schilderbaarheid meranti of populier multiplex?

resign

Actieve deelnemer
22 feb 2012
98
0
Drongen, België
Hallo,

Voor een opdracht moet ik 350 'schoolbordjes' maken. (30-40cm)
Eigenlijk gewoon stukjes multiplex (+- 5mm) schilderen met bordverf.

Nu is mijn vraag, wat is er makkelijkst te beschilderen? (liefst zonder voorschuren) Meranti multiplex of populier?
(Berk is niet mogelijk wegens te duur)

Alvast bedankt!
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Waarom neem je niet MDF daarvoor? Goedkoop en glad af te werken, ook in ~6mm dik verkrijgbaar. Meranti multiplex zou ik afraden, zitten nerven in waar het krijt zich kan ophopen, niet makkelijk schoon te maken dus. Populier is een beter optie als je perse triplex wil gebruiken.
 

resign

Actieve deelnemer
22 feb 2012
98
0
Drongen, België
Bedankt voor de reactie!
Dan is meranti idd geen optie.
Daar de plankjes door kleuters gebruikt zullen worden, dacht ik dat dunne mdf toch niet zo duurzaam zou zijn? (zal ook vele malen in - en uitgeladen moeten worden)
En het afvegen van de bordjes gebeurd met een vochtige doek, dus dus zou de onderkant van de bordje soms ook wel eens met water in contact kunnen komen.
Maar misschien is de groene, mdf mr , watervast wel een optie?
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik zou hier ook een groene mdf voor gebruiken.
Een universele primer erop (Levis heeft bv een zéér goede primer) en daarna overschilderen.
Zeker de 2 kanten schilderen, anders kan de mdf wel kromtrekken.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Zeker met kleuters zou ik triplex afraden, randen kunnen na verloop van tijd of indien te grof gezaagd gaan splinteren, dat wil je dus niet hebben.
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Groene MDF V313 met grondeerfolie aan weerszijde is nog makkelijker. Is echter alleen in 12, 18 en 22 mm verkrijgbaar.
Alleen de kopse kanten even voorgronden. Daarna alle kanten met schoolbordverf.
2862011124306_mdf-vochtwerend-met-grondeer.jpg
 

resign

Actieve deelnemer
22 feb 2012
98
0
Drongen, België
Ik zou hier ook een groene mdf voor gebruiken.
Een universele primer erop (Levis heeft bv een zéér goede primer) en daarna overschilderen.
Zeker de 2 kanten schilderen, anders kan de mdf wel kromtrekken.

Zou kromtrekken een risico zijn op dit formaat? (30/40cm)
(Er werd me 1 kant beschilderd gevraagd en ik heb mijn offerte zo berekend)

Denk dat splinteren van de kanten bij multiplex 5 wel zal meevallen als deze geschuurd zijn?
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Zou kromtrekken een risico zijn op dit formaat? (30/40cm)
(Er werd me 1 kant beschilderd gevraagd en ik heb mijn offerte zo berekend)

Denk dat splinteren van de kanten bij multiplex 5 wel zal meevallen als deze geschuurd zijn?

Ik heb dit voorgehad bij het schilderen van keukenkastjes.
Iets te lang gewacht om de andere kant te schilderen waardoor er eentje wat was kromgetrokken.
Ik zou persoonlijk 1 bordje schilderen langs 1 kant en kijken wat er gebeurd, voor een kleiner formaat kan ik niet zeggen dat dit ook kan voorvallen.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Beide kanten schilderen! En dat splinteren, het splintert netzoveel als ander dikker multiplex; de fineerlagen vrijwel even dik alleen in mindere hoeveelheid aanwezig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.