Verbleken van hout ?

Stefke 55

Actieve deelnemer
29 okt 2014
142
0
België
Hallo, ik ben reeds geruime tijd bezig met het vervaardigen van een vrij groot schaakbord, het bord zelf is reeds lang klaar, met de "mannekes" ben ik nog mee bezig, zelf getekend en natuurlijk gedraaid, ze zijn (de grootste dan) 14 cm hoog, de zwarte wil ik met wengé of ebbenkleur bewerken maar de lichte, die niet allemaal vanuit dezelfde plank komen, hebben dus ook niet exact dezelfde kleur, daarom had ik deze graag "verbleekt" alvorens ze te vernissen maar hoe krijg ik dit voor mekaar ??? gr Stefan
 

Stefke 55

Actieve deelnemer
29 okt 2014
142
0
België
Hoi Henk, logen gaat met zuur en later met water afspoelen voor zo ver ik weet en dan worden de schaakstukken weer kletsnat wat ik liever niet heb omdat er al een deel klaar gedraaid zijn en dus later niet meer machinaal kan schuren of toch veel moeilijker zonder het model te veranderen. Wat dat werken met peroxide betreft: daar ken ik niks van, kan je me dit wat beter uitleggen hoe dit werkt en waar ik dit kan vinden ? gr stefan
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Je hebt sodium hydroxide and hydrogen peroxide nodig, Ik heb het gebruikt en het werkt, je hoeft het er alleen maar in te dompelen en dan late drogen, schuur het van tevoren, het gebleekte hout is niet erg diep.

Het word gebruikt eerst de ene dan de andere , dit kun je gewoon laten drogen of afspoelen met water.

Soms word oxalic acid (oxaalzuur) gebruikt, maar dat is alleen een reiniger, het kan niet de houtkleur er uit halen maar wel ijzer vlekken bv.

Ik zal did hier bijvoegen, en ja het is allemaal in het engels, sorry.

De eerste is voor vuil en vlekken te verwijderen, het tweede is voor houtkleur te bleken
Iron stain remover.jpg 2 part bleach and use.jpg


Hier is Esdoorn met slaap dat Ik gebleekt heb
Bleached Maple.jpg
 
Laatst bewerkt:

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.920
846
Oss
Hoi Henk, logen gaat met zuur en later met water afspoelen voor zo ver ik weet en dan worden de schaakstukken weer kletsnat wat ik liever niet heb omdat er al een deel klaar gedraaid zijn en dus later niet meer machinaal kan schuren of toch veel moeilijker zonder het model te veranderen. Wat dat werken met peroxide betreft: daar ken ik niks van, kan je me dit wat beter uitleggen hoe dit werkt en waar ik dit kan vinden ? gr stefan

Hallo Stefan,

Niet met zuur, maar zoals de naam al zegt met loog.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Hoi Henk, logen gaat met zuur en later met water afspoelen voor zo ver ik weet en dan worden de schaakstukken weer kletsnat wat ik liever niet heb omdat er al een deel klaar gedraaid zijn en dus later niet meer machinaal kan schuren of toch veel moeilijker zonder het model te veranderen. Wat dat werken met peroxide betreft: daar ken ik niks van, kan je me dit wat beter uitleggen hoe dit werkt en waar ik dit kan vinden ? gr stefan

Logen gebeurt niet met zuur, maar met loog, of base - meestal natrium hydroxide of een aanverwante stof (kalium hydroxide, soda, etc.); wel gebeurt het inderdaad met een waterige oplossing. Dat geldt echter ook voor peroxide-bleken, ook dat doe je met een waterige oplossing. Bleken met pure peroxide, als damp, zou op zich wel kunnen maar is veel te gevaarlijk.

Ik zou zo gauw geen (bruikbare) bleekmethode weten waarbij het hout niet nat wordt.
 

Paul W

Actieve deelnemer
10 jan 2011
121
0
Hoorn NH
Ik heb ooit een poging gewaagd met waterstofperoxide zoals je dat bij de drogist kunt kopen. Blijkbaar was het te zeer verdund want het resultaat was teleurstellend.

Paul
 

Stefke 55

Actieve deelnemer
29 okt 2014
142
0
België
Dank u wel iedereen voor jullie uitleg, ik zal het zeker eens uittesten op een stuk resthout, ik moet eerst nog zoeken waar ik dit kan vinden. bedankt allemaal gr stefan
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Voor oxaalzuur zou je de Hekserij in Kampen kunnen proberen. Natriumhydroxide haal je als gootsteenontstopper bij bv kruidvat (wel de pure versie nemen, niet die met aluminium er in); ik gebruik het om zeep mee te maken. Voor food grade natriumhydroxide ga ik naar de Brouwmarkt. Waterstofperoxide sterk genoeg om hout te bleken wordt moeilijker - daar moet je denk ik een bedrijf voor zijn. Overigens weet ik niet of de combi hydroxide/peroxide heel veel voordeel biedt.

Let wel, ook dit zijn allemaal waterige oplossingen.
 
Laatst bewerkt:

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
Even een oud topic ophalen omdat ik zelf een paar draai werkstukken wil bleken.

Op basis van deze info:

Bill Karow video:

Document: https://montgomerycountywoodturners.org/wp-content/uploads/2017/10/Tip33-WoodBleach.pdf

Ik heb waterstofperoxide 35% en natrium hydroxide gekocht.

Wat me niet duidelijk is: moet een behandeld werkstuk nagespoeld worden met water en mag ik verwachten dat sommige afwerkingsproducten (olie/vernis) niet compatibel zijn of gaan reageren?

In hoeverre blijft er product aanwezig, stel dat ik een fruitschaal maak, naar voedselveiligheid toe.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.