Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 11

Hout weerstand geven tegen zuren.

Kwam vandaag een oud recept tegen om hout weerstand te geven tegen de inwerking van zuren, omdat het nogal luguber is wil ik het hier wel delen

Men gebruikte het mengsel voornamelijk op de houten vloeren in brouwerijen, en dit tot "groote voldoeninge" zo te lezen

Het mengsel in kwestie dan: 2 delen gebrande gips, 1 deel fijngemalen asbest en daarna al roerend zoveel runderbloed bijvoegen totdat eene lijvige uitsmeerbare massa ontstaat. Dit papje werd dan een eerste maal op de vloer uitgesmeerd en liet men drogen. Daarna volgde een tweede laag maar nu werd aan het mengsel een beetje (lijn)olie toegevoegd. Eens droog kon de brouwer aan de slag.
    Misschien een idee voor houten keukenwerkbladen

Mvg,

André

Wat is het lugubere dan, de asbest of het runderbloed?

In schuimbeton wordt nog steeds runderbloed verwerkt, maar dat hoef je zelf niet te mengen.

De combinatie van beide, bloed en asbest, en dat in een brouwerij Hier wil ik niet aan denken telkens ik een biertje drink

Gebruikte men in Noorwegen vroeger geen walvisbloed om de houten woningen te behandelen?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tuoh Bekijk Berichten
    De combinatie van beide, bloed en asbest, en dat in een brouwerij Hier wil ik niet aan denken telkens ik een biertje drink
    Ik ruik niet aan bier maar drink het op Bovendien merk je het pas over dertig jaar. Moet nog zien of ik dat haal.

Getver toch niet bij mijn Duvel en Leffe?
    Laatst gewijzigd door Nico Oosthoek; 20-01-15 om 22:28.

Moorrtgat heeft betonnen vloeren, Nico Enfin.. vandaag de dag toch, hoe het vorige eeuw was... geen idee

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jokke Bekijk Berichten
    Gebruikte men in Noorwegen vroeger geen walvisbloed om de houten woningen te behandelen?
    Niet dat ik weet, maar de rode kleur die je overal tegenkomt op schuren en zo stamt uit de 18e eeuw, is een pigment op basis van ijzerzouten, en is ontwikkeld uitgaande van ertsafval van de kopermijnen.

Eh, wat je bedoelt is dat het 'runderbloed' uit andré's recept ijzerpigment is? Dat zou ook de zuurbestendigheid van het mengsel verklaren

Forum Rechten