Systeem in gaten mft

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Ondertussen is reeds duidelijk dat de gaten in de top van de MFT as op as 96mm is.

Maar is deze afstand voor iets cruciaal? Mag dit bv ook 90mm of 105mm zijn?

Ik beschik niet over de LR32 van festool, maar wil mijn gaten toch zo nauwkeurig mogelijk maken (zonder cnc)

En daarom zou ik de gaten boren met behulp van geperforeerde hardboard als "jig". Alleen is die afstand ong. 15mm as op as.

Heeft iemand ooit al nuttig gebruik kunnen maken van de 96mm van de gaten?
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
De onderlinge afstand an sich is niet belangrijk. Het belangrijkst is dat de afstanden *exact* gelijk zijn in zowel de lengte als de breedte ligging.
Door de exacte afstanden zijn met slim gebruik van (rail)dogs*) en benchdogs makkelijk zaagsnedes van 90 en 45 graden te maken, en ik meen ook 30 en 60 graden.

*) raildogs zijn 'pennen' van 20 mm die precies in de gaten passen en aan onderzijde van de geleiderail van Festool zijn te bevestigen. Op die manier kan je de geleiderail exact uitlijnen op het raster, en door de lengte van de pennen bovenop het te zagen materiaal leggen.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
De MFT top klemmen die Festool maakt zijn hiervoor geoptimaliseerd, als je ze beduidend verder of dichter van elkaar zet dan zouden die soms niet meer kunnen werken.
Daarbuiten denk ik niet dat er een echte reden achter zit anders dan de industrie standaard te volgen.

Ze exact haaks zetten heeft enkel zin als je de top ook gaat gebruiken met dogs en rails om er haaks op te zagen, anders is het de moeite niet waard en kan je gewoon een lat gebruiken met een streepje om de 96mm om ze te boren.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Rhynix, ik heb de vorige werkbank geboord met een festool liniaal en cm
Ik had op de zijkant van de frees een naaldje geplakt zodat ik nauwkeuriger boven de juiste maat kon positioneren en vervolgens een gat boren met een frees (die ook onder snijd)

Mij viel vooral op dat de de boel nog wel eens de neiging had zijwaarts te zweven, overdreven gezegd soms werd een gat ovaal

Het uitlijnen is verders wel goed gelukt ik heb verschillende gaten met benchdogs en een digitale zwaaihaak nagemeten en dat was akelig nauwkeurig

Voor de nieuwe werkbank wil ik wel een betere methode hebben tegen het kruipen/glijden van de machine

Ondank dat deze knaap met een LR32 liniaal werkt is de methode misschien toch inspirerend
https://www.youtube.com/watch?v=_4jAqE6OZgk
 
Laatst bewerkt:

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik heb er ook al aan gedacht om een kleinere werkbank bij te maken met daarin dergelijke gaten.
Ik ga dit topic dus nauwlettend volgen.
Het gatenboorsysteem van Festool is wel netjes, alleen spijtig dat zo'n set al snel 374€ kost :(
 

Manus

Actieve deelnemer
5 jan 2012
29
0
Het feit dat Festool met 96 mm werkt is gebaseerd op het 32 mm systeem voor rijboringen in keukenkasten etc. Al het beslag zoals keukenkastscharnieren en handgreepjes zijn dan ook hart op hart 96 mm.
Voor een werkbank lijkt het mij niet bindend om 96 mm. te gebruiken
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.