Wat hout dit hout in?

jostie

Nieuw lid
15 jan 2015
5
0
Hallo Houtlopers,


Bij deze mijn eerste post op dit forum. Na me aangemeld te hebben heb ik al uren jullie werkstukken zitten bewonderen...prachtig en heel inspirerend!

Ik ben zelf altijd vooral praktisch met hout bezig geweest en de laatste tijd begin ik in te zien hoe mooi dingen kunnen worden en hoe leuk het is met hout te werken. Ik probeer zoveel mogelijk hout bij elkaar te scharrelen en tot nu toe heb ik nauwelijks hout gekocht. Het nadeel is wel dat je nooit precies wat voor hout je in huis haalt. Nu heb ik dus een vraag, wat voor hout heb ik hier?

De twee planken die ik heb zaten bovenop een uitgeholde boomstam Deze zijn denk ik gebruikt in de bar van het Delft Studenten Corps. Ik heb namelijk de boomstam in combinatie met de planken op de fiets naar huis gelopen vanaf hun sociteit, ze gooiden dit weg. De boomstam/plank combinatie leek wel een soort drijver van een boot. De planken zaten ook met riet, hars en touw aan elkaar verbonden zodat er geen water tussendoor kwam. Helaas heb ik hier geen foto meer van. De planken en de boot zijn veredelt in een dikke laag lak. In de foto hieronder heb ik een stukje weggeschuurd. Ik vind de nerf van het hout mooi kronkelijk lopen en wil het een keer gebruiken als onderdeel van een klein meubel. Ik heb een foto bijgevoegd van het kaal geschuurde, het bedekte en de hele plank

Ik ben benieuwd!

IMG_20150120_200114.jpgIMG_20150120_200229.jpgIMG_20150120_201607.jpg
Justin
 
Laatst bewerkt:

jostie

Nieuw lid
15 jan 2015
5
0
Bedankt voor jullie suggesties!

Ik kan me het meest vinden in mahonie. Ik vind het moeilijk om te zeggen dat het dan Afrikaans mahonie is of niet. Toch vind ik ook overeenkomsten met meranti. De stemmen 3 tegen 1 voor mahonie overtuigen mij toch van mahonie.
Als ik denk aan de toepassing en de (rotte) staat van de boomstam denk ik dat het duurzaam hout is. Aangezien ik in de meeste duurzaamheidsklassementen mahonie boven meranti zie staan blijft mijn keuze daarbij.

Nu is de volgende stap de planken kaalschuren...
 

jostie

Nieuw lid
15 jan 2015
5
0
Bedankt voor de nog meer reacties. Ik vind het mooi hout en ga het gebruiken. Alleen als ik dan iets heb gemaakt en het hier post, wil iedereen weten welk hout het is. ;)

Bij mijn ouders ligt een bak met +-40 verschillende soorten plankjes met de naam erop, ook hebben we een boek. Ik ga eens kijken en vergelijken en laat het weten!

Groetjes Justin
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.