Padoek

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
De volgende informatie is afkomstig van: Houtinfo.nl (dd 21-01-2015)

(Afrikaans) Padoek.jpg

Atibt: padouk d\'Afrique
Andere namen: M\'bèl (Kameroen, Gabon), palo roja (Guinee), osun (Nigeria), kisésé, n\'gula, mukula, mongola (Kongo, Zaïre), mwangura (Oost-Afrika), African padauk, barwood (Groot-Brittannië), padouk, corail (Frankrijk).
Botanische naam: Pterocarpus soyauxii Taubert.
Familie: Leguminosae (Papilionaceae).
Groeigebied: Tropisch West-Afrika.
Boombeschrijving: Hoogte 25-35 m. De 10-20 m lange, takvrije, rechte cilindrisch gegroeide stam heeft een diameter van 0,5-1,0(-1,5) m. Stammen dikker dan 1,0 m moeten worden vermeden vanwege het gevaar voor hartgebreken. Aan de stamvoet komen vrij zware, lage wortelaanzettingen voor.
Aanvoer: Gekantrecht hout.
Houtbeschrijving: Het kernhout van Afrikaans padoek is fraai fel oranjeachtig rood, ook wel koraalrood genoemd, vandaar ook wel de naam corail. Bij blootstelling aan het licht verkleurt deze tint snel tot vaalroodbruin en op de lange duur tot zwartbruin. Wanneer het hout tijdig wordt afgelakt met een zuurhardende blanke lak, blijft de fraaie kleur langer behouden. Het 100-200 mm brede spint is vuilwit tot crèmekleurig. Afrikaans padoek is een uitstekende, duurzame, fraaie en stabiele houtsoort.
Houtsoort: loofhout
Draad: Recht, soms lichte kruisdraad.
Nerf: Matig grof tot grof.
Volumieke massa: (620-)720- 740-820(-900) kg/m3 bij 12% vochtgehalte, vers 900-1000 kg/ m3.
Werken: Gering. De cijfers van Afrikaans padoek zijn zelfs nog lager dan die van teak.
Drogen: Vrij langzaam, met weinig kwaliteitsverlies. In verband met de geringe krimp bestaat tijdens natuurlijke droging weinig kans op vervorming. Alleen bij versnelde droging kunnen wat kopscheuren en diepe haarscheuren ontstaan.
Bewerkbaarheid: Goed, zowel met handgereedschap als met houtbewerkingsmachines goed te bewerken. Bij onregelmatig draadverloop kan het schaven van het radiale vlak vanzelfsprekend wat moeilijkheden geven. Het hout laat zich uitstekend draaien en de verwerking tot fineer levert, vooral gestoomd, geen problemen op. Padoek bevat inhoudsstoffen die er de oorzaak van zijn dat verwondingen door splinters flinke ontstekingen kunnen veroorzaken. Padoekstof dat tijdens bewerken ontstaat, kan bij daarvoor gevoelige personen ademhalingsproblemen veroorzaken.
Spijkeren en schroeven: Voorboren noodzakelijk.
Lijmen: Goed. Bij Solomon padoek slecht voor geveltimmerwerk.
Buigen: Niet bekend.
Oppervlakafwerking: Goed met een oplosmiddelhoudende verf. Moeilijk met een watergedragen systeem (kans op uitloging van inhoudsstoffen). Voor sommige afwerkmiddelen kan als voorbewerking afnemen met alcohol noodzakelijk zijn.
Duurzaamheid: Schimmels 1. Solomon padoek bovengronds 1. Termieten D.
Sterkteklasse:
Impregneerbaarheid: Kernhout 2.
Bijzonderheden: Behalve Afrikaans padoek bestaat er ook Andaman en Indisch padoek. Andaman padoek wordt in Nederland weinig verhandeld. Indisch padoek (Pterocarpus indicus Willd.) is licht geelbruin tot roodachtig bruin met soms donkere onregelmatige strepen. De eigenschappen komen grotendeels overeen met het hierboven beschreven padoek. Andere namen: Angsana (Java, Sabah), Salomon padoek (Salomon eilanden), sono kembang (Indonesië), narra, rosewood. Zogenaamde wortelknollen van Indisch padoek (Pterocarpus indicus Willd.) van het Indonesische eiland Seram (Molukken) lever(d)en het Ambons wortelhout, Amboyna of loupe d\'Amboine. Het aan padoek verwante muninga wordt de laatste jaren wel ingevoerd en wordt apart in deze uitgave beschreven.
Toepassingen: Betimmeringen binnens- en buitenshuis, puien, deuren, meubelen, bar- en toonbankbladen, biljarts, biljartkeus, vloeren, lijsten, knoppen en handvatten, fineer, draai- en beeldhouwwerk enz.
Kwaliteitseisen:
 

