Schimmelplek?

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
In mijn esdoorn planken zit hier en daar flink wat schimmel. Niets ergs, dat geeft juist een leuk effect. Maar er zijn ook een soort grijze vlekken die mij ook wel schimmel lijken, ze zijn echter niet mooi.



Is dit inderdaad een schimmelplek? Zo als je kunt zien zit het best diep, dus ik kan het niet zomaar even wegschuren. Misschien is er met een van de bleekmethodes iets te bereiken?

Attached files
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Moet ik nog bang zijn dat het verder gaat? Of stopt het als het hout eenmaal goed droog is?
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Volgens de USDA groeit de schimmel niet verder als je het vochtgehalte beneden de 20% houdt. Hij overleeft het echter wel dus als je hout een keer nat wordt groeit-ie weer gewoon door. Zie hier.

Arthur
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Bedankt voor de link. Inderdaad, blauwschimmel. Helaas staat er niet bij hoe je het zou kunnen camoufleren.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Even zoeken leverde deze studie op:

http://www.for.gov.bc.ca/hfd/library/do ... b94923.pdf

Volgens deze studie is een 10% oplossing van natrium hypochloride het meest effectief (in elk geval op grenen). Nu moet ik nog even zoeken naat dat spul. Het wordt onder andere in Glorix gebruikt, maar ik weet daar de concentratie niet van. Maakt het uit als je langere tijd met een lagere concentratie zou bleken?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Volgens die studie valt dat juist wel mee. In elk geval zal ik toch eerst moeten experimenteren op een stukje afvalhout. Ik ga eerst wel een fles Glorix halen. Die is 5% geloof ik, terwijl die onderzoekers 10% hebben gebruikt.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ja dat spul van HG lijkt me ook bruikbaar. Ik heb nu eerst voor 99 cent een fles Glorix gekocht. Dat bevat 5% natriumhypogloriet. Eigenlijk hetzelfde als dat spul van HG dus. Die onderzoekers hadden de beste resultaten met 10% natriumhypogloriet. Van het weekend eens uitproberen, dan zal ik ook foto's maken.
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
coko zei:
Het veel te dure hg spul bevat slechts 4,5% .
Te duur is zeker waar, maar ik zou niet weten waar je anders aan een kleine hoeveelheid natriumhypochloriet kan komen. Het nadeel van glorix lijken me de toevoegingen van kleur en reukstoffen.
En 4,5% of 5% maakt vast het verschil niet.

Een kennis bij een zwembad of waterzuivering kan hier van pas komen, daar gebruiken ze ook natriumhypochloriet. (bij ons op het werk staat bij de waterzuivering een 1000L vat met natriumhypochloriet in een hogere concentratie)

Groeten
Frank
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Je zou het bij een drogist kunnen proberen. Wel een échte ouderwetse, geen drogisterijartikelensupermarkt als de Etos of het Kruidvat. Oxaalzuur kon ik daar bijvoorbeeld ook krijgen in kristallijne vorm.

Als je er in Den Haag eentje zoekt: Van der Gaag op de Dagelijkse Groenmarkt. Schuin tegenover de Bonneterie richting de Haagse Bluf. Je zou ze eerst even kunnen bellen of ze hypochloriet hebben en in welke sterkte.

Arthur
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Om ze morsdood te krijgen moet je steriliseren , 30 minuten stomen bij 120 °C en 1 bar.
Zie ik nog niet snel gebeuren. Of je moet een hele grote autoclaaf hebben geërfd....je hebt dan meteen ook gestoomd hout.
Of de verkleuring dan ook weg is ben ik ook niet zeker van, dat is waarschijnlijk een uitscheidingsproduct van de schimmel.

Ik heb dezelfde verkleuring op essenhout, ga eens javel (bleekwater) uitproberen deze middag.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Nou, ik heb het plankje in de vuilnisbak gemikt :mrgreen:

Met glorix kreeg ik die grote vlek niet weg. Na een dag lang telkens een beetje er op smeren was het wel iets vager, maar nog wel heel duidelijk zichtbaar. Ik dank dat dat spul gewoon niet sterk genoeg is.

Nog iets om rekening mee te houden. Ik heb geprobeerd het bvan het hout af te spoeln, maar dat lukt gewoon niet! Het blijft schuimen. Er zit zeker een soort zeep in dat nu in het hout getrokken is. Misschien is dat met dat spul van HG niet het geval. Maar ja, dat zal ook welniet sterk genoeg zijn.

Ondertussen heb ik nog eens goed gezocht in ijn stapel esdoorn en ik heb nu genoeg hout zonder vlekken op de zichtzijde. Dus ik stop nu maar weer met de proeven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.