Zaagblad uitlijnen van zaagtafel

Hoosterw

Actieve deelnemer
31 mrt 2014
145
35
Nuenen bij Eindhoven
Ik zit in dubio over de uitlijning van het zaagblad van mijn zaagtafel.
De fabrikant (Mafell) geeft op dat het blad naar achter toe iets (0,02 ~ 0,05mm) van de haakse snede afstaat.
Argument is dat je dan aan één zijde altijd een perfecte snede krijgt en dat de achterzijde van het blad niet in de 'goede' snede kan happen.
Maar dat wil zeggen dat hij aan één zijde van de snede dus aan de achterkant van het blad er nog wat afhaalt.

Op diverse sites lees ik echter dat het blad in beide richting, verticaal en horizontaal zo recht mogelijk moet staan.

Nergens vind ik echt uitsluitsel wat nu standaard is.

Wat is jullie ervaring of gebruik?
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Je stelt je zaag toch af volgens je zaagsnede? Dan mag je zaagblad nog zo schuin staan als het wil, dat maakt niks uit (we hebben het hier dus over een verschil van 2 honderdsten van een millimeter), zolang hij verticaal maar loodrecht staat.

Daarbij, 2 honderdsten van een millimeter: nog niemand gezien die hiermee een probleem had
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Hoosterw,
ik heb dat verhaal ook gehoord: de opgaande tanden van het zaagblad worden aan de rechterkant van de zaagsnede weggehouden zodat daar alleen de neergaande (snijdende) tanden de zaagsnede maken.
Dat betekent dat de zaagsnede aan de linkerkant wel door de opgaande tanden kan worden geraakt.
In het algemeen is het ook goed gebruik dat het te zagen deel aan de rechterkant (tussen zaagblad en gelei) wordt gehouden.

Ik heb dit echter nooit nagemeten.
 

Hoosterw

Actieve deelnemer
31 mrt 2014
145
35
Nuenen bij Eindhoven
Het probleem onstaat als ik bv een rechte lat will zagen van zeg een paar mm uit een bredere lat.

Dan moet ik eerst links zagen om een zijde schoon te krijgen. Dan mijn aanslag helemaal ombouwen naar de andere zijde en dan rechts zagen.
Als ik dan een tweede lat wil zagen moet ik alles weer herhalen. met eventueel instel afwijkingen als gevolg.

Zeer omslagtig.

Ik heb dit opgelost door eerst alles aan één zijde overmaats te zagen en dan om te keren en alles op maat te maken. dat werkt ook. maar ik zie vaak dat het ook ander kan
 
Laatst bewerkt:

Hoosterw

Actieve deelnemer
31 mrt 2014
145
35
Nuenen bij Eindhoven
Hoosterw,
ik heb dat verhaal ook gehoord: de opgaande tanden van het zaagblad worden aan de rechterkant van de zaagsnede weggehouden zodat daar alleen de neergaande (snijdende) tanden de zaagsnede maken.
Dat betekent dat de zaagsnede aan de linkerkant wel door de opgaande tanden kan worden geraakt.
In het algemeen is het ook goed gebruik dat het te zagen deel aan de rechterkant (tussen zaagblad en gelei) wordt gehouden.

Ik heb dit echter nooit nagemeten.

Precies wat ik bedoel!
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Het probleem onstaat als ik bv een rechte lat will zagen van zeg een paar mm uit een bredere lat.

Dan moet ik eerst links zagen om een zijde schoon te krijgen. Dan mijn aanslag helemaal ombouwen naar de andere zijde en dan rechts zagen.
Als ik dan een tweede lat wil zagen moet ik alles weer herhalen. met eventueel instel afwijkingen als gevolg.

Zeer omslagtig.

Ik heb dit opgelost door eerst alles aan één zijde overmaats te zagen en dan om te keren en alles op maat te maken. dat werkt ook. maar ik zie vaak dat het ook ander kan

?

Stel: je wil een lat van 30cm verkrijgen uit een lat van 40cm.

Je stelt je geleider (rechts van de zaag) in op 30cm.

