Padoek

Joris Windey

Nieuw lid
28 okt 2019
14
1
padoek behandelen of niet

Allen,

ik ben een tuinbank en tuintafel aan het maken in padoek. Ze zullen continu buiten staan in weer en wind. Ik ben van plan om ze niet te behandelen en gewoon te laten vergrijzen zonder meer.

Akkoord?
Niet akkoord? Welke behandeling zouden jullie dan wel doen?

En een tweede vraagje, tot welke korrel zouden jullie schuren? Zo fijn mogelijk?

Groeten
Joris
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik denk dat dat met padoek prima kan. Je zult waarschijnlijk wel in het begin tijdens regenbuien wat uitloging van rode kleurstof krijgen.

Ik neem aan dat je het hout al hebt; anders zou je ook eens naar paardenvlees (massaranduba) kunnen kijken.
 

RIRE17

Nieuw lid
19 feb 2020
20
0
Dordrecht
Ik werk veel met padoek en ken de problemen met het verlijmen niet. Zelf gebruik ik Titebond 3 maar ik denk dat ik wel weet waarom sommige mensen er problemen mee hebben. Padoek is een olieachtig hout en dat is ook een reden waarom je helemaal rood bent als je het schuurt. Dat olieachtige zorgt waarschijnlijk ook voor een mindere hechting bij het lijmen. Wat ik doe voor het schuren en lijmen is alles goed schoonmaken met alcohol. Daarmee haal je het vettige weg en gaat alles een stuk prettiger.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Iemand ervaring met zuurhardende blanke lak? Die zou de kleur van padoek grotendeels vasthouden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.