen verhaal, dat is de officiële reactie van Mafell zelf over de vraag waarom het zaagblad niet parallel staat aan de tafel geleidingen!
Het is volgens Mafell ook niet in te stellen. Dus ik kan controleren tot ik een ons weeg maar schiet daar niks mee op.

Ik heb er mee leren leven en werk uitsluitend met alle geleiders links van het zaagblad.


ps. De tafelverbredingen bij de Erica zitten zowel rechts als links, optioneel naar keuze.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.