Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 13

Question Verbleken van hout ?

Hallo, ik ben reeds geruime tijd bezig met het vervaardigen van een vrij groot schaakbord, het bord zelf is reeds lang klaar, met de "mannekes" ben ik nog mee bezig, zelf getekend en natuurlijk gedraaid, ze zijn (de grootste dan) 14 cm hoog, de zwarte wil ik met wengé of ebbenkleur bewerken maar de lichte, die niet allemaal vanuit dezelfde plank komen, hebben dus ook niet exact dezelfde kleur, daarom had ik deze graag "verbleekt" alvorens ze te vernissen maar hoe krijg ik dit voor mekaar ??? gr Stefan

Hoi Henk, logen gaat met zuur en later met water afspoelen voor zo ver ik weet en dan worden de schaakstukken weer kletsnat wat ik liever niet heb omdat er al een deel klaar gedraaid zijn en dus later niet meer machinaal kan schuren of toch veel moeilijker zonder het model te veranderen. Wat dat werken met peroxide betreft: daar ken ik niks van, kan je me dit wat beter uitleggen hoe dit werkt en waar ik dit kan vinden ? gr stefan

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Je hebt sodium hydroxide and hydrogen peroxide nodig, Ik heb het gebruikt en het werkt, je hoeft het er alleen maar in te dompelen en dan late drogen, schuur het van tevoren, het gebleekte hout is niet erg diep.

Het word gebruikt eerst de ene dan de andere , dit kun je gewoon laten drogen of afspoelen met water.

Soms word oxalic acid (oxaalzuur) gebruikt, maar dat is alleen een reiniger, het kan niet de houtkleur er uit halen maar wel ijzer vlekken bv.

Ik zal did hier bijvoegen, en ja het is allemaal in het engels, sorry.

De eerste is voor vuil en vlekken te verwijderen, het tweede is voor houtkleur te bleken
    Iron stain remover.jpg 2 part bleach and use.jpg

Hier is Esdoorn met slaap dat Ik gebleekt heb
    Bleached Maple.jpg
    Laatst gewijzigd door Leo Van Der Loo; 22-01-15 om 20:21.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Stefke 55 Bekijk Berichten
    Hoi Henk, logen gaat met zuur en later met water afspoelen voor zo ver ik weet en dan worden de schaakstukken weer kletsnat wat ik liever niet heb omdat er al een deel klaar gedraaid zijn en dus later niet meer machinaal kan schuren of toch veel moeilijker zonder het model te veranderen. Wat dat werken met peroxide betreft: daar ken ik niks van, kan je me dit wat beter uitleggen hoe dit werkt en waar ik dit kan vinden ? gr stefan
    Hallo Stefan,

Niet met zuur, maar zoals de naam al zegt met loog.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Stefke 55 Bekijk Berichten
    Logen gebeurt niet met zuur, maar met loog, of base - meestal natrium hydroxide of een aanverwante stof (kalium hydroxide, soda, etc.); wel gebeurt het inderdaad met een waterige oplossing. Dat geldt echter ook voor peroxide-bleken, ook dat doe je met een waterige oplossing. Bleken met pure peroxide, als damp, zou op zich wel kunnen maar is veel te gevaarlijk.

Ik zou zo gauw geen (bruikbare) bleekmethode weten waarbij het hout niet nat wordt.

Hier de aanpak uit mengen en roeren - oxaalzuur, of perboraat (een stof die feitelijk peroxide genereert in oplossing):

From Clipboard.jpg

Ik heb ooit een poging gewaagd met waterstofperoxide zoals je dat bij de drogist kunt kopen. Blijkbaar was het te zeer verdund want het resultaat was teleurstellend.

Paul

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Als je de twee part hout bleek middel gebruikt gaat dat veel beter, Ik heb by mijn vorig antwoord wat meer informatie geplaatst, dat zou je wel wat helpen de volgende keer

nou dat wil ik ook wel eens proberen
    waar haal jij die 2 producten leo?
    mvg tom

Forum Rechten