Je zaagt eerst een 'schone' zijde aan je lat (links van de zaag). Hoeveel je er af doet maakt helemaal niets uit, zolang je meer dan 30cm overhoud.

Daarna zaag je je lat op 30cm tussen het zaagblad en de geleider.
 

Hoosterw

Actieve deelnemer
31 mrt 2014
145
35
Nuenen bij Eindhoven
?

Stel: je wil een lat van 30cm verkrijgen uit een lat van 40cm.

Je stelt je geleider (rechts van de zaag) in op 30cm.

Je zaagt eerst een 'schone' zijde aan je lat (links van de zaag). Hoeveel je er af doet maakt helemaal niets uit, zolang je meer dan 30cm overhoud.

Daarna zaag je je lat op 30cm tussen het zaagblad en de geleider.


Hoe kan ik links een 'schone' zijde haaks en recht zagen zonder geleider? die zit namelijk rechts dan.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Hoe kan ik links een 'schone' zijde haaks en recht zagen zonder geleider? die zit namelijk rechts dan.

Zopas nog eens je opmerking gelezen, en nu valt mijn euro: je wilt een plank over de lengte zagen :p

Dan moet je eerst een kant recht schaven, en dan je geleider gebruiken.

Een kromme plank kan je niet eerst langs 1 kant mooi zagen met de geleider, want blijft hij krom.
Tenzij je met een slede werkt en/of jig.
 

Hoosterw

Actieve deelnemer
31 mrt 2014
145
35
Nuenen bij Eindhoven
Zopas nog eens je opmerking gelezen, en nu valt mijn euro: je wilt een plank over de lengte zagen :p

Dan moet je eerst een kant recht schaven, en dan je geleider gebruiken.

Een kromme plank kan je niet eerst langs 1 kant mooi zagen met de geleider, want blijft hij krom.
Tenzij je met een slede werkt en/of jig.

Ik heb een roltafel, dus dan maak ik eerst één kan recht. Dan haal ik de geleider van de roltafel en zet hem vast op de tafel en wil ik stroken gaan zagen.

Omdat ik vaak meerdere stroken wil zagen van bv een balk, is de oplossing dat ik ze eerst allemaal met 1 zijde schoon overmaats zaag, dan de geleider aan de andere kant op maat zet en de 'vuile' zijde op maat maak. Iets omslachtiger, iedere strook 2x zagen. Terwijl ik eigenlijk met 1x zagen klaar zou willen zijn per strook.

Dank voor je hulp iig
 

Hoosterw

Actieve deelnemer
31 mrt 2014
145
35
Nuenen bij Eindhoven
Nou ik ben weer een stapje verder. Het blijkt een beetje 's lands wijs, 's lands eer te zijn.

In de US is het 'common' dat de bladen dus meestal 100% parallel staan terwijl in europa de opkomende tanden vaak weggehouden worden van de snede. Zoveel wijzer geworden op de amerikaanse fora. Maar... dat is consumenten markt.

Van de week was ik bij mijn houthandel daar heb ik het dus ook maar eens gevraagd en daar staat (een computergestuurde professionele tafel) het blad dus op een duizendste parallel.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Daarmee bepaal je dus op voorhand welke kant van het zaagblad je werkstuk moet liggen. En als je iets doormidden zaagt, moet je altijd twee keer zagen. Bovendien zou deze instelling andersom moeten als je wisselt van schulpen naar afkorten. Erg vreemd.

Kwam laatst een filmpje tegen over het haaks stellen van een zaagblad: Woodpecker.
 
Laatst bewerkt:

Hoosterw

Actieve deelnemer
31 mrt 2014
145
35
Nuenen bij Eindhoven
Daarmee bepaal je dus op voorhand welke kant van het zaagblad je werkstuk moet liggen. En als je iets doormidden zaagt, moet je altijd twee keer zagen. Bovendien zou deze instelling andersom moeten als je wisselt van schulpen naar afkorten. Erg vreemd.

Kwam laatst een filmpje tegen over het haaks stellen van een zaagblad: Woodpecker.

