Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17

Onderwerp: Schimmelplek?

Schimmelplek?

In mijn esdoorn planken zit hier en daar flink wat schimmel. Niets ergs, dat geeft juist een leuk effect. Maar er zijn ook een soort grijze vlekken die mij ook wel schimmel lijken, ze zijn echter niet mooi.

Is dit inderdaad een schimmelplek? Zo als je kunt zien zit het best diep, dus ik kan het niet zomaar even wegschuren. Misschien is er met een van de bleekmethodes iets te bereiken?

Attached files

Re: Schimmelplek?

Volgens mij is dat inderdaad blauwschimmel, dat je krijgt door vochtinwerking. Ik weet niet wat je er aan kunt doen.

Moet ik nog bang zijn dat het verder gaat? Of stopt het als het hout eenmaal goed droog is?

Volgens de USDA groeit de schimmel niet verder als je het vochtgehalte beneden de 20% houdt. Hij overleeft het echter wel dus als je hout een keer nat wordt groeit-ie weer gewoon door. Zie hier.

Arthur

Bedankt voor de link. Inderdaad, blauwschimmel. Helaas staat er niet bij hoe je het zou kunnen camoufleren.

Even zoeken leverde deze studie op:

http://www.for.gov.bc.ca/hfd/library/do ... b94923.pdf

Volgens deze studie is een 10% oplossing van natrium hypochloride het meest effectief (in elk geval op grenen). Nu moet ik nog even zoeken naat dat spul. Het wordt onder andere in Glorix gebruikt, maar ik weet daar de concentratie niet van. Maakt het uit als je langere tijd met een lagere concentratie zou bleken?

Maar je bleekt dan ook je hout en ik weet niet of je dát wilt.

Volgens die studie valt dat juist wel mee. In elk geval zal ik toch eerst moeten experimenteren op een stukje afvalhout. Ik ga eerst wel een fles Glorix halen. Die is 5% geloof ik, terwijl die onderzoekers 10% hebben gebruikt.

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2009

In de bouwmarkt of bij de drogist hebben ze een middel van HG (HG schimmel-, vocht- & weerplekkenreiniger), dit is tegen schimmels (bv in de badkamer) en dat is een natriumhypochloriet oplossing.
    http://nl.hg.eu/userfiles/product/info/NL/P054.pdf
    Daar zou ik het mee proberen. Wel heel goed afspoelen ! !
    Chloor dood de schimmel.

Groeten
    Frank

Ja dat spul van HG lijkt me ook bruikbaar. Ik heb nu eerst voor 99 cent een fles Glorix gekocht. Dat bevat 5% natriumhypogloriet. Eigenlijk hetzelfde als dat spul van HG dus. Die onderzoekers hadden de beste resultaten met 10% natriumhypogloriet. Van het weekend eens uitproberen, dan zal ik ook foto's maken.

Forum Rechten