Botte Bijl

Actieve deelnemer
16 dec 2011
202
0
Finland
Ik ben één van die gevoelige mensen zoals hierboven beschreven. Na een dag onbeschermd in de werkplaats met Padouk te hebben gewerkt krijg ik ademhalings problemen. Gebruik van een stofmasker ZEER aanbevolen!
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Een houtsoort waarin men heel goed draaien en zoals Botte bijl het meegeeft, moet je zeker een maskertje dragen.
Wel een gevoelige houtsoort qua verkleuring als het in het zonlicht staat. In plaats van het mooi rood zijn komt het bruin. Zelfs na afwerking met dergelijke afwerkingsproducten.
Als je padoek combineert met velijmingen die licht zijn van kleur, denk aan es, esdoorn, abachi, enz. en je schuurt dan op de draaibank, kan het rode stof terecht komen in de poriën van de lichte houtsoort.
Eruit krijgen mag je zeker vergeten.
Bij verniswerken kan de rode kleur van padoek zo wat oplossen en zich aftekenen op de lichtere houtsoorten.
 

Lambert

Nieuw lid
28 okt 2012
5
0
Heeft iemand enig idee hoe padouk zich gedraagt na het olien met chinese houtolie / Tung olie?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.817
883
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Eh, daar wordt het donkerder van - net als de meeste houtsoorten doen met olie - hoe poreuzer het hout (hoe meer olie het opneemt) hoe sterker het effect. Padoek is wel hard en dicht (hoge volumieke massa) maar toch (micro)poreus genoeg om wat olie op te nemen. Persoonlijk vind ik het er van opfleuren - geschuurd padoek ziet er altijd een beetje 'stoffig' uit. Overigens wordt padoek van zichzelf knalbruin na een paar jaar (soms veel sneller).
 

Lambert

Nieuw lid
28 okt 2012
5
0
Dank voor je toelichting henkverhaar,

Ik wil een bank voor buiten maken voor iemand die het onderhoud zo eenvoudig mogelijk wilt houden. En na een beetje onderzoek is padouk het hout dat relatief goedkoop is en makkelijk 20-30 jaar buiten kan staan zonder een krimp te geven. Zie de foto's van mijn arme broodplankje, 20 jaar oud en even zolang er van langs gekregen van de wasmachine. De kleur is veranderd van de kleur van de foto als hierboven tot paars na een jaar to tja... asgrijs-bruin. Zie foto's hieronder. Maar de vorm is niet verandert en het is nog keihard.padouk1.jpgpadouk2.jpg
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.817
883
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Misschien een vreemde keus, maar ik zou voor het soort toepassingen waar jij aan denkt serieus purperhart overwegen. Extreem duurzaam, spotgoedkoop, helaas weinig tekening, en die paarse kleur ben je na een half jaartje kwijt, dan wordt het gewoon stemmig bruin...
 

RdeR

Actieve deelnemer
13 jun 2015
76
0
Tilburg
Wat ik mis in de informatie gaat over lijmen van Padoek. Bijna nergens vind ik daarover een opmerking, behalve bij de Arnhemse Fijnhouthandel, daar staat het wel.

Tijdens het lijmen met witte houtlijm werd ik erdoor overvallen: de lijm hardt veel trager uit dan wat je gewend bent. Naar mijn indruk mag je de normaal te verwachten verhardingstijd wel verdubbelen. Dit bleek niet alleen voor PVA lijm te gelden, maar ook duurde het tot stand komen van verbinding met Bison Wood Max Construction veel langer dan bij andere houtsoorten. Gevoelsmatig heb ik de indruk dat na langere tijd wel een verbinding met de te verwachten sterkte tot stand komt.

Kennelijk hebben inhoudstoffen in Padoek hier een invloed op. Heeft iemand anders dezelfde ervaring?
 