Leuke link, dank je. Inderdaad doet hij het ook zo parallel mogelijk.

Ik ga de leverancier/fabrikant vragen of mijn blad recht gezet kan worden.

grt
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Helemaal parallel wordt over het algemeen als gevaarlijk beschouwd. Bij het schulpen kan het hout gaan binden tussen de achterkant van de zaag en de parallelgeider waardoor het hout omhoog kan schieten en met grote snelheid tegen je aan kan schieten. Een paar duizendste opening tussen de achterzijde van de zaag en de parallellgeleider lost dit probleem op.
Eigenlijk staat je zaag nu dus precies goed.
 

Hoosterw

Actieve deelnemer
31 mrt 2014
145
35
Nuenen bij Eindhoven
Helemaal parallel wordt over het algemeen als gevaarlijk beschouwd. Bij het schulpen kan het hout gaan binden tussen de achterkant van de zaag en de parallelgeider waardoor het hout omhoog kan schieten en met grote snelheid tegen je aan kan schieten. Een paar duizendste opening tussen de achterzijde van de zaag en de parallellgeleider lost dit probleem op.
Eigenlijk staat je zaag nu dus precies goed.

Tja dat 'over het algemeen' valt dus tegen is mijn ervaring. In de industrie blijkt alles zo parallel te staan als het maar kan. In de US staat alles (industrieel en consumer) ook zo parallel als het maar kan.

En die kick back is een bestaand feit, maar volgens mij (mijn mening) als je allles goed bedient en zaagt zoals het hoort hoef je voor een kick back niet echt bang te zijn. Zeker niet als je een goede splijtwig hebt die goed gepositioneerd is.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Het werkt wel makkelijk totaal parallel, dat is een ding dat zeker is. En als je de enige bent die de zaag gebruikt is het je eigen keuze of je dat wel of geen acceptabel risico vind. Werk je met andere mensen... Dan is het ander verhaal. Dan ben je niet alleen verantwoordelijk voor wat jij op de zaag doet, maar ook voor wat andere mensen op jou zaag doen.
Succes met de zaag!
 

Ernie

Actieve deelnemer
8 feb 2010
125
2
Wassenberg ( D )
Heb jaren op een timmerfabriek gewerkt en ook het onderhoud aan de machines gedaan. Het omhoog komen van het hout komt meestal door het kromtrekken van het hout tijdens het schulpen en komt dan klem te zitten tussen de langsgeleider en zaagblad.Het 'scheef' zetten van de zaagas helpt hier ook niet tegen!
Dit omhoogkomen en terugslag wordt voorkomen door het spouwmes, en door de langsgeleider af te stellen tot ongeveer het hart van de zaag.Problemen deden zich meestal voor bij warrig vurenhout.
Bij plaatmateriaal en mooi rechtdradig hout stelden wij de geleider af tot achterkant zaagblad.Heb je geen verstelbare langsgeleider is het beter er een op te maken! Ik meen dat hier al eerder een topic over geweest is.

Groeten, Ernie
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.067
393
Nou ik ben weer een stapje verder. Het blijkt een beetje 's lands wijs, 's lands eer te zijn.

In de US is het 'common' dat de bladen dus meestal 100% parallel staan terwijl in europa de opkomende tanden vaak weggehouden worden van de snede. Zoveel wijzer geworden op de amerikaanse fora. Maar... dat is consumenten markt.

Van de week was ik bij mijn houthandel daar heb ik het dus ook maar eens gevraagd en daar staat (een computergestuurde professionele tafel) het blad dus op een duizendste parallel.

met alle respect ik geloof niet dat iemand houtbewerking machines zo nauwkeurig afstelt.
kan je de hulpgeleider niet gewoon een beetje bijstellen zodat hij wel evenwijdig met de zaag staat.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Ha Ernie,

Zo leert iedereen steeds weer bij. Denk idd dat je gelijk hebt. Zowel de terugslag van hout met interne spanning, als het zetten van de geleiding tot halverwege de zaag.
een probleem dat nog best veel voorkomt is dat er veel mensen zijn die niet (willen) nadenken.
Zo ga ik met plaatmateriaal anders om dan met massief hout. (Mbt de afstelling van de parallel geleider)
Anderen zijn snel geneigd te denken hout=hout of het nou plat, lang of dik is. Er wordt dus weinig rekening gehouden met de gevolgen.

Jammer, want dat had een paar blauwe plekken kunnen schelen ;)
 

tuoh

Oud hout
Heb jaren op een timmerfabriek gewerkt en ook het onderhoud aan de machines gedaan. Het omhoog komen van het hout komt meestal door het kromtrekken van het hout tijdens het schulpen en komt dan klem te zitten tussen de langsgeleider en zaagblad.Het 'scheef' zetten van de zaagas helpt hier ook niet tegen!
Dit omhoogkomen en terugslag wordt voorkomen door het spouwmes, en door de langsgeleider af te stellen tot ongeveer het hart van de zaag.Problemen deden zich meestal voor bij warrig vurenhout.
Bij plaatmateriaal en mooi rechtdradig hout stelden wij de geleider af tot achterkant zaagblad.Heb je geen verstelbare langsgeleider is het beter er een op te maken! Ik meen dat hier al eerder een topic over geweest is.

Groeten, Ernie

Juist even dit topic doorlezen en wat mij als eerste opvalt is een "teveel" aan informatie. Er worden ook twee totaal verschillende types van machines met elkaar vergeleken, een cnc machine kan je qua afstellingen niet vergelijken met een klassieke zaagmachine zoals diegene waar hier sprake van is.

Om even iets cru te stellen, ik werk 45 jaar met houtbewerkingsmachines waaronder een heel divers gamma zaagmachines zitten, van hobby tot cnc. Op al die jaren heb ik misschien vijfmaal de evenwijdigheid van een langsgeleider ten opzichte van het zaagblad gemeten en gecorrigeerd:p In de praktijk word de langsgeleider meestal gesteld op de zaagsnede, even een proefsnede maken en zien of het blad links en rechts evenveel afneemt en klaar. Je mag niet vergeten dat hout en plaatmateriaal een levend materiaal is, tijdens het bewerken werkt het materiaal (kromtrekken of "opwollen") de instelling van de langsgeleider moet dan al eens aangepast worden aan het materiaal waar je op dat moment mee werkt.

Bij het zagen van massief hout word in de praktijk de instelling van de langsgeleider regelmatig tijdens het werk aangepast. Nu heeft oa Felder (toch op hun oudere machines) hier een zeer praktische oplossing voor. Het deel dan de aanslag waar de alu geleider tegen klemt is lichtjes bol gefreesd, zo kan je zelfs tijdens het zagen de geleider achteraan meer laten wijken van het zaagblad weg.

Zo dus:
CIMG4607.jpg

Verder is bovenstaand verhaal van Ernie zeker zo belangrijk voor het correct werken met een zaagmachine.

Vergeet dus die instellingen to op 0,001mm , dat is bij houtbewerkingsmachines niet van toepassing. Een CNC machine word gesteld tot op 0,01mm voor het werken met plaatmateriaal, dit is omdat enkel deze machines kunnen werken tot twee cijfers na de komma dankzij de elektronische sturing. Manueel mag je al blij zijn als je tot 0,1mm kan komen:p

Veel meer dan meten is machines instellen een kwestie van luisteren en aanvoelen, een machine communiceert met zijn gebruiker, je moet enkel het taaltje leren verstaan;)
Het internet is een bron van kennis, maar soms word het ook wel eens overdaad, men begint dan te emmeren over een bepaald (theoretisch)detail dat in de praktijk gewoon niet van tel is.

De metaalbewerker heeft het makkelijker met zijn materiaal, dat reageert namelijk altijd voorspelbaar, is altijd homogeen van samenstelling, etc.. De houtbewerker daarentegen is een sukkelaar, zijn materiaal is bijna nooit homogeen van samenstelling, en al helemaal niet van eigenschappen, begin er dus maar aan;)

Mvg,

André
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.