Wat ik mis in de informatie gaat over lijmen van Padoek. Bijna nergens vind ik daarover een opmerking, behalve bij de Arnhemse Fijnhouthandel, daar staat het wel.

Tijdens het lijmen met witte houtlijm werd ik erdoor overvallen: de lijm hardt veel trager uit dan wat je gewend bent. Naar mijn indruk mag je de normaal te verwachten verhardingstijd wel verdubbelen. Dit bleek niet alleen voor PVA lijm te gelden, maar ook duurde het tot stand komen van verbinding met Bison Wood Max Construction veel langer dan bij andere houtsoorten. Gevoelsmatig heb ik de indruk dat na langere tijd wel een verbinding met de te verwachten sterkte tot stand komt.

Kennelijk hebben inhoudstoffen in Padoek hier een invloed op. Heeft iemand anders dezelfde ervaring?

Ik heb hier nooit aan gedacht en op gelet, maar bij het verlijmen van mijn laatste padoek segment potje ben ik nieuwe houtlijm gaan kopen omdat ik dacht dat er iets met de lijm aan de hand was.
Zou dus inderdaad waar kunnen zijn.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Net zoals laatste met het discussie over Pasisander het naam Padoek strooit verwarring ver en wijd. De echt padoek, het hout zo verliefd door de ouwe meubelmakers is die vanuit het zuiden van Asia in het bijzonder de Andamanen waar het is niet toegestaan voor vreemdelingen hun voet aan land te zetten anders zijn ze doorzeefd met pijlen en waar de bomen met hun bijzonder kenmerken zijn alleen met olifanten uit de oerbossen gehaald. Handel in dit hout is nu verboden. Padoek uit Birma is, neem ik aan enigszins vergelijkbaar. Jaren geladen heb ik dat hout bij Amsterdamsche Fijnhouthandel kunnen kopen maar in die tijd is ook die handel gestopt en als het nog hervat is weet ik niet. En hout die ik met veel plezier verwerken. Padoek uit de Solomon eilanden is moeilijk door de grote variatie in kwaliteit. Ik heb soms hele balken in de kachel moeten stopen. Dat hout uit Afrika is overal verkrijgbaar maar is ver onder de maat in vergelijking tot echt padoek en dat kleur is bedrieglijk. Na een tijd, onbehandeld, neemt het het kleur van modder aan, maar het simpel feit dat het in kleur zo drastische verandert maakt het voor mij verraderlijk hout en niet interessant.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.472
950
Riemst
Ik heb hier nooit aan gedacht en op gelet, maar bij het verlijmen van mijn laatste padoek segment potje ben ik nieuwe houtlijm gaan kopen omdat ik dacht dat er iets met de lijm aan de hand was.
Zou dus inderdaad waar kunnen zijn.

Wel rijkelijk laat met een reactie.
Padoek lijmt naar mijn ervaring moeilijk met PVAC (witte houtlijm). Waar ik met andere houtsoorten zelden slechte verbindingen heb, is het bij padoek eerder regel dan uitzondering.
Vers padoek is schitterend hout, maar gewoon rotzooi om mee te werken.
 

stampie

Nieuw lid
19 apr 2017
17
0
Onlangs padoek gekocht. Na bewerking van ruw naar net deze verkleuringen vastgesteld.
Volgens de houthandel gewoon pigmentverkleuring, graag jullie mening.
IMG_20181020_110952647.jpg
 
P

Pel

Guest
Er zijn meerdere soorten padoek, o.a. Afrikaanse padoek maar ook van de Andaman eilanden en Indische padoek, de Indische padoek is geelbruin tot roodachtig bruin met soms donkeren onregelmatige strepen. De Afrikaanse padoek is fraai fel oranjeachtig rood, het spint kan 10 tot 20 cm breed zijn vuilwit tot crèmekleurig.

Bron; Hout Vademecum
Groet Pel.
 

RdeR

Actieve deelnemer
13 jun 2015
76
0
Tilburg
Heb de opmerking van spint enkele jaren terug ook bij de Arnhemse Houthandel gemaakt, maar dat was volgens hen zeker niet zo. Ik merkte geen verschil in hardheid. Ook wijst het verloop van de lichtgekleurde stukken naar mijn idee niet naar spint. Als je het hout onbehandeld buiten gaat gebruiken, dan zie je na het vergrijzen geen verschil meer.

Rob